Byla polovina února, když na koleje vyjela první z dvanácti vlakových jednotek Stadler GTW, které mají podle uzavřených smluv jezdit na regionálních železnicích.
České dráhy (ČD), které „secondhandové“ soupravy nakoupily za 190 milionů korun v Německu, slíbily jejich nasazení na železnice v Olomouckém kraji – samozřejmě po modernizaci kvůli proklamovanému komfortu cestujících.
Ostatně i díky tomuto slibu právě provoz zdejších tratí ČD vysoutěžily. Jenže velmi brzy se ukázalo, že to nebude tak jednoduché. Soupravy byly ve špatném technickém stavu, navíc k nim chyběla dokumentace, a tak se do prvního výběrového řízení na repasování nepřihlásil vůbec nikdo.
ČD tak alespoň na vlastní pěst letos na jaře dvě soupravy zprovoznily a nasadily na Olomoucku. Tam se však ukázalo, že si s vlaky úplně „nerozumí“ nástupiště a pro řadu méně pohyblivých cestujících bylo nastupování náročné kvůli výškovému rozdílu mezi peronem a vagony. To se ostatně stalo i terčem kritiky části krajské opozice.
Jedna vlaštovka jaro nedělá
V současné době jezdí po krajských železnicích celkem čtyři soupravy Stadler. V průběhu prázdnin nasadily ČD jednu z nich i na tratě na severu kraje, kde má do budoucna jezdit téměř polovina z dvanácti nakoupených vlaků. Na krajském zastupitelstvu sice náměstek pro dopravu Jan Zahradníček (ANO) odhadoval nasazení vlaku na červen, nakonec vyjel až 20. července.
„ČD se svépomocí podařilo opravit a připravit na koleje další vozovou jednotku, která byla po dohodě nasazena v oblasti Jesenicka,“ řekl MF DNES Zahradníček.
„V současné době obslouží v pracovní dny celkem deset spojů. Její plánovaný průměrný denní běh na regionálních osobních vlacích je skoro 200 kilometrů,“ potvrdila mluvčí ČD Vanda Rajnochová.
„První ohlasy ze strany strojvedoucích i cestujících jsou pozitivní a vlaky Stadler GTW představují významné zvýšení komfortu a kvality při cestování i v práci strojvedoucích,“ tvrdí Rajnochová.
„Cestující hodnotí pozitivně především nekomplikovaný nástup, pohodlné sedačky, klimatizaci a nové bezbariérové vakuové toalety, které lze používat i při pobytu vlaku ve stanici,“ dodala.
MF DNES však již v minulosti upozornila na to, že někteří lidé z dopravní oblasti považují Stadlery za „návrat o dvacet let zpátky“. Navíc krajská opozice popsala, že Stadlery jsou hlučnější než jiné vlaky. Tomu se ale náměstek Zahradníček bránil.
„Nejsou hlučnější než ta vozidla, co tam jezdí. Je to možná jiná intenzita zvuku, ale nejsou hlučnější,“ tvrdil na jaře.
Hotový tendr? Možná v září
Jenže hlavní problém zůstává: i zprovozněné vlaky stále nesplňují požadavky, které od nich hejtmanství očekávalo. Původní tendr na modernizaci nevyšel, ČD proto vyhlásily nový. Zájem nakonec projevily tři společnosti. Výběrové řízení nicméně dosud neskončilo.
„Výběrové řízení na dodavatele modernizace jednotek Stadler GTW v současnosti stále ještě probíhá, proto ho nemůžeme nijak komentovat. Předpokládáme, že během září, případně října by měl být znám vítěz,“ uvedla Rajnochová.
„Po oznámení podpisu smlouvy s vysoutěženou firmou bude do dodatku stávajících smluv zahrnut harmonogram nasazení vozidel,“ popsal další postup ze strany kraje náměstek Zahradníček.
Doposud žádný takový „jízdní řád“ nebyl ve smlouvách zakotvený a jeho nástřel existoval pouze v e-mailové komunikaci mezi krajem a dopravcem. Fakt, že mají ČD problém s nasazením souprav, podle Zahradníčka přesto nepovede k žádným sankcím ze strany hejtmanství. Na konci loňského roku totiž kraj upravil kompenzace pro ČD pro rok 2020.
„K úpravě smluv a ani k sankcím nedojde, protože vozidla Stadler jsou pro rok 2020 vyjmuta z kompenzace,“ sdělil Zahradníček.
Rozdíl v kompenzacích přitom není zanedbatelný. ČD přijdou o 40 milionů korun jen za letošní rok.
„Z krajského rozpočtu mělo být vynaloženo 680 milionů korun. Po přepočítání finančního modelu při absenci vozidel Stadler se kompenzace snížila na 640 milionů,“ uvedla ředitelka Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Kateřina Suchánková.
Je také otázka, jak se při vyúčtování příští rok projeví dopady koronavirové krize.
„Absence tržeb za tři měsíce činila propad 30 milionů korun, nicméně návratem cestujících lze očekávat, že tato částka bude při konečném ročním zúčtování nižší, pokud nedojde opět k nějakým omezením,“ popsala Suchánková.