"Do muzea vyjela Škoda 1000 MB z roku 1966, Mercedes-Benz 130H ze 30. let a jako poslední unikátní Berliet typ L14, vyrobený pro londýnskou výstavu automobilů v roce 1912," popsala mluvčí Vlastivědného muzea Renáta Fifková.
Jako první vyjelo do kostela po rampě překrývající příkré schody známé české "embéčko".
"Je nejmenší a nejlehčí a byla to taková zkouška vybudované rampy. Poté došlo na mercedes a jako poslední najížděla 'berlieta'. Její vjezd byl nejnáročnější, protože je 4,6 metru dlouhá, 2,1 metru vysoká a především 1,9 metru široká, přičemž dveře kostela mají šířku 202 centimetrů," nastínila Fifková.
"Právě u dvoutunového sto let starého vozu jsme měli trochu obavy, jestli to příkrého stoupání zvládne. Nakonec to ale proběhlo vcelku hladce," dodala.
Hlavní dveře kostela se otevřely poprvé po desítkách let
Stěhování se odehrávalo v nočních hodinách proto, aby neblokovalo provoz tramvají. Do olomouckého centra přitom přijela trojice veteránů po vlastní ose. Škodovku přivezl majitel z Jeseníku, mercedes dorazil z muzea veteránů v nedalekých Slatinicích a berlieta zamířila do hanácké metropole z Prostějova.
Vjezd veteránů do kostela |
"Byla to tak jedna z nejdelších cest, které auto ve své novodobé historii podniklo. Kromě mercedesu, kterému bylo nutné tlačením trochu pomoci, ale vyjela auta prakticky jen silou vlastního motoru," podotkla mluvčí.
Unikátem bylo i otevření dveří, které bývaly původně hlavním vstupem do kostela. Stalo se tak totiž poprvé po několika desítkách let. Byla to ale jediná cesta, kudy bylo možné auta do hlavního sálu dostat.
Výstava Dědeček automobil, jejímiž hlavními lákadly vystavené vozy budou, začíná ve středu, vernisáž je o den dříve v sedmnáct hodin.
"Na ploše přes 400 metrů čtverečních bude kromě veteránů možné obdivovat technickou dokonalost i nadčasovou eleganci stovek modelů autíček, motocyklů či kol ze soukromých sbírek," doplnila Fifková.