Na zastávku to máme i čtyři kilometry, vadí lidem na vzkříšené trati

  9:59aktualizováno  9:59
Po dvouleté odmlce sice v únoru opět na trať mezi Hanušovicemi na Šumpersku a Dolní Lipkou na Orlickoústecku vyjely vlaky, ke spokojenosti však mají lidé z okolí daleko. Vadí jim, že na spojnici Olomouckého a Pardubického kraje není více zastávek, nebo jsou daleko od obcí.

Výpravčí Arnošt Juránek na nádraží v Dolní Lipce. Stál u petice za obnovení trati a teď by rád změnil i zastávky, aby odpovídaly dnešním požadavkům. | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Zdejší železnice byla postavena již ve druhé polovině 19. století a většina zastávek od té doby nedoznala změn. Lidé dnes musí na vlak docházet do vzdálených míst, což snižuje zájem o železnici," shrnul námitky proti současné podobě trasy Arnošt Juránek z klubu Moravská pohraniční.

Klub připravil studii, v níž navrhuje přesunout některé zastávky a také vybudovat několik nových.

"Vycházeli jsme především z osobní znalosti místních poměrů a potřeb zdejších obyvatel. Naší snahou bylo obrátit pozornost na železnici, která má velký potenciál pro místní i turisty," řekl Juránek.

Například starosta Malé Moravy Antonín Marinov podobnou aktivitu vítá.

"Lidé mají k vlaku daleko, například z osady Vojtíškov teď mají na vlak čtyři kilometry a nová zastávka by jim výrazně zkrátila cestu. Myslím, že toto je způsob, jak udělat trať znovu zajímavou nejen pro turisty, ale i pro místní lidi," uvedl.

Správa železnice není proti, jedna zastávka ale stojí miliony...

Změnám se navíc nebrání ani Správa železniční dopravní cesty, která má trať na starosti.

Zastávky na trati

Aktuální stav zastávek: Vlaské, Podlesí, Červený Potok, Prostřední Lipka.

Návrh: přesun zastávky Vlaské, vznik zastávky Vojtíškov, přesun zastávky Podlesí, nové zastávky Malá Morava a Zlatý Potok, přesun zastávky Červený Potok. Zůstává Prostřední Lipka. Trať je dlouhá 20 kilometrů.

"Naším cílem je, aby co nejvíc vyhovovala lidem. A pokud existuje představa, jak síť zastávek upravit, tak o tom je možné jednat," reagoval mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Zároveň však upozornil, že i když půjde například pouze o zastávku na znamení, musí splňovat přísné technické normy včetně nákladného zabezpečovacího systému.

"Ani u zastávky na znamení zdaleka nestačí postavit nějaký přístřešek. Cena jedné zastávky se tak může vyšplhat i na několik milionů korun," podotkl Ptačinský.

...a na to obce nemají. Pomoci by mohly kraje a dotace

Obce podél trasy přitom na stavbu zastávek nebudou mít peníze. Malá Morava, které se týká nejvíc zastávek na trati, hospodaří s rozpočtem v řádu několika milionů korun.

"I když návrh jednoznačně podporujeme, je pro nás nereálné postavit zastávky bez dotací," prohlásil starosta Marinov. Za nezbytnou proto označuje nejen pomoc obou krajů - Olomouckého i Pardubického - ale také vstřícnost státu a podporu plánů ze strany Evropské unie.

Například Olomoucký kraj už o iniciativě místních obyvatel ví a je připravený pomoci.

"Pokud to bude technicky a finančně možné, určitě kraj pomůže. Teď se připravujeme na jednání s Pardubickým krajem, kde bychom měli probrat všechny možnosti," sdělil náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák.

Provoz na trati Hanušovice - Dolní Lipka zastavil Pardubický kraj v prosinci roku 2011 v rámci takzvané optimalizace železniční dopravy. O její obnovu se nejvíc zasloužil bývalý boss železničářských odborů a nový náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek. První vlak vyjel znovu začátkem února.

  • Nejčtenější

Nemocnice si kvůli rekondičnímu pobytu „šťouchla“ do Zemana, Ovčáček se zlobí

Nařčení z neetického chování, kterým by se měl zabývat ministr zdravotnictví, si od mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka...

Fandové řvali: Dejte mu dýchnout! Alkohol vylučuji, brání se sudí Houdek

„Dejte mu dýchnout!“ skandovali na adresu hlavního rozhodčího Jiřího Houdka olomoučtí fanoušci při utkání první...

Kompletně česká koloběžka zvládne 150kg tlouštíka i sto tisíc kilometrů

Řezání a vrtání laserem, sváření roboty, ohýbání počítačem řízenou 3D ohýbačkou … Koloběžka sice vypadá jako jednoduchý...

Prostějov vyhlásil boj byznysu s chudobou, centrum zaplňují nepřizpůsobiví

Situace s nepřizpůsobivými lidmi, kteří se v poslední době stěhují do centra Prostějova, je kritická. Radnice už...

Sražení dítěte naštvalo Droždín, chce okamžitě zvýšení bezpečnosti chodců

Lidem z olomoucké městské části Droždín došla trpělivost s nebezpečným provozem ve vsi. Poté, co zde nedávno auto...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Plány na průmyslovou zónu u Přerova dává stát k ledu, zájemce přitom má

Zpátky v bodě nula jsou po čtyřech letech příprav plány na vybudování strategické průmyslové zóny na letišti v...

Sražení dítěte naštvalo Droždín, chce okamžitě zvýšení bezpečnosti chodců

Lidem z olomoucké městské části Droždín došla trpělivost s nebezpečným provozem ve vsi. Poté, co zde nedávno auto...

Rošády v Loučné. Odvolaného starostu nahradila dříve sesazená starostka

Starostování v Loučné nad Desnou na Šumpersku není v tomto volebním období právě nejstabilnější práce. Petra Harazímová...

Premium

Beznadějné vyhlídky: smrtelná diagnóza, sama s dítětem. I to řeší socioložka

Byly to nejnáročnější rozhovory, které Lenka Slepičková ve své vědecké kariéře dosud vedla. Zajímalo ji, jak umírající...

Najdete na iDNES.cz