Z částí vlaku se stala lávka, nadšenci ho z nich chtějí znovu postavit

  11:56aktualizováno  11:56
Rakovnická radnice loni obdržela zvláštní dopis. Lidé ze Šumperka žádali, zda mohou přijet a odvézt si část lávky přes potok . Konstrukce můstku totiž sestává i z části historicky prvního motoráku na kolejích v Česku. Stroje z kopřivnické Tatry dnes v zemi existuje jediný pojízdný exemplář.

Části slavného motoráku M 120.4 nyní slouží na lávce přes potok, brzy by ale opět měly mít svůj původní účel. | foto: Jan Polák

Už název šumperského sdružení, které se obrátilo na rakovnickou radnici, zní poněkud nezvykle, poeticky: Klub přátel kolejového autobusu. Založili jej Petr Tylšar z Uničova a jeho kolegové, kteří se zajímají o železniční historii. Koncem loňského léta napsali do Rakovníka žádost, zda mohou z lávky přes Černý potok odebrat část konstrukce.

Dopis vyvolal u tamních radních rozruch. "Na první pohled se může zdát tato žádost jako nějaký nesmysl," přiznal mluvčí rakovnické radnice Jan Polák. Jenomže svým vysvětlením lidé z šumperského klubu Rakovnické zaujali. Lávka je zhotovena z části konstrukce motorového vozu vyrobeného v roce 1932 Tatrou Kopřivnice. Jak se stal vlak mostem a jak jej klub objevil?

"Kolega z Rakovníka nám dal na lávku tip. Už od pohledu je konstrukce motoráku patrná a je na ní dokonce vyražené číslo, takže indicie byly," vypráví Petr Tylšar ze šumperského klubu.

Část příběhu ale podle něj stále zůstává tajemstvím. "Provoz těchto vlaků byl po válce zrušen. A za války se bohužel všechny technické archivy ničily, takže se nám nepodařilo zjistit, jak se vůz pohyboval po republice. Zatím o něm moc nevíme," říká Tylšar.

Vozy M 120.4 byly první motoráky na kolejích...

Než se kovové díly staly součástí mostu v Rakovníku, sloužily jako rám skříně motorového vozu M 120.4. Tyto vozy byly prvními motoráky na českých kolejích a z dnešního pohledu byly velmi kuriózní.

Unikátní motorák M 120.4

Strojvůdce totiž neseděl tam, kde ho vidíme v motorácích dnes - jeho stanoviště bylo ve věžičce nad střechou uprostřed vozu. Proto se těmto a dalším podobným vozům přezdívá věžák. Motorák má ještě jednu přezdívku - kolejový autobus.

"Za dob první republiky jezdily na místních drahách parní lokomotivy, ale už tehdy se státní dráhy snažily zlevnit provoz, proto vymyslely malé motoráčky. Protože měly slabé technické parametry a i ty první vypadaly jako autobusy, vžilo se označení kolejový autobus," vysvětluje Tylšar.

...z 89 vozů se ale dochovaly jen dva, a pojízdný je jediný

Věžáků M 120.4 se vyrobilo 89, ale dodnes se dochovaly pouze dva a pojízdný je jen jeden z nich. Vlastní ho Národní technické muzeum, umístěný je však právě v Šumperku a Klub přátel kolejového autobusu s ním vyjíždí při zvláštních příležitostech. Právě fandové motoráků ze Šumperka tento vůz v místním depu renovovali a uvedli do pojízdného stavu.

Pro jeho údržbu potřebují další původní díly a navíc by rádi postavili ještě jeden vůz. A právě proto po stopě věžáků pátrají, kde se dá. "Když se motoráky v 50. letech vyřazovaly, stávalo se, že třeba jejich skříně koupili zahrádkáři. Ten rám vozu našel využití podobnou cestou. Je to bytelná konstrukce, drží už osmdesát let," říká Tylšar.

Radní Rakovníka si nechali udělat posudek odborníkem na mosty, zda je možné díly z vlaku z mostu odebrat. Půjde to, ale statik zakázal použití hořáku a rozbrušovačku dovolil jen výjimečně. "Celkem se jedná o 13 dílů, které město klubu odprodá za cenu železného šrotu," řekl Polák.

"Rozebereme jen díly, které neomezí nosnost konstrukce," vysvětluje Tylšar. Na cestu pro kousky motoráku se členové klubu chystají v únoru.

Autor:

Nejčtenější

Další polská stopa? Veterináři zachytili 320 kilo problematického masa

Food sniffer měří vepřové, hovězí, drůbeží i rybí maso.

Veterináři na Moravě zachytili na dvou místech celkem 320 kilogramů problematického drůbežího a vepřového masa. Bylo...

Grafik vrátil čas. Vytvořil „snímek“ Keltů na skále, na níž dnes stojí Olomouc

Snímek zobrazující skálu, na níž dnes stojí historické centrum Olomouce....

Přes objektiv se olomoucký fotograf a grafik Michal Botek dokázal podívat do dávné minulosti města. Po týdnech příprav...

Legenda Brückner: Nikdy jsem nevedl hráče k nefér chování a simulování

LEGENDA. Karel Brückner převzal Evropskou cenu Fair Play s názvem „Spirit of...

Obřadní síň olomoucké radnice zaplnili sportovci a vestoje dlouho, předlouho aplaudovali bělovlasému muži, který vše...

Žena si nic nedělala ze zákazů řízení, soud ji vykázal z Kroměřížska

Ilustrační snímek

Na obecně prospěšné práce poslal kroměřížský soud mladou ženu z Prostějova, která opakovaně porušila už několik zákazů...

Ve vědeckých časopisech už za úplatu vyšly i úplné bláboly, varuje expert

Vědec Tomáš Václavík z katedry ekologie a životního prostředí Přírodovědecké...

Vědce a vědecké bádání zaslepila posedlost po kvantitě publikovaných článků, varuje mezinárodní studie, podle níž počet...

Další z rubriky

Město chce novou smlouvu s HC Olomouc. Za stadion platí tisícovku ročně

Vizualizace plánované budoucí podoby olomouckého zimního stadionu a blízkého...

Vedle plánu na novou zimní halu řeší olomoucká radnice, jak narovnat systém financování hokeje. Klub platí symbolický...

Dómy i kosti lvů. Prostějovští jeskyňáři půl století objevují taje podzemí

U příležitosti výročí 50 let vzniku prostějovské skupiny jeskyňářů Speleo...

Speleologická skupina Javoříčko ZO 7-03 ČSS letos slaví 50 let od svého vzniku. Od roku 1975 je jejím předsedou...

Ponurý příběh olomouckého kina Central, jeho správce skončil v Dachau

Alexandr Jeništa, vedoucí produkčního oddělení v Muzeu umění Olomouc, v sále v...

Nejprve věznice, pak židovský palác, za války kabaret pro gestapo, smrt někdejšího provozovatele v Terezíně a po válce...

Najdete na iDNES.cz