Návrh rozpočtu ve středu schválili krajští zastupitelé. Očekávané příjmy na rok 2023 jsou 7,2 miliardy korun, výdaje téměř 7,8 miliardy.
Peníze potřebné na dofinancování rozdílu vezme kraj z volných financí ve výši 374 milionů a revolvingového úvěru.
„Nemuseli jsme nicméně sáhnout na předpokládaný přebytek z hospodaření letošního roku na příští. Část si ho můžeme ponechat na investice v roce 2024,“ sdělil hejtman Josef Suchánek (Piráti a Starostové).
„V příštím roce už nebudeme mít k dispozici kontokorentní úvěr a nehodláme si brát další. Důležité budou také výdaje související s energiemi, abychom kraj posunuli k menší energetické závislosti, například zapojení fotovoltaiky,“ vysvětlil.
Příjmy Olomouckého kraje narostly o více než pětinu. „Asi nejpodstatnější položka příjmové části jsou daně, ze schváleného rozpočtu minulého roku se dostávají na šest a půl miliardy korun,“ vypočítal Suchánek.
Platby za energie vzrostly na půl miliardy
Největší výdaje jdou na platby za energie v příspěvkových organizacích, které narostly ze 145 milionů na půl miliardy korun. Výdaje, u kterých nebyla nutná omezení, zůstaly podle hejtmana na dosavadní výši. Platí to i pro dotace. Finance určené na opravy a investice narostly z 1,2 na 1,5 miliardy korun.
Zastupitelé také přijali plán rozvoje silniční sítě druhé a třetí třídy do roku 2030. Jde o více než tři tisíce kilometrů silnic a zhruba jedenáct set mostků a propustků, které kraj v roce 2001 převzal od státu.
Podle odhadů odborné firmy by na jejich opravy potřeboval nejméně pětadvacet miliard korun. Aby mohlo hejtmanství investovat alespoň do nejdůležitějších oprav, musí čerpat evropské a státní dotace. Hlavně kvůli zajištění projektových dokumentací pro vybrané stavby proto potřebovalo dokument přijmout.
Koncepce zahrnuje prognózu, z níž vyplývá, že v příštích dvaceti letech lze očekávat na krajské síti silnic nárůst automobilové dopravy o zhruba 35 procent.
„Neveselou zprávou je, že při průměru 96 kilometrů rekonstruovaných a opravených komunikací ročně odpovídá průměrná perioda opravy silnice době 32 let,“ sdělil náměstek pro dopravu Michal Zácha (ODS).
Životnost silničního povrchu je přitom výrazně nižší. Stav silnic druhé třídy se díky vyššímu financování v posledních letech o něco zlepšil, u silnic třetí třídy je ale naopak horší.