Přechod, autobusová zastávka, vyústění cyklostezky i restaurace na jednom místě přivedly uničovskou radnici k rozhodnutí umístit první radar do místní části Nová Dědina. Auta tamtudy jezdí ze Šumperska či Rýmařovska na Uničov a Litovel na Olomoucku. Po půl roce je výsledek jednoznačný.
„Snížení je výrazné, počet přestupků je nyní minimální. A ještě bude klesat. V letošním roce máme v našem městě v plánu další radar v místní části Brníčko, kde je provoz také hustý, je tam podobná situace, přechod a podobně,“ nastínil uničovský starosta Radek Vincour (ODS).
V Nové Dědině jde o rovný úsek, místní část je navíc malá a řidič ji vnímá jinak, než když projíždí klasickou vesnicí. „Obec je dlouhá asi 300 metrů, jeden barák u silnice a opravdu tam neláká zpomalit až na padesát,“ přiblížil například šofér na internetovém fóru o používání takzvaných antiradarů.
Olomoučtí strážníci budou kontrolovat rychlost na dalších jedenácti místech![]() |
Uničovský starosta ale nepřipouští, že by relativně snadné sbírání pokut hrálo pro město význam.
„Zisk není pro město směrodatný. Pro nás je důležité, že výsledkem je zklidnění a bezpečnější provoz na silnici v místní části Uničova. Navíc kromě zakoupení a instalace hradíme i provoz, kalibrování, vyřizování přestupků nebo poštovné,“ vyjmenoval starosta některé stálé náklady.
Na Uničov už se obrátily i obce Paseka a Dlouhá Loučka, aby pro ně měření zajistil. Po schválení dopravním inspektorátem takovou službu umožní smlouva s městem.
Z dvojice radarů za první měsíc pokuty za milion
Takto například od prosince zajišťuje Městská policie Šternberk měření v Babicích a Komárově na Olomoucku. S návrhem na uzavření veřejnoprávní smlouvy přišla tamní zastupitelstva.
V Komárově k razantnějšímu kroku přistoupili po předchozích „měkčích“ opatřeních, jako bylo posunutí cedulí začátku obce, instalace informačních radarů, vybudování smíšené stezky a osvětleného přechodu.
„To vše dopravu v naší obci jistým způsobem uklidnilo. Bohužel se však ukázalo, že na některé piráty silnic platí pouze represe,“ vysvětloval starosta Jan Habernal (nez.) v posledním čísle Komárovského zpravodaje.
Radar někdo zničil, řidiči šlápli na plyn. Přerov narychlo zajistil nové měření![]() |
Upozornil také, že obec nemá s měřením rychlosti v obou směrech žádné výdaje ani jí z něj neplynou příjmy.
„Jediným a hlavním bonusem tohoto postrachu řidičů je naprosto přelomová změna chování motoristů projíždějících naší obcí. A to není málo,“ vyzdvihl. Kromě toho doplnil, že o přesném umístění zařízení rozhodla státní policie.
Za první měsíc od spuštění ostrého provozu v Babicích a Komárově už řidičům podle šternberského městského úřadu odešly výzvy k zaplacení pokut v hodnotě blížící se 1,2 milionu korun.
Za jakou rychlost přijde pokuta se různí
V Olomouci se musejí mít lidé za volantem obzvlášť na pozoru ve čtyřech lokalitách, a to v ulicích Okružní, Přerovská, Švabinského a Dalimilova v místní části Chomoutov. Poslední dvě zmíněná místa mají za sebou rok měření.
„Po počátečních téměř šesti stovkách přestupků v Dalimilově ulici se počet hříšníků ustálil na čísle čtyři sta za měsíc. Švabinského ulice vychází v tomto směru obdobně,“ zhodnotil na podzim ředitel městské policie Pavel Skalický.
Nesnesitelný hluk, stěžují si obce pod sedlem na motorkáře. Přijdou radary |
Jinde se počty postupně ustálily na asi pěti stech případech za měsíc. „Všeobecně ze statistik vyplývá, že měření přispívá ke zklidnění dynamické dopravy, což bylo hlavním záměrem instalace,“ dodal k problematice Skalický.
V Uničově ubezpečují, že kdo zapomene na patřičnou rychlost u vjezdu do obce, nemusí se bát okamžitého postihu.
„Naše nastavení radarů není takové, že by přicházela pokuta hned při překročení padesátikilometrové rychlosti. Máme mírný limit. Zásadní je, že každý řidič ví, jak se v obci jezdí, a měl by se podle toho chovat. Potom radary s radostí demontujeme,“ vzkázal starosta Vincour.
Přesto není pro řidiče snadné držet požadovanou rychlost. Jak nedávno připomenula MF DNES, tachometry aut ukazují mírně víc, jednotlivé automobilky je ovšem nastavují různě. Jedinou jistotou tak je jet pomaleji, než je povolená rychlost.
„Absolutně přesné nejsou ani radary, a proto musejí obce počítat s jejich odchylkou. V Česku jsou radary schvalovány s jednotnou odchylkou ± 3 km/h při rychlosti do 100 km/h. Proto první naměřená rychlost, za kterou může řidič dostat pokutu, je 54 km/h, se započítáním odchylky tedy někdy jen 51 km/h,“ upozornila redakce.
15. února 2022 |