Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Výpadovku při opravě zúžili kvůli zeleni, řidiči tam teď váznou v kolonách

  4:54aktualizováno  4:54
Jedna z nejdůležitějších investic v Prostějově, nedávno dokončená oprava rušné výpadovky na Plumlov, budí pochybnosti. Podle místních je vozovka příliš úzká, což komplikuje dopravu, a tvoří se zde kolony. Radnice nicméně změny obhajuje.

Opravená rušná prostějovská výpadovka na Plumlov se stala terčem kritiky řidičů, místních i opozice. Silnice je po úpravě příliš úzká, což znemožňuje předjíždění odbočujících aut či cyklistů, což vede k tvorbě kolon. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Oprava výpadovky, po které podle posledního sčítání denně projede přes deset tisíc aut, byla nejprve několikrát odložena. Pak se stala příčinou velkých dopravních komplikací téměř v polovině města, navíc se práce za 80 milionů korun oproti původnímu předpokladu protáhly o dva měsíce.

Fotogalerie

Hotovo bylo v listopadu, sotva po měsíci provozu ale přibývá připomínek. Lidé si stěžují na to, že vozovka je nyní příliš úzká, takže se na ní nedá vyhýbat, předjíždět a špatně se z ní odbočuje, což zejména ve špičce pravidelně způsobuje kolony a doprava vázne.

„Radnici šlo asi o zeleň, tak zvětšila zelený pás. To však způsobilo zácpy. Vídám tam, jak jede cyklista na čele pelotonu a za ním řada aut, která ho nejsou schopna předjet, protože v protisměru jedou vozy a silnice je příliš úzká. Hned se vytvoří kolony a trvá to několik minut,“ popsala jedna z tamních obyvatelek.

Upozorňuje i na další úskalí. Když chce řidič odbočit vlevo, dříve ho mohla auta ve stejném směru objet zprava. Dnes už na to místo není, takže se vytvoří kolona aut, která musí čekat, až se smiluje někdo v protisměru a odbočující vůz pustí.

Zúžení je moc velké, tvrdí opozice

Podle opozičního prostějovského zastupitele Jana Navrátila byl sice záměr na rozšíření zeleného pásu chvályhodný, ale v tomto případě radnice zúžení přehnala.

„To zúžení je moc velké. Kdyby tam aspoň mohla v jednom směru projet dvě osobní auta vedle sebe, aby se netvořily kolony. Takhle je to kontraproduktivní,“ je přesvědčený Navrátil, který v Prostějově dlouhé roky bojuje za lepší životní prostředí.

O pár decimetrů širší zelený pás podle něho nevyváží pravidelné kolony popojíždějících a kouřících aut a kamionů. Do budoucna je podle něho nutné pohlídat, aby se podobná chyba už neopakovala.

S úzkou výpadovkou si totiž nevědí rady ani někteří profesionální řidiči. Už pár dní po otevření kamion při odbočování vyvrátil dvanáct patníků. Řidič z místa ujel a město muselo škodu za dvacet tisíc korun zaplatit ze svého.

Radnice už oznámila, že v reakci na tento incident vážně uvažuje o zákazu vjezdu pro některé těžší kategorie kamionů do bočních ulic, aby podobným škodám zabránila.

Radnice: Šlo nám o to dopravu zpomalit a udělat bezpečnější

Náměstek primátora Prostějova Jiří Rozehnal však kritiku odmítá. „Silnice je užší, neboť jsme rozšířili zelený pás, ale šířka odpovídá všem normám a je garantovaná i pro průjezd vozidel integrovaného záchranného systému. To přikazuje legislativa. Dnes je obecným trendem dopravu ve městě zpomalit a udělat bezpečnější. O to nám šlo,“ prohlásil Rozehnal.

Podle něho se město snažilo zabránit zbytečnému pohybu chodců po silnici a myslelo také na bezpečnost autobusových zastávek.

„Působí to zúženým dojmem, ale na druhou stranu jsou v obou směrech zálivy a je to jen otázka zvyku. Chodci si zvykají, motoristé si zvykají a my jsme přesvědčení, že naše řešení je správné,“ obhajuje investici náměstek primátora.

Město podle něho muselo skloubit několik protichůdných požadavků, jako jsou šířka vozovky, dostatek parkovacích míst, bezpečnost provozu, zeleň a řada dalších věcí. Opravená výpadovka má podle Rozehnala například kompletně vsakovací kanalizaci a radnice zde vysadila deset tisíc keřů a na osm desítek stromů.

Rekonstrukce zahrnovala nové komunikace, chodníky, sítě i veřejné osvětlení a opravy po osm měsíců notně komplikovaly dopravu v celé západní části Prostějova, protože jde o hlavní výpadovku na Plumlov, Protivanov, Drahany, Blansko a Boskovice.

Ulice je mimo jiné hlavní spojkou z města do prostějovské nemocnice.

„Šířku beru jako jedinou vadu, původní šířka byla samozřejmě pro průjezdnost vozidel k nemocnici lepší. Jinak si myslím, že se oprava relativně povedla. Donutí řidiče více spolupracovat. Základní problém ovšem vidím v tom, že radnice se ještě před opravou měla sejít s obyvateli a zeptat se na jejich názor,“ podotkl jeden z obyvatel, Karel Schmied.

  • Nejčtenější

Dívka tajně odjela, rodina obvinila muže z vedlejší obce, že ji snědl

Vyhrocený konflikt se odehrál na Prostějovsku, kde rodina začala postrádat šestnáctiletou dceru. Její příbuzní došli k...

Po otevření nového úseku D1 ucpávají Přerov kamiony, zákaz nezabírá

Nedávné otevření nového čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 u Přerova dopravě ve městě nepomohlo. Spíše naopak....

Firma dostala pokutu za ochromení lázeňských pramenů, sanaci vrtů odmítá

Desítky tisíc korun musí zaplatit olomoucká firma, která před dvěma lety ve Skalce na Prostějovsku při průzkumných...

Premium

Dotované sportovní centrum bosse Černoška prodělává, půjčuje si na mzdy

Projekt sportovního bosse Miroslava Černoška, převážně z dotací vybudované prostějovské Národní sportovní centrum, je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

(Ne)vítej zpátky, Venco. Pilařův návrat do áčka Olomouce provází mlčení

Fotbalistům Olomouce skončil dopolední trénink. Na umělé trávě na okraji města v Řepčíně zůstali už jen záložník Václav...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

ČD nevyjely se slíbenými moderními vlaky, Olomoucký kraj bude žádat slevu

Hejtmanství chystá úpravu smluv s Českými drahami, neboť dopravce doposud nenasadil slíbené moderní soupravy Stadler v...

Dresem přispěje do aukce pro pozůstalé obětí střelby i hokejová Olomouc

Také olomoučtí hokejisté se zapojí do dobročinné akce sportovních klubů, jež má pomoci rodinám dvou příslušníků...

Kůrovcem devastace lesů nekončí, jejich obnovu sabotuje přemnožená zvěř

Lesníci ještě nevyhráli boj s kůrovcem, a už mají dalšího nepřítele. Po lýkožroutovi, který zdecimoval smrkové lesy, se...

Dívka tajně odjela, rodina obvinila muže z vedlejší obce, že ji snědl

Vyhrocený konflikt se odehrál na Prostějovsku, kde rodina začala postrádat šestnáctiletou dceru. Její příbuzní došli k...

Najdete na iDNES.cz