Opravy zhruba 400 metrů dlouhého úseku mezi Hotelem Palác a náměstím Republiky za více než sto milionů korun začnou na jaře. Plány, podle nichž se dělníci do nejdražší olomoucké investice roku 2016 pustí, však teď vypadají jinak, než si architekti z ProOlomouc představovali.
Chodci tu rozhodně nehrají prim - obrubníky jsou vyšší a chodníky zúžené kvůli silnici, jejíž část je vyhrazena na parkování aut a odstavení dodávek pro zásobování obchodů a restaurací. Opozici se s městem podařilo nakonec dojednat pouze drobné úpravy, na poslední chvíli je budou začátkem příštího roku schvalovat radní. Na zásadní změny už není čas.
Olomouc totiž na novu třídu 1. máje získala dotaci, ze Švýcarských fondů přiteče zhruba 50 milionů. Případné velké přerýsování plánů by stavbu, jejíž součástí je i modernizace tramvajové trati, zdrželo a vážně ohrozilo přísun klíčových peněz.
Architekti přitom městu vytýkají, že se s návrhy změn ozývali už dříve, ale radnice jim v posledních letech nevěnovala pozornost. Současné vedení města stihlo s ProOlomouc letos na podzim projednat jen drobnější úpravy, které se - pokud je odsouhlasí radní - do projektu dostanou těsně před dokončením stavby.
Plány vychází podle architektů ze zastaralého stylu myšlení
S kritikou čtyři roky starých plánů začalo před lety podle architekta a zastupitele Pavla Grasseho nejprve sdružení Za krásnou Olomouc, poté v ní pokračovalo jeho opoziční hnutí ProOlomouc. Bez výsledku.
Jak se promění třída 1. máje |
„Město tak dlouho nereagovalo na jakékoli podněty, až se zodpovědní náměstci dostali do situace, že to nyní buď postaví ze Švýcarských fondů, anebo to nepostaví vůbec,“ shrnuje architekt.
Má za to, že nynější plány oprav vycházejí ze zastaralého stylu myšlení ještě z dob, kdy po silnicích jezdilo mnohem méně aut.
„Je to řešení pro desetinovou intenzitu automobilové dopravy, její upřednostňování a komfort tady neodpovídá poměru aut a chodců dnešní doby. Neodpovídá to modernímu pojetí historických částí měst, jako je tomu na ostatních místech v Evropě,“ hodnotí Grasse.
Vše musí být hotové do konce roku 2016
V představách architektů by třída 1. máje měla patřit hlavně chodcům. Na širokých chodnících by bylo dost místa nejenom pro lidi, ale také pro posezení či zahrádky. Nízké obrubníky by vozíčkářům a ženám s kočárky na kterémkoli místě umožnily přejít ulici, auta rezidentů a dodávky pro zásobování by mohly na krátký čas najet přímo na chodník. ProOlomouc by na třídě 1. máje rádo vidělo i více zeleně, například před Hotelem Palác.
„Třída 1. máje je jediná pěší spojnice mezi hlavním nádražím a centrem města přes Předhradí. Denně tudy projdou tisíce lidí, je tedy nutné umožnit chodcům co nejlepší podmínky. Více místa na chodníku má pozitivní vliv na atraktivitu městského prostoru i přilehlých obchodů a restaurací,“ vysvětlují architekti v návrzích adresovaných magistrátu.
Náměstek primátora Filip Žáček potvrzuje, že proměna třídy 1. máje musí kvůli penězům ze Švýcarska už začít. S nástupem dělníků proto počítá příští rok na přelomu dubna a května.
„S ohledem na dotace musí být tato akce uzavřena do konce příštího roku,“ dodává Žáček, jenž je na radnici mimo jiné zodpovědný za investice.
Radnice a architekti se dohodli na čtyřech úpravách
Přebudování důležité ulice je rozdělené do tří etap, a to i kvůli výlukám a objízdným trasám MHD. Jejich přesný soupis radnice teprve zveřejní. Žáček připouští, že velké změny se v plánu rekonstrukce už udělat nedají. Je na něj vydáno i stavební povolení. Proti výtce, že architekty dříve neposlouchala, však radnici hájí.
„Vítám, že o tom diskutujeme. Ale je třeba říct, že tím navazujeme na jinou širokou diskusi, která proběhla, když tento projekt vznikal. Vnímám to tak, že i dnes jsou ve veřejném prostoru lidé, kteří se k tomu chtějí aktuálně veřejně vyjádřit,“ řekl náměstek.
Vyzdvihuje, že se s architekty z ProOlomouc dohodl na čtyřech změnách, jež se pokusí do plánů vložit na poslední chvíli skrze takzvané změny stavby před dokončením. Před Hotelem Palác má tak šanci vzniknout veřejné prostranství, řidiči by tudy jezdili jinak než dnes. Radnice s opozicí sladila i počet parkovacích míst či se dohodla na kompromisu mezi parkováním a šířkou chodníků.
„Dnes je fakt, že vyloučit dopravu z této lokality nejde. Základním cílem je udělat ulici komfortní jak pro automobilovou a tramvajovou dopravu, tak i pro pěší. Toto řešení je pro mě rozumným kompromisem,“ hodnotí Žáček. Dohodu s architekty a úpravy plánů musí ještě schválit radní. Žáček počítá s tím, že jim příslušné dokumenty předloží v lednu či únoru.