Radnice ve spolupráci s krajem připravuje výstavbu kruhových objezdů na začátku výpadovky na Olomouc a Plumlov a na dalším místě vnitřního obchvatu na Poděbradově náměstí projektanti dokonce nakreslili dvojkruhovou křižovatku. Kromě těchto křížení se mají navíc motoristé dočkat dalšího „kruháče“ rovněž na plánovaném severním obchvatu Prostějova.
„Bavíme se o kruhových křižovatkách na vnitřním městském okruhu. Pokud má mít smysl nějaká koncepce, měly by být všechny křižovatky světelné, nebo kruhové, protože mají jiný systém dělení dopravy. Semafor auta zastaví a pouští najednou, kruhová křižovatka dopravu rozseká a zklidní. Jde nám o to, doplnit vnitřní okruh tak, aby zde byly křižovatky stejného typu,“ vysvětlil náměstek primátorky Prostějova Zdeněk Fišer.
Studie odborníků, kterou si město nechalo v minulosti zpracovat, podle něho takový postup doporučila. Dopravní policii se však ústup klasických křižovatek ze scény moc nelíbí.
„Podle našeho názoru u plánovaných okružních křižovatek není dostatečně řešeno převedení pěší a cyklistické dopravy. V současné době přecházejí chodci na zelený signál a je jim dán čas. Jak to bude vypadat na nově budovaných křižovatkách, kde jsou navržena pouze místa pro přecházení, je otázka,“ naznačuje Michael Vafek z Dopravního inspektorátu v Prostějově.
Chodci navíc podstatně snižují kapacitu křižovatky. Německé studie ukázaly, že už 400 pěších za hodinu, což je běžná intenzita středních měst, znamená pokles kapacity až o pětinu.
„Podle našeho názoru je současný stav se světelnou signalizací především pro pěší, kteří přecházejí na zelenou, podstatně bezpečnější,“ tvrdí Vafek. Okružní křižovatky by se podle něho měly proto budovat hlavně v místech, kde moc chodců a cyklistů není.
Kruháče dopravu zklidní a zpomalí, oponují experti policii
S tím však nesouhlasí krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz. Připomíná Prostějov před 20 lety, kdy všude byly rovné silnice, radary a naštvaní řidiči.
Okružní křižovatkyPozitiva
Negativa
(zdroj: Policie ČR) |
„Bojovali jsme za to, aby se městská doprava zklidnila a nejezdilo se rychle právě kvůli chodcům. A jestli máme nějak přirozeně rychlost zpomalit, tak je to stoprocentně okružní křižovatka,“ tvrdí Charouz. Lidé se podle něho naučili, že jim všude svítí zelený panáček, a trochu polevili v opatrnosti.
„Kruháče jsou zcela logickým řešením. Auta budou jezdit pomalu a doprava si nakonec sedne. Mimochodem to přispěje i k tomu, že přes centrum nebudou jezdit obrovské nákladní soupravy. Řidiče přestane bavit stále motat volantem a bude tady klid. Ať si město objedou,“ míní šéf BESIP.
Ve městě je nutné nejprve dokončit opravy silnic
Obavy mírní také vedoucí odboru dopravy na prostějovské radnici Miroslav Nakládal. Například u dvojkruhové křižovatky u pošty by možností, jak přejít silnici, mělo být dokonce více.
„Namísto stávajících přechodů pro chodce jsou navržena místa pro přecházení a jedno místo bude ještě přidáno. Bude sloužit také pro přejezd cyklistů. Celý prostor Poděbradova náměstí s přilehlými ulicemi je v rámci rekonstrukce řešený i pro cyklistickou dopravu,“ uvedl Nakládal.
Samotní motoristé jednotný názor nemají. „Kruhové křižovatky vítám, ale zdá se mi, že čím je jich víc, tím jsou menší. Přes některé s obtížemi projede větší auto, natož pak nákladní. Co udělají další kruhové objezdy v centru, tak to si odhadnout netroufám,“ svěřil se jeden z prostějovských řidičů.
Plány na výstavbu dalších okružních křižovatek v Prostějově každopádně ještě několik měsíců zůstanou pouze na papíře. Vesměs jde o krajské investice, kdy hejtmanství buduje silnici a město chodníky, cyklostezky, osvětlení nebo zeleň.
„Kraj nyní v Prostějově přednostně řeší opravy výpadovek. Teď se dělá Brněnská, pak přijde na řadu Vrahovická na Přerov a ještě letos se zahájí Plumlovská. Pak se teprve budou řešit kruhové křižovatky, pokud nenastane nějaká změna. Jsme zatím na startu, ale nachystaní,“ uzavírá náměstek Fišer.