Nová cyklostezka u Zábřehu je už nyní využívána bruslaři i cyklisty, kteří se navíc mohou leccos dozvědět díky naučné stezce. V blízké době má vše doplnit železniční skanzen. (Ilustrační snímek)

Nová cyklostezka u Zábřehu je už nyní využívána bruslaři i cyklisty, kteří se navíc mohou leccos dozvědět díky naučné stezce. V blízké době má vše doplnit železniční skanzen. (Ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Zábřeh láká na stezku po náspu tratě, brzy ji doplní železniční skanzen

  • 2
Zábřeh brzy bude mít železniční skanzen, který si projedete na kole či bruslích. Muzeum v přírodě totiž začíná vznikat podél nové cyklostezky v místě někdejšího zhruba dva a půl kilometru dlouhého úseku tratě Hněvkov - Lupěné u Zábřeha. K vidění budou železniční mosty, drážní domky, návěstidla či parní lokomotiva.

Zhruba dva a půl kilometru dlouhou cestu postavenou na někdejším železničním náspu už nyní lemuje naučná stezka s pěti zastaveními. Ještě letos do podzimu k ní ale přibude v tuzemsku poměrně nevídaná věc.

Cyklista či bruslař totiž pojede malebnou přírodou údolí Moravské Sázavy a kolem budou ubíhat drážní kilometrovníky, tu a tam se mihne klasicky zvedaná závora, návěstidlo a bude se dát zastavit i u parní lokomotivy s pumpou na její doplňování.

Kolorit dotvoří i během stavby stezky upravené tři železniční mosty a dochované drážní domky. Nic ve skanzenu přitom nemá být za plotem, takže v tomto muzeu si bude možné všechno zblízka prohlédnout či osahat.

"Projekt železničního skanzenu na opuštěné dráze navazuje na vybudování cyklostezky. Chceme jej dokončit už letos na podzim," shrnul plány zábřežský starosta František John.

Exponáty jako lokomotiva či závory budou podél náspu

Exponáty jako třeba parní lokomotivu řady 317, mechanické závory či různé typy návěstidel mají pocházet z rušených železničních stanic.

"Lokomotiva bude ústředním exponátem. Jde o venkovní expozici, muzeum v přírodě, takže nebude v nějakém depu, ale podél náspu. Budeme se vše snažit nainstalovat tak, aby to bylo co nejautentičtější," popsal starosta.

Lidé se budou moci zastavit a věci si prohlédnout. "Musíme samozřejmě pořešit bezpečnost, ale chceme, aby se zájemci mohli podívat," dodal John.

O novou cyklostezku je velký zájem už nyní

S námětem celé stezky korespondují i tři z pěti zastavení naučné stezky. Dvě jsou věnovaná krajině, řece a zbývající historii železnice v daném úseku a dopravy od starých dob. "Údolí Moravské Sázavy má zajímavou historii a mnoho lidí jej zná jen z okénka vlaku, když se vrací z Čech," vysvětlil starosta.

Po trati na kole

Po trati mezi obcemi Lupěné a Hněvkov na Zábřežsku jezdily vlaky už v roce 1890. České dráhy ukončily provoz mezi stanicemi Lupěné - Hoštejn po 161 letech v červnu 2006. Vlaky nyní projíždějí dvěma novými tunely v kopci u Hněvkova. Původní železniční násep nyní slouží jako cyklostezka.

Zatímco proměna úseku, kde se kdysi po kolejích proháněly vlaky, na cyklostezku přišla na více než 12 milionů korun, skanzen chtějí Zábřežští pořídit za zhruba 600 tisíc.

Zájem o jízdu po novém asfaltu je přitom už nyní poměrně velký a podle Johna dokazuje, že podobná alternativa uprostřed panenské přírody u Zábřeha chyběla. "Snažíme se z toho udělat turistickou atrakci, aby lidem stálo za to tam jet," shrnul John.