Začínali s barevnými sklíčky, teď jejich vitráže zdobí chrámy i hrady

  13:54aktualizováno  13:54
Vitrážní velmoc. Takové pojmenování propůjčilo městu Zábřeh řemeslo, které tu má ohromné zázemí, a to i díky Martinu Hoplíčkovi a jeho otci, jenž tu kdysi založil vyhlášenou dílnu. Vitráže zdejších sklářů zdobí nejen historické objekty, ale i ta nejmodernější výtvarná díla.

Ukázka výrobku společnosti Vitrail servis ze Zábřehu. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Foukat sklo se Martin Hoplíček učil i u sklářských designérů v USA, teď šéfuje zábřežské firmě Vitrail Servis, která patří k nejznámějším ve svém oboru.

„Restaurovali jsme vitráže v chrámech, jako je Velehrad či Svatý Hostýn, ale také třeba na hradě Bouzově či lednickém zámku. Děláme zkrátka to, co umí málokdo,“ popisuje v rozhovoru pro MF DNES.

Jak vlastně vašeho otce napadlo, že vybuduje takovou firmu?
Otec měl blízko k výtvarnu už od mladých let a to ho přivedlo k vitrážím. Před třiceti lety si ve sklepě zřídil malou dílničku. Sehnal barevná sklíčka a učil se. Navštěvoval restaurátory, zjišťoval všechny dostupné informace. Jeho úplně první prací byly vitráže pro známého faráře z Mohelnice. Když pak bylo možné podnikat oficiálně, založil si vitrážnickou firmu.

To neměl sklářské vzdělání?
Otec je typický samouk, i když ke sklu měl blízko přes svého tchána, který byl sklenář. Za bolševika nebylo jednoduché vystudovat výtvarnou školu, tato možnost byla jen pro vyvolené. Profesionální sklářské vzdělání tak získal až v devadesátých letech.

Vitrážní velmoc ze Zábřehu

Otec je tedy samouk, ale co vy?
Já jsem po revoluci vystudoval Střední průmyslovou školu sklářskou v Novém Boru, dva roky jsem provozoval sklářskou huť v Zábřehu a potom jsem vyrazil sbírat zkušenosti do sklářských studií ve Spojených státech. Tam jsem čtyři roky foukal sklo pro místní sklářské výtvarníky.

Sklářství prošlo v minulých desetiletích bouřlivým rozvojem. Jak se vyvíjel samotný Vitrail Servis?
V devadesátých letech jsme se zaměřovali především na restaurování vitráží v historických objektech, protože byly po letech komunismu hodně zbídačené. Na jinou práci tak ani pořádně nebyl čas. V tu dobu jsme dělali i pět velkých kostelů za rok. Restaurovali jsme vitráže v chrámech, jako je Velehrad a Svatý Hostýn, ale také na hradě Bouzov nebo na zámcích Lednice či Hrádek u Nechanic. Samozřejmě po celou tu dobu jsme rozvíjeli další sklářské techniky, vybudovali vlastní sklářskou huť, zakoupili velkou tavicí pec pro fusing (spékání skla - pozn. red.), zřídili brusírnu a malírnu skla... Rozšiřovali jsme nové technologie, abychom šli s dobou. V poslední době se orientujeme na moderní designy, spolupracujeme se špičkovými výtvarníky. Zkrátka děláme to, co umí málokdo.

Co vám z restaurátorských prací nejvíc utkvělo v paměti?
To je těžké říci, každé místo má své kouzlo. Například restaurování vitráží v kapli na Radhošti patřilo k těm silnějším zážitkům. To místo je samo o sobě velmi magické, navíc těžko dostupné. Při přepravě vitráží jsme trnuli, aby se některá nerozbila.

Jaký je dnes nejžádanější trend?
Je to fúzování, tedy spékání skla. Používá se sklo stejných fyzikálních vlastností v různých formách - barevné tabule, frity či skleněné bloky, které se spékají. Podle návrhů špičkových výtvarníků vytváříme i rozměrné skleněné objekty do moderních staveb.

Kde jste se v posledních letech, co se týká moderních technologií, nejvíc realizovali?
Řekl bych, že to je při práci na kostele v Ostravě-Zábřehu. Tam jsme začali v roce 2008 a letos tam dodáme poslední okno. Největší výjev má plochu pět krát osm metrů. Jde o beránka Božího, který vznikl fúzováním. Jenom tento výjev představoval tři měsíce náročné práce, celkem to jsou asi dvě tuny taveného skla. Je složen ze šestnácti tabulí 125 krát 200 centimetrů o tloušťce 25 milimetrů. Měsíce trvala výroba vstupního portálu, který je šest metrů vysoký, a velmi náročný byl také skleněný svatostánek. Pro kostel jsme vytvořili rovněž moderní křtitelnici. Vše podle návrhů malíře Jakuba Špaňhela a architekta Marka Štěpána. I poslední okno bude z více než tuny spékaného skla. Práce na tomto kostele je pro mě stejně nezapomenutelná jako ta na kapli na Radhošti.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Za smrt kolegy při nehodě dostal hasič podmínku, sám přišel o nohu

Řidič hasičské cisterny Petr Matějíček čelí u soudu obžalobě z usmrcení z...

Šumperský soud potrestal hasiče Petra Matějíčka za tragickou nehodu cisterny jedoucí k zásahu podmíněným trestem....

Slavia po titulu v lize získala i pohár, ve finále porazila Ostravu 2:0

Tomáš Souček se raduje z proměněné penalty ve finálovém zápase proti Baníku.

Fotbalová Slavia po ligovém titulu získala i domácí pohár. Vyhrát obě trofeje v jednom roce se jí povedlo poprvé v...

Rodině před lety vzali půdu komunisté, teď stát pozemky vyvlastnil znovu

Majitelka části pozemků u Držovic, které stát vyvlastnil kvůli rozšíření sjezdu...

Stěží uvěřitelné déjà vu prožívají nyní potomci rodiny Pospíšilových z Držovic u Prostějova, které v 70. letech...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

VIDEO: V Mohelnických lomech burácely kolosy, zdolávaly extrémní překážky

Lehké prototypy terénních aut i obrovské osmikolové kolosy se o víkendu šplhaly...

Na padesát posádek nákladních aut z Česka, Polska a Slovenska předvedlo své řidičské a navigační umění na Velké ceně...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Za smrt kolegy při nehodě dostal hasič podmínku, sám přišel o nohu

Řidič hasičské cisterny Petr Matějíček čelí u soudu obžalobě z usmrcení z...

Šumperský soud potrestal hasiče Petra Matějíčka za tragickou nehodu cisterny jedoucí k zásahu podmíněným trestem....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz