iDNES.cz

SŽDC chce bourat nádraží z roku 1889, zlobí se Prostějované i odborníci

  18:40aktualizováno  18:40
Velké pozdvižení vzbudil v Prostějově plán Správy železniční dopravní cesty na zbourání místního nádraží. Kritici připravují petici a protestní happeningy. Chystanou demolici historické budovy neodmyslitelně spjaté s přilehlou čtvrtí ostře odsuzují i odborníci.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce na místě nynějšího nádraží postavit nový moderní objekt.

„SŽDC chce zařadit rekonstrukci železniční stanice Prostějov místní nádraží do plánu investic. Bude zahrnovat celou železniční stanici včetně demolice budovy, vybudování nového kolejiště, nástupišť, zabezpečovacího zařízení a přednádraží,“ potvrdila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Stav budovy je podle ní nevyhovující, až havarijní. „S ohledem na rozsah poškození, fyzické opotřebení a nutný rozsah rekonstrukce bude výpravní budova zbourána,“ sdělila.

Tato zpráva ovšem okamžitě vzbudila v Prostějově pozdvižení. Kritici připravují proti bourání petici a happeningové protestní akce, památkáři a architekti nechápavě kroutí hlavami.

„Plán na demolici, to je úplná zhovadilost, jinak se to nedá říct,“ prohlásil  například vedoucí oddělení památkové péče na prostějovském magistrátu Marek Perůtka, který už připravuje koncepční materiál s návrhy, jak budovu zachránit.

Před osmi lety se podle Perůtky nepodařilo nechat budovu prohlásit za kulturní památku, protože ministerstvo kultury žádost zamítlo s argumenty, že podobná nádraží jsou i jinde.

„Vůbec nevzalo v potaz lokální kolorit a genia loci. Místní nádraží má nezastupitelnou urbanistickou hodnotu z hlediska pohledu z Rejskovy třídy, nejvýpravnější a nejkrásnější prostějovské ulice,“ vysvětlil Perůtka.

Prostějovské místní nádraží

Stejný názor má i historik architektury a autor několika knih o prostějovské architektuře Miroslav Chytil.

„Jsou města, která si podobnou architekturu hýčkají a opravují ji, ale my to chceme bourat. Místní nádraží by se naprosto jednoznačně mělo zachránit. Pro Prostějov je to nenahraditelná budova, je to doklad průmyslového rozvoje města,“ tvrdí nekompromisně.

Prostějovský výtvarník a spoluautor knih a filmů o místní architektuře Tomáš Vincenec už připravuje proti bourání petici a happeningy.

„Teď jsem se fakt dožral. Dvě stě let starou dominantu chtějí zbourat z důvodů zanedbanosti. Prostějov již řadu let mapuji a vidím zničené náměstíčko Na Žabím škrku, vybouraná nároží, deficit parků, ignoranci meziválečné architektury, zbouraná jezdecká kasárna a spoustu dalších drobností. A teď nádraží. Je načase něco podniknout a tuto budovu zachránit,“ vyzval.

Využití bychom našli, budeme jednat, říká radnice

Památkář Perůtka vidí dvě možnosti. Buď požádat o obnovení řízení o kulturní památce, nebo do celé věci vtáhnout radnici.

„Jako velice předběžnou věc bych chtěl navrhnout, aby město vážně uvažovalo o koupi budovy a jejím využití pro své účely. Vřele bych se za to přimlouval,“ nabádá.

Podle něho by na místním nádraží zůstala čekárna, pošta a vybudovala by se zde stylová nádražní restaurace. Zachoval by se tak vnější plášť a nádherný peron. První patro by pak mohlo sloužit radnici, která už přes rok hledá vhodné prostory například pro rozšíření archivu centrální podatelny.

Náměstkyně primátora pro kulturu Milada Sokolová řekla, že město bude se správou železnic teprve jednat.

„Budeme se ptát, co se s budovou zamýšlí. Osobně si myslím, že by město určitě našlo využití, ale nedokážu říct, za jakých podmínek by do toho mělo vstupovat. Budovy by samozřejmě byla velká škoda,“ prohlásila Sokolová.

„SŽDC bude jednat s novými představiteli Magistrátu města Prostějova o jejich záměrech s nádražím a přednádražím,“ připustila i mluvčí správy železnic Pistoriusová.

zpět na článek