Programem stavební firmy, která na začátku tohoto týdne oficiálně převzala staveniště budoucí nákupní galerie, budou nejdřív zemní práce a kácení dřevin.
Prvních výraznějších změn by si pak Olomoučané na někdejších pozemcích Milo, jehož tovární haly zmizely v letech 2008 a 2009, měli všimnout během několika týdnů. "Nyní spouštíme stavbu moderní obchodní galerie. Za zhruba 19 měsíců by měla být hotová. První návštěvníky přivítáme na podzim 2013," upřesnil jednatel společnosti Galerie Šantovka Richard Morávek.
Kromě dalších obchodů vznikne v blízkosti centra Olomouce více než tisíc pracovních a parkovacích míst. V zábavní části nákupní galerie pak bude multikino s osmi sály či bowlingové centrum s 18 drahami. Míst k pronájmu pro nejrůznější obchodní značky či firmy bude pod její střechou kolem dvou set, a vedle obchodů v ní lidé najdou i pobočky největších bank.
Bytů bude oproti plánu nakonec skoro o polovinu méně
V plánech nové olomoucké čtvrti za více než 10 miliard korun je vedle nákupního a zábavního centra na zhruba jedenácti hektarech také komplex bytových domů a kancelářských budov. Kdy se ale začnou stavět, v tuto chvíli ještě nikdo neví.
Areál MILO a budoucí čtvrť |
"Pro výstavbu bytových domů a kancelářských budov se nyní připravují další podklady a architektonické studie," vysvětlil mluvčí Šantovky Juraj Aláč. Jejich autory budou stejně jako v případě obchodní galerie architekti ze studia Benoy.
Oproti původním plánům však v Šantovce nevznikne 700 bytů, ale maximálně 400. "Chceme upřednostnit kvalitu na úkor kvantity. Záleží nám na dobré architektuře," vysvětlil již dříve tuto změnu Morávek.
Do dopravy ve středu Olomouce by budování Šantovky mělo podle Aláče zasáhnout pouze minimálně. "Cesta pro většinu zásobování staveniště povede z Velkomoravské ulice přes Babíčkovu a Wittgensteinovu tak, aby dopravní ruch co nejméně rušil obyvatele v okolí," shrnul mluvčí. Místní v nejbližší době dostanou upozornění na začátek stavby.
Začnou i přípravné práce na nové tramvajové trati za 92 milionů
Na jaře začnou v areálu růst také základy pro první část nové tramvajové trati ve směru na nejlidnatější olomoucké sídliště na Nových Sadech. Vozy místního Dopravního podniku by se tak měly dostat na jeho okraj.
"Předpokládám, že začneme na počátku dubna. Je to úplně první fáze spojená s poměrně značnými úpravami terénu. Jde o přípravu pro položení samotné tramvajové trati. S touto další etapou bychom chtěli začít ještě letos," uvedl náměstek primátora Martin Major.
Přípravné práce pro vybudování takzvaného tramvajového svršku vyjdou na bezmála 92 milionů korun. Město původně počítalo se zhruba 108 miliony, cenu srazily nabídky 27 firem, které se přihlásily do výběrového řízení. "Ušetříme tak více než 16 milionů," podotkl Major.