To, jak Čechoslováci účastnící se bojů v první světové válce na svých cestách opravdu bydleli, jedli, spali a bojovali, uvidí lidé díky nadšencům z Legionářské obce československé, kteří se do výroby vlaku pustili s pomocí odborníků a dobových dokumentů.
Hotový už mají model, který představili v několika tuzemských městech včetně Olomouce. "Mělo by se jednat o vlak, tak, jak vypadal před téměř sto lety, kdy vozil legionáře do války," popsal Jaroslav Tomeček z přerovské nadace Okřídlené kolo.
Nákres ukazuje, jak by měla kopie legionářského vlaku vypadat a s jakými tématy návštěvníky jednotlivé vagony seznámí. Pro zvětšení klikněte.
Ta pomáhá najít vhodné typy vagonů vyrobené v rozmezí let 1914 až 1920 a doporučuje schopné řemeslníky. Peníze na převedení své myšlenky do reality pak shání legionářská obec.
Původně tvůrci plánu počítali, že vlak prvně vyjede v rámci stoletého výročí od začátku první světové války a také od vzniku prvních československých legií. "Nyní situace vypadá tak, že se možná podaří zprovoznit vlak dříve než v roce 2014. Možná to bude v roce 2013, či dokonce 2012," odhadl za olomouckou pobočku legionářské obce Milan Žuffa-Kunčo.
V době, kdy legiovlak právě nepojede přibližovat vojenský život do některého města, pak bude souprava k vidění v plánovaném olomouckém železničním muzeu, které má být největším svého druhu v Česku (více o něm včetně vizualizací najdete zde).
Vlak ukáže jak legionáři "na kolejích" žili i bojovali
První z vagonů, kterým legionáři říkali těplušky, má být hotový příští rok v květnu. "Už jsme jej zakoupili, ale ještě v Mladé Boleslavi čeká, než jej převezeme na Moravu. Pak na něm začnou odborníci pracovat. A další tři vagony už máme vytipované," popsal Žuffa-Kunčo.


Vojáci museli být na kolejích plně soběstační. Dobové fotografie zachycující zdravotnický a výstrojní vagon legionářského vlaku. reprofoto: Československá obec legionářská
Každý vagon bude zasvěcený jedné oblasti života na kolejích. Odpoví na otázky, jak byli legionáři ubytovaní, jaké měli zdravotnické zabezpečení, jak fungovala polní pošta, co nosili vojáci za výstroj nebo jak armáda využívala během války železnici. "Bude tam také zabezpečovací i obrněný vagon," dodal Žuffa-Kunčo.


Obrněný a plošinový vagon. Ten jel v čele naložený kládami nebo pražci a byl v případě ohrožení „poslán“ proti nepřátelskému vlaku. reprofoto: Československá obec legionářská
Na svých zastávkách pak bude přibližovat legionářský život a důvody, proč tito muži potřebovali "ešalony", tedy vojenské vlakové soupravy, pro vlastní přežití a později i při boji na straně dohodových mocností. Při příjezdu do konkrétního města vyzdobí organizátoři posuvné vagonové dveře zástavami legionářských útvarů spojených s místem, do kterého souprava dorazila.


Poštovní a ubytovací vagony. Legionáři si uměli vagony přestavět a přiizpůsobit svým potřebám. reprofoto: Československá obec legionářská
Aby během pár let mohl dokončený legiovlak vyrazit na cesty po Česku a Slovensku, bude však muset mimo jiné získat certifikát opravňující jej k jízdě po dnešních železničních tratích. Po jejich získání se ale na druhou stranu nejspíš vydá třeba i do Ruska.