Virtuálně se projet částí trasy budoucí vysokorychlostní tratě (VRT) protínající Olomoucký kraj už brzy umožní interaktivní model připomínající videohru.
Přiblíží zhruba dvacetikilometrový úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi, jehož stavba by mohla začít po roce 2025. Model má mimo jiné pomoci zahnat obavy části místních.
Úsek označený Moravská brána I se má v budoucnu stát součástí nové trati spojující Brno s Ostravou.
Správa železnic (SŽ) už se před časem pustila do projednávání její podoby s vedením obcí u trasy, ale některým se plány nelíbí, nebo si stěžovaly na nedostatek informací.
Na pomoc si SŽ chce vzít právě i moderní prezentaci projektantů, kteří už na zakázce za přibližně 150 milionů korun od začátku roku pracují.
„Každý s připojením k internetu si může prohlédnout, jak daleko je trať od jeho plotu či kde bude protihluková zeď. Zároveň lze vkládat otázky,“ představil 3D model Ivo Šimek, generální ředitel společnosti AFRY pro Česko a Slovensko.
„Využíváme technologii založenou na videoherní platformě Unreal Engine, která umožňuje projektová data realisticky zobrazit. Je to nástroj nové generace, který je v projektování infrastrukturních akcí u nás průlomový. Na rozdíl od ukázek formou vizualizací či animací vytváříme skutečné digitální dvojče celého úseku tratě o rozloze 200 kilometrů čtverečních,“ doplnil.
Videohra odstartuje v červenci
Podle základního harmonogramu projektu má být simulace k dispozici od července.
Na její prezentaci se přišli podívat i někteří zástupci obcí podél trati, po níž by měly v budoucnu nejpomalejší vlaky v regionální dopravě jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, ty expresní pak maximální rychlostí až 320 kilometrů.
Dotazy obyvatel se mimo jiné často týkají obav z hluku, vlivu na podzemní vodu a prostupnosti krajiny. Třeba u hranické místní části Slavíč by rádi viděli koridor dál od domů.
„Přáli bychom si ještě prověřit možnost odsunutí stávající trati. Na posledním březnovém jednání v Hranicích zaznělo, že tato varianta je pořád ve hře. Doufám, že o ní budeme jednat a najdeme shodu,“ řekl místostarosta Daniel Vitonský.
Posun trati by však podle SŽ dopadl na sousední Jezernici. „Zatím pracujeme s variantou, že místo odsunutí stávající trati severně od obce bychom prodloužili tunel vysokorychlostní trati na 800 metrů. Byla by tak nejlépe zajištěna protihluková ochrana lokality,“ reagoval manažer VRT Praha - Brno - Ostrava Marek Pinkava. V plánu je i snížit hlučnost stávající standardní trati.
Trať má vrátit vlaky na Hranický viadukt
Obyvatel Hranic se bude týkat i modernizace železniční stanice Hranice na Moravě. Zahrnovat by měla kromě rekonstrukce kolejišť a nástupišť také přestavbu, případně novostavbu výpravní budovy.
Snahou správce dráhy je též zkrátit přestupní vzdálenost mezi vlaky a autobusy. S návrhy chce SŽ příští týden seznámit radní.
VRT Moravská brána má ulehčit stávající trati Přerov–Bohumín, kterou ve velké míře využívá třeba dálková osobní doprava. Soupravy ale budou mířit na stejná nádraží.
„Specifikum této vysokorychlostní trati je, že na své trase nemá žádnou stanici čistě pro vysokorychlostní vlaky. Na všech koncích a propojeních se napojuje do stávající železniční sítě, vlaky budou zastavovat v nynějších stanicích,“ podotkl Pinkava.
Celá VRT Moravská brána má být 65 kilometrů dlouhá a vyjde podle dosavadních odhadů na 65 miliard korun. V průměru by po ní mělo projet deset vlaků za hodinu, z čehož budou čtyři páry vysokorychlostních expresů. Uvedení do provozu se předpokládá v roce 2029.