Přezdívka město kruháčů Prostějovu nevadí, přidá další včetně dvojitého

  12:32aktualizováno  12:32
Prostějov, který je už dnes přezdívaný jako město kruhových křižovatek, se chystá na frekventovaných místech v těsné blízkosti centra stavět další tři. Radnice argumentuje zklidněním dopravy a experti jí dávají za pravdu. Námitky má však dopravní policie.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Radnice ve spolupráci s krajem připravuje výstavbu kruhových objezdů na začátku výpadovky na Olomouc a Plumlov a na dalším místě vnitřního obchvatu na Poděbradově náměstí projektanti dokonce nakreslili dvojkruhovou křižovatku. Kromě těchto křížení se mají navíc motoristé dočkat dalšího „kruháče“ rovněž na plánovaném severním obchvatu Prostějova.

„Bavíme se o kruhových křižovatkách na vnitřním městském okruhu. Pokud má mít smysl nějaká koncepce, měly by být všechny křižovatky světelné, nebo kruhové, protože mají jiný systém dělení dopravy. Semafor auta zastaví a pouští najednou, kruhová křižovatka dopravu rozseká a zklidní. Jde nám o to, doplnit vnitřní okruh tak, aby zde byly křižovatky stejného typu,“ vysvětlil náměstek primátorky Prostějova Zdeněk Fišer.

Studie odborníků, kterou si město nechalo v minulosti zpracovat, podle něho takový postup doporučila. Dopravní policii se však ústup klasických křižovatek ze scény moc nelíbí.

„Podle našeho názoru u plánovaných okružních křižovatek není dostatečně řešeno převedení pěší a cyklistické dopravy. V současné době přecházejí chodci na zelený signál a je jim dán čas. Jak to bude vypadat na nově budovaných křižovatkách, kde jsou navržena pouze místa pro přecházení, je otázka,“ naznačuje Michael Vafek z Dopravního inspektorátu v Prostějově.

Chodci navíc podstatně snižují kapacitu křižovatky. Německé studie ukázaly, že už 400 pěších za hodinu, což je běžná intenzita středních měst, znamená pokles kapacity až o pětinu.

„Podle našeho názoru je současný stav se světelnou signalizací především pro pěší, kteří přecházejí na zelenou, podstatně bezpečnější,“ tvrdí Vafek. Okružní křižovatky by se podle něho měly proto budovat hlavně v místech, kde moc chodců a cyklistů není.

Kruháče dopravu zklidní a zpomalí, oponují experti policii

S tím však nesouhlasí krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz. Připomíná Prostějov před 20 lety, kdy všude byly rovné silnice, radary a naštvaní řidiči.

Okružní křižovatky

Pozitiva

  • pomalejší rychlost projíždějících aut
  • menší následky dopravních nehod
  • výrazně vyšší kapacita než u křižovatek bez semaforů

Negativa

  • horší převedení pěších především v místech se střední či vyšší intenzitou pěší dopravy
  • pěší a cyklisté snižují kapacitu křižovatky
  • oproti semaforům není možné dynamické řízení dopravy

(zdroj: Policie ČR)

„Bojovali jsme za to, aby se městská doprava zklidnila a nejezdilo se rychle právě kvůli chodcům. A jestli máme nějak přirozeně rychlost zpomalit, tak je to stoprocentně okružní křižovatka,“ tvrdí Charouz. Lidé se podle něho naučili, že jim všude svítí zelený panáček, a trochu polevili v opatrnosti.

„Kruháče jsou zcela logickým řešením. Auta budou jezdit pomalu a doprava si nakonec sedne. Mimochodem to přispěje i k tomu, že přes centrum nebudou jezdit obrovské nákladní soupravy. Řidiče přestane bavit stále motat volantem a bude tady klid. Ať si město objedou,“ míní šéf BESIP.

Ve městě je nutné nejprve dokončit opravy silnic

Obavy mírní také vedoucí odboru dopravy na prostějovské radnici Miroslav Nakládal. Například u dvojkruhové křižovatky u pošty by možností, jak přejít silnici, mělo být dokonce více.

„Namísto stávajících přechodů pro chodce jsou navržena místa pro přecházení a jedno místo bude ještě přidáno. Bude sloužit také pro přejezd cyklistů. Celý prostor Poděbradova náměstí s přilehlými ulicemi je v rámci rekonstrukce řešený i pro cyklistickou dopravu,“ uvedl Nakládal.

Samotní motoristé jednotný názor nemají. „Kruhové křižovatky vítám, ale zdá se mi, že čím je jich víc, tím jsou menší. Přes některé s obtížemi projede větší auto, natož pak nákladní. Co udělají další kruhové objezdy v centru, tak to si odhadnout netroufám,“ svěřil se jeden z prostějovských řidičů.

Plány na výstavbu dalších okružních křižovatek v Prostějově každopádně ještě několik měsíců zůstanou pouze na papíře. Vesměs jde o krajské investice, kdy hejtmanství buduje silnici a město chodníky, cyklostezky, osvětlení nebo zeleň.

„Kraj nyní v Prostějově přednostně řeší opravy výpadovek. Teď se dělá Brněnská, pak přijde na řadu Vrahovická na Přerov a ještě letos se zahájí Plumlovská. Pak se teprve budou řešit kruhové křižovatky, pokud nenastane nějaká změna. Jsme zatím na startu, ale nachystaní,“ uzavírá náměstek Fišer.

Nejčtenější

Exprimátor Přerova zemřel na lyžích, politiky se vzdal i kvůli sportu

Přerovský politik Vladimír Puchalský.

Bývalý primátor Přerova Vladimír Puchalský ve čtvrtek náhle zemřel. V čele města stál do loňských komunálních voleb. V...

Největší lavina za 20 let. V Jeseníkách se utrhly stovky metrů sněhu

Zřejmě největší lavina za posledních dvacet let v Jeseníkách spadla v těchto...

Zhruba 300 metrů měřila na délku obrovská lavina, která v těchto dnech spadla v Jeseníkách. Místní takovou nepamatují...

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Hledaný muž v ženských šatech prchal 14 hodin kanály až do vyčerpání

Hledaný muž převlečený za ženu se dal před policisty na útěk nejdříve potokem a...

Náročné pronásledování, které se nakonec změnilo spíš v záchrannou akci, absolvovali v úterý policisté s hasiči v...

Cyklokrosová mafie, hřímá Hekele. O českou medaili přišel v depu

Emil Hekele v depu na cyklokrosovém mistrovství České republiky v Holých Vrších.

Do cíle mistrovství republiky v cyklokrosu už nezbývalo ani pět kilometrů a Emil Hekele se při průjezdu do...

Další z rubriky

Exprimátor Přerova zemřel na lyžích, politiky se vzdal i kvůli sportu

Přerovský politik Vladimír Puchalský.

Bývalý primátor Přerova Vladimír Puchalský ve čtvrtek náhle zemřel. V čele města stál do loňských komunálních voleb. V...

Stál 29 milionů, teď stát marně prodává bývalý kněžský seminář za čtyři

Budova bývalého kněžského semináře ve Vidnavě na Jesenicku.

Trable s bývalým kněžským seminářem ve Vidnavě na Jesenicku pokračují. Stát se ho prostřednictvím Úřadu pro zastupování...

Olomouc rozmrazila plány na stavbu nového zimního stadionu za miliardu

Vizualizace plánované budoucí podoby olomouckého zimního stadionu a blízkého...

Nové vedení olomoucké radnice opět oživilo ambiciózní plány na generální opravu zastaralého zimního stadionu...

3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?
3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?

Hlídáte je jako ostříž, ale stačí vteřinka nepozornosti a neštěstí je na světě. Pád na hlavičku, opaření nebo vdechnutí předmětu patří mezi nejčastější úrazy dětí. Jak je správně ošetřit, aby následky byly co nejmírnější?

Najdete na iDNES.cz