Sdružení obcí prodává staré motoráky. Esmeralda a spol. kupce lákají

  17:50aktualizováno  17:50
Svazek obcí údolí Desné se zbavuje vlastních motorových vlaků, kterými v posledních letech zajišťoval dopravu na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou. Na regionální trasu se totiž vrací České dráhy s vlastními soupravami.

Železnice Desná patřící několika obcím ze Šumperska prodává motorové vozy, které už nebude potřebovat. Na nové majitele čekají v šumperském depu. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Svazek obcí údolí Desné prodává tři železniční motorové vozy a s tak velkým zájmem, který nabídka vyvolala, ani nepočítal. Na každý má sdružení dokonce čtyři až pět zájemců.

„Musím přiznat, že takový zájem jsme nečekali. Přece jen jde o téměř čtyřicet let staré vozy,“ uvedl šéf Svazku obcí údolí Desné a starosta Rapotína Pavel Žerníček.

Svazek starší vozy řady 810 koupil už před lety, když začal provozovat regionální trať Šumperk - Kouty nad Desnou. Obce ji obnovily po povodni v roce 1997, která tuto trať na mnoha místech poničila. České dráhy, jež v té době železnice spravovaly, tehdy odmítly trať obnovit, a ta se tak po nákladné rekonstrukci stala první privátní tratí v zemi.

„Vozy už nyní nepotřebujeme, protože provoz nově zajišťují České dráhy, které na rozdíl od bývalého provozovatele mají svou techniku. Proto jsme je nabídli k prodeji,“ vysvětlil Žerníček.

Vozy mohou jezdit jako „lokálky“ i sloužit jako technické zázemí

Motorové vlaky vyrobené v letech 1977 až 1981 mají najeto téměř tři miliony kilometrů. Svazek je nabízí za znalcem stanovené ceny v rozmezí od 1,3 do 2,3 milionu korun podle toho, kdy byla poslední generální oprava.

Motoráky z údolí Desné

„Jsem zvědav, za kolik je nakonec prodáme. Věřím, že to bude nakonec dráž než za znalecký odhad, protože jediným kritériem soutěže je výše nabídnuté ceny,“ řekl Žerníček.

Mezi zájemci jsou podle něj provozovatelé lokálních tratí, další případní kupci jsou ze spolků pořádajících nostalgické jízdy a nechybí ani firmy pracující pro železnice, které chtějí využít motorové vlaky jako technické vozy. Čím jsou téměř čtyřicet let staré vozy zajímavé?

„Podle toho, co jsem slyšel, mají nízkou spotřebu a jsou málo poruchové a nenáročné na provoz,“ popsal Žerníček.

Výhodou je i nízká hmotnost a díky tomu malé poplatky za trať

David Rektor z odboru kolejových vozidel Českých drah informaci o úsporném provozu potvrdil.

„Těmto vozům se říkalo autobus na kolejích. To proto, že mají jak motor, tak převodovku, které se používaly kdysi do autobusů. Navíc jsou jednoduché konstrukce, což umožňuje snadnou obsluhu a údržbu, a jsou poměrně lehké, takže měly nižší spotřebu než jiné srovnatelné vozy - a i po desítkách let jsou velmi spolehlivé,“ vysvětlil Rektor.

Podle něj je pro budoucí majitele těchto „motoráků“ rovněž důležité, že právě kvůli nižší hmotnosti zaplatí správci tratě výrazně méně za užívání kolejí.

„Umím si představit, že na málo využívaných lokálních tratích mohou ještě řadu let spolehlivě jezdit. Provozovatelům se tam nevyplatí kupovat drahé motorové vozy za desítky milionů,“ řekl Rektor.

Vozy řad 810 přezdívané „autobus“ byly vyráběny v letech 1973-1982 ve Vagónce Studénka. Celkem jich zde vyrobili téměř sedm set. Ve své době znamenaly na regionálních tratích doslova převrat, protože nahradily tehdejší vozy s vysokou spotřebou a nepohodlnými dřevěnými lavicemi. Navíc umožňovaly rychlost až 80 kilometrů v hodině. Dnes jsou však už zastaralé a nepohodlné.

Nejčtenější

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Hledaný muž v ženských šatech prchal 14 hodin kanály až do vyčerpání

Hledaný muž převlečený za ženu se dal před policisty na útěk nejdříve potokem a...

Náročné pronásledování, které se nakonec změnilo spíš v záchrannou akci, absolvovali v úterý policisté s hasiči v...

Cyklokrosová mafie, hřímá Hekele. O českou medaili přišel v depu

Emil Hekele v depu na cyklokrosovém mistrovství České republiky v Holých Vrších.

Do cíle mistrovství republiky v cyklokrosu už nezbývalo ani pět kilometrů a Emil Hekele se při průjezdu do...

Muži se s majákem vydávali za policisty, po zastaveném řidiči chtěli pokutu

Falešným policistům nechyběl ani modrý maják.

Neobvyklý případ falešných policistů vyšetřovali ti skuteční v Olomouci. Dva muže, kteří s pomocí majáku zastavili auto...

Cestu z Mohelnice do Moravské Třebové blokovala srážka dvou kamionů a auta

Na vytížené silnici I/35 se u Studené Loučky srazily dva kamiony a osobní auto....

Jednu z klíčových spojnic Moravy a Čech zablokovala na téměř sedm hodin vážná nehoda. Stala se na silnici I/35 poblíž...

Další z rubriky

Muž se zákazem řízení marně ujížděl, policisté ho chytili na lesní cestě

Policie dohlíží na provoz na zasněžených silnicích.

V autě i po svých musela policejní hlídka na Olomoucku pronásledovat muže, který sedl za volant a vyjel na silnice...

V Prostějově řádil navrtávač nádrží, za víkend poničil sedm aut

Ilustrační snímek

Obavy mohou mít po uplynulém víkendu majitelé aut parkující v Prostějově. Zloděj tam navrtal nádrže sedmi vozů a...

Dotační kauza šéfa prostějovského mládežnického hokeje míří před soud

Justice, talár, soudce, zástupce, soud, spis, trest, odvolat

Aféra kolem financování prostějovského mládežnického hokeje směřuje k soudu. Na bývalého šéfa klubu LHK Jestřábi...

Najdete na iDNES.cz