Tramvaj na železnici, i to může být budoucností olomoucké lokálky

  18:55aktualizováno  18:55
Z Náměště na Hané vlakem na okraj Olomouce a pak dál po stejných kolejích tramvají, která během několika minut prosviští městem až k hlavnímu nádraží. Takovou budoucnost navrhují architekti nového územního plánu jednokolejné železniční trati, která protíná Olomouc od Řepčína až do Hodolan.

Takzvaná vlakotramvaj (též žel-tram, v angličtině tram-train) může jezdit i po železničních kolejích. Na snímku německá obdoba S-bahn v Heilbronnu. | foto: Wikipedia

V budoucnu by podle nich nemusely od Moravských železáren až po most přes Mlýnský potok jezdit jen těžké vlakové soupravy, ale i lehké vozy, takzvané žel-tram.

"Změna železnice na příměstskou tramvaj by byla doplněním stávající sítě tramvajových linek. Dalo by se s ní rychle dostat z hlavního nádraží do velké části města. Rychlost spočívá v tom, že trať má už dnes samostatný koridor a minimum překážek," vysvětlil architekt Jakub Kynčl z architektonické kanceláře Knesl+Kynčl, která pro Olomouc nový územní plán zpracovává.

Proměna železniční trati na tramvajovou je však jen v jedné ze dvou variant konceptu územního plánu. Město totiž mimo jiné čeká, jak se k nápadu postaví vlastník kolejí - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

ŽEL-TRAM (VLAKOTRAMVAJ)

Dopravní systém a vozidla umožňující přejíždění z železniční tratě na tramvajovou trať, popřípadě jízdu po trati, která má smíšené rysy (například železniční trať vedená obcí po ulici). Také železniční doprava lehkými osobními vozy.

Výhodou sloučeného systému je efektivnější využití tratí v úsecích, kde by jinak vedly dvě dráhy souběžně, a větší komfort pro cestující, kteří nemusí tolikrát přestupovat. Nejvýznamnějším nedostatkem je přenášení nepravidelností z městského provozu do železniční sítě, což je ovšem problémem spíše v zemích, kde je na železnici obvyklá přesnost.

Nejvíce rozšířený je tento přepravní model v Německu, například v Karlsruhe, Kolíně nad Rýnem nebo Saarbrückenu.

(zdroj: Wikipedia)

Její oficiální stanovisko ale zatím k dispozici. Technický náměstek ředitele olomoucké Stavební správy SŽDC Miroslav Bocák pouze sdělil, že organizace s žádnou změnou zatím nepočítá.

"V plánech na příštích pět či deset let nemáme žádnou elektrifikaci nebo rekonstrukci této trati," řekl Bocák.

Velký vliv na osud lokálky má však Olomoucký kraj. Vlaky po trati jezdí, protože si je kraj u Českých drah objednává. A to i přesto, že ve vagonech projíždějících Olomoucí často nikdo nesedí. Už před pěti lety proto krajští úředníci nevyloučili, že vlaky by na trati mohla nahradit lehká kolejová vozidla, takzvaná žel-tram.

"Možná je i varianta, že tramvaje budou po kolejích jezdit jen přes den, v noci bude trať patřit vlakům, a to hlavně nákladním, které zásobují například Moravské železárny," dodal Marek Černý z odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu.

Nejde přitom zdaleka o jediné plánované rozšíření tramvajových linek (čtěte také Olomouc plánuje desítky kilometrů nových tramvajových tratí)

Olomoucká lokálka vozí lidi z krajského města do Senice na Hané, Kostelce na Hané a Prostějova už 127 let. Když ji Olomoučané v roce 1883 slavnostně otevírali, vedla tato jednokolejná trať po okraji tehdejšího města. Olomouc se však od té doby značně rozrostla, takže vlak dnes jezdí spíš jejím středem.

Autoři: ,

Nejčtenější

V den útoku na Kvitovou musel být na stavbě, tvrdí kolega obžalovaného

Obžalovaného Radima Žondru přivádí ke Krajskému soudu v Brně, který se zabývá...

Brněnský krajský soud pokračuje v projednávání případu napadení tenistky Petry Kvitové. Obžalovaným je Radim Žondra,...

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Zničená stopa či mrtvý divočák. Jeseníky zažívají spory běžkařů s myslivci

Ilustrační snímek

Na jedné straně myslivci, kteří v lesích hospodaří a loví, na druhé straně běžkaři, kteří chtějí mít na lesních cestách...

Moravské derby ovládla Kometa, Olomouc doma porazila po nájezdech

Souboj o kotouč mezi Tomášem Bartejsem z Brna (vlevo) a olomouckým Davidem...

Předehrávka 42. kola hokejové Tipsport extraligy proti sobě po dvou týdnech postavila znovu Brno a Olomouc. I tentokrát...

Noční ulicí zněla rozbrušovačka, zloději kradli katalyzátor z felicie

Zloději uřezali rozbrušovačkou v jedné z olomouckých ulic ze zaparkované...

O tom, že ani vlastnictví výrazně staršího auta není zárukou nezájmu zlodějů, se přesvědčil majitel Škody Felicie. Svůj...

Další z rubriky

Kamion urazil na přejezdu varovná světla a ujel, policie hledá svědky

Neznámý řidič dodávky či náklaďáku urazil na železničním přejezdu na kraji...

Policisté z Prostějova pátrají po řidiči, který na tamním železničním přejezdu při otáčení kamionu poničil...

Muž se zákazem řízení marně ujížděl, policisté ho chytili na lesní cestě

Policie dohlíží na provoz na zasněžených silnicích.

V autě i po svých musela policejní hlídka na Olomoucku pronásledovat muže, který sedl za volant a vyjel na silnice...

Javorovou alej v Prostějově po deseti letech pokácejí kvůli cyklostezce

Pohled na javory tvořící alej, kterou si před deseti lety u příležitosti výročí...

Před deseti lety, v den 90. výročí vzniku Československa, zasadili nadšenci a ochránci přírody z Prostějova mezi...

Najdete na iDNES.cz