Trať kdysi přinášela do hor prosperitu, kvůli elektrifikaci jí hrozí zánik

  11:53aktualizováno  11:53
Nad železnicí z Petrova do Sobotína na Šumpersku visí otazník. Po dokončení probíhající elektrifikace páteřní trati Šumperk-Kouty totiž možná vlaky do Sobotína úplně přestanou jezdit. Zhruba dvoukilometrový úsek byl přitom kdysi pro region mimořádně důležitý.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Z dnešního pohledu „minitrať“ byla po položení kolejí ze Zábřehu do Sobotína v roce 1871 mimořádně důležitá. Končila totiž u sobotínských železáren patřících slavné podnikatelské dvojici bratří Kleinů. Celou trať ze Zábřeha do Sobotína potřebovali jak pro zásobování surovinami, tak pro transport výrobků do vnitrozemí.

Dnes je ale úsek Petrov-Sobotín jen nevýznamnou přípojkou. Její důležitost navíc ještě klesne po elektrifikaci trati Šumperk - Kouty nad Desnou, ke které zajišťuje přípoj pro cestující ze Sobotína. Elektrifikace bude dokončena v polovině příštího roku a poté dojde na „petrovské“ přípojce k výraznému omezení železniční dopravy a do budoucna není vyloučeno ani její úplné zrušení.

Trať po povodních zachránily obce

Trať ze Zábřeha do Sobotína byla postavena počátkem osmdesátých let 19. století na popud bratří Kleinů, kteří v Sobotíně vybudovali velké železárny. Dnes je z ní důležitá trať Zábřeh-Šumperk a úsek Šumperk-Petrov. Odbočka z Petrova na Sobotín ale později ztratila na významu a zásadnější se stalo pokračování trati z Petrova do Koutů, především kvůli rozvoji turistiky v Jeseníkách.

Až do povodní v červenci roku 1997 zde zajišťovaly provoz České dráhy. Záplavy ale tehdy poničily nejen trať mezi Šumperkem a Kouty, ale také odbočku do Sobotína. Dráhy trať odepsaly jako neperspektivní, obce podél trati se s tím však odmítly smířit a založily Svazek obcí údolí Desné. Zdevastovanou trať získaly do svého majetku a poté se jim podařilo i díky dotacím trať obnovit.

„Vlaky mezi Petrovem a Sobotínem budou po dokončení elektrifikace trati Šumperk-Kouty jezdit na rozdíl od současnosti pouze o víkendech a o prázdninách. Mimo tyto dny budou nahrazeny autobusovou dopravou, protože vlaková doprava by tam byla neekonomická. Lidé tak nemusí mít obavy ze zhoršení dopravní obslužnosti,“ uvedl šéf Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Svazku patří jak trať Šumperk-Kouty, tak odbočka z Petrova na Sobotín. Ten rozhodl, že přímé vlaky ze Sobotína do Šumperka už nebudou vůbec jezdit. Podle Žerníčka by to bylo příliš nákladné a navíc technicky velmi obtížné.

„Na trati Šumperk-Kouty, která je nyní páteřní, se po elektrifikaci zvýší frekvence spojů. Lidé tak budou muset v Petrově ve směru na Sobotín nebo ze Sobotína přestupovat vždy,“ vysvětlil.

Svazek ve spolupráci s krajským koordinátorem dopravy chce zatím vlaky mezi Petrovem a Sobotínem zachovat, byť ve velmi redukované formě.

„Nedá se říct, že by byly tyto vlaky o víkendech nebo prázdninách více vytížené. Zatím jsme se ale dohodli na tomto kompromisním řešení. Dál uvidíme. Pokud by ale i víkendové a prázdninové vlakové spoje Petrov-Sobotín měly být do budoucna příliš ztrátové, může trať skončit úplně,“ nevyloučil Žerníček.

Nejčtenější

Neznačený kraj sjezdovky, pozdní příjezd sanitky. Úraz lyžařky provází spory

Ilustrační snímek

Nepříjemnou pacientskou zkušenost má za sebou zdravotní sestra šumperské záchranky. Na lyžích si poranila páteř, přesto...

Grafik vrátil čas. Vytvořil „snímek“ Keltů na skále, na níž dnes stojí Olomouc

Snímek zobrazující skálu, na níž dnes stojí historické centrum Olomouce....

Přes objektiv se olomoucký fotograf a grafik Michal Botek dokázal podívat do dávné minulosti města. Po týdnech příprav...

Další polská stopa? Veterináři zachytili 320 kilo problematického masa

Food sniffer měří vepřové, hovězí, drůbeží i rybí maso.

Veterináři na Moravě zachytili na dvou místech celkem 320 kilogramů problematického drůbežího a vepřového masa. Bylo...

Legenda Brückner: Nikdy jsem nevedl hráče k nefér chování a simulování

LEGENDA. Karel Brückner převzal Evropskou cenu Fair Play s názvem „Spirit of...

Obřadní síň olomoucké radnice zaplnili sportovci a vestoje dlouho, předlouho aplaudovali bělovlasému muži, který vše...

Čecha postihla v Anglii mrtvice, pomoc mu zajistila linka 112 z Olomouce

Operátor olomouckého operačního střediska tísňové linky 112 a 150 Martin...

Poskytnutí pomoci přes půl Evropy zvládlo v uplynulých dnech operační středisko tísňové linky 112 z Olomouce. Díky ní...

Další z rubriky

Ministerstvo kárá úřady, přehlížely připomínky sousedů masivní vily

Výrazná betonová stavba v hodnotě desítek milionů korun obehnaná čtyřmetrovou...

Ministerstvo pro místní rozvoj se zastalo odpůrců mohutné stavby na okraji Prostějova. Investor z rozhodování o její...

Město chce novou smlouvu s HC Olomouc. Za stadion platí tisícovku ročně

Vizualizace plánované budoucí podoby olomouckého zimního stadionu a blízkého...

Vedle plánu na novou zimní halu řeší olomoucká radnice, jak narovnat systém financování hokeje. Klub platí symbolický...

Řemeslník vzal zálohu a rozboural část bytového jádra, pak už se neukázal

Ilustrační snímek

Nepoctivého řemeslníka, který vzal zálohu, ale pak vydržel pracovat jediný den, stíhají kriminalisté ze Šumperska....

Najdete na iDNES.cz