Olomoucký kraj by mohl být prvním místem, kde vyjedou hybridní elektrovlaky napájené na neelektrifikované trati z baterií. Vyvíjí je například Siemens úpravou stávajících souprav Desiro ML (na snímku).

Olomoucký kraj by mohl být prvním místem, kde vyjedou hybridní elektrovlaky napájené na neelektrifikované trati z baterií. Vyvíjí je například Siemens úpravou stávajících souprav Desiro ML (na snímku). | foto: www.siemens.com

V Olomouckém kraji chtějí nasadit na dráhu hybridní vlaky s bateriemi

  • 10
Na některé tratě v Olomouckém kraji by v blízké budoucnosti mohly vyjet hybridní elektrovlaky. Tedy soupravy, které mohou jet na elektřinu i po neelektrifikované trati, neboť je pohánějí akumulátory, jež se dají dobíjet. Jejich nasazení kraj zvažuje na Železnici Desná na Šumpersku a zavedení na vybrané regionální tratě nevylučuje ani společnost RegioJet.

Haná by tak v tomto směru byla průkopníkem. "Hybridní elektrovlaky v České republice nejezdí. A České dráhy o jejich pořízení nyní neuvažují," potvrdil Roman Kluzák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

A jak nápad vznikl? Svazek obcí, který je vlastníkem Železnice Desná, již delší čas usiluje o elektrifikaci úseku trati ze Šumperku do Koutů nad Desnou, kterou dosud brázdí motorové vlaky. Nedávno proto představil nové plány na její provedení. Jenže ty by stály stamiliony korun.

Možné řešení proto nabízí Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje. Organizace si pohrává s myšlenkou, že by hybridní vlaky začaly na trati jezdit v roce 2017. Právě tehdy by se měl provozu ujmout nový dopravce.

Tomu stávajícímu totiž končí za čtyři roky smlouva, ale krajská organizace už nyní připravuje výběrové řízení. Pokud by se podařilo zmíněné vlaky, které jsou zatím jen v prototypu, na trať dostat, znamenalo by to nejen úspory v provozu, ale i ekologicky šetrnější a komfortnější jízdu pro cestující.

Nasazení "hybridů" by mohlo být podmínkou výběrového řízení

"Nepředpokládáme, že by v brzké době došlo k elektrifikaci trati Železnice Desná. Priority nyní směřují na transevropské sítě. A s ohledem na vývoj ekonomiky státu se domníváme, že potřebné finance v nejbližší době nezískáme," potvrdil šéf úřadu Koordinátora Jaroslav Tomík.

Proto by se měl v podmínkách výběrového řízení objevit požadavek na zřízení dopravy na zmíněné trati pomocí hybridních vozidel. To by umožňovalo jízdu ze Šumperka do Petrova a Sobotína s pomocí pohonu na akumulátory. Ze Šumperka by pak mohly vlaky už po elektrifikované trati pokračovat dál na Zábřeh a Olomouc, aniž by lidé museli přesedat.

"Pokusíme se tuto věc nachystat. Je to samozřejmě otázka dalších jednání se Svazkem obcí údolí Desné, který vlastní motorová vozidla a nynějšímu provozovateli dopravy je pronajímá," podotkl Tomík.

Předseda svazku Pavel Žerníček se o šanci na zavedení "hybridů" dozvěděl od MF DNES. "Pokud by šlo o průchodnou variantu, sám za sebe říkám, proč ne," podotkl Žerníček.

RegioJet uvažuje o novém typu vlaků pro trať Olomouc-Uničov

Výměna motorových za elektrické mašiny by nesla i další úspory. Dnes motorák, který chce pokračovat v cestě po elektrifikované trati, platí ekologickou daň – vyšší poplatek za dopravní cestu.

"Zmíněná vozidla jsou sice dražší, ale na druhou stranu jejich provoz bude levnější, jsou i šetrnější k životnímu prostředí a komfort pro cestující by byl na vyšší úrovni," shrnul Tomík s tím, že obdobné vlaky zatím nikde v zemi nejezdí. "Zatím jsou jen v prototypech, ale každopádně chceme tuto věc uvést do života. Jestli se to ale nakonec skutečně podaří, je nyní těžké říct," mírní nadšení Tomík.

O zavedení hybridních vlaků přemýšlí i společnost RegioJet. Tedy v případě, že v budoucnu získá možnost provozovat vlaky na některých z regionálních neelektrifikovaných tratí.

"Tuto technologii jsme představili jako možné řešení pro lokální tratě, na nichž by se kombinoval provoz pod elektrickou trakcí s úseky, kde není. Tam by jel vlak na akumulátory," potvrdil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Společnost před časem mluvila o tom, že by se tyto vlaky hodily třeba na trať z Olomouce do Uničova. Záleží ale, zda kraj vůbec na tyto tratě soutěže vypíše.