„Stejně jako ostatní neziskové organizace se potýkáme s tím, jak je v ČR nastaven systém financování neziskových organizací,“ řekla právnička sdružení Renata Horáková.
„Problémy nám dělá zejména absence víceletého financování, která způsobuje, že první měsíce každého roku jsou pro neziskové organizace velmi obtížné, a je čím dál náročnější za těchto podmínek udržet kvalitní zaměstnance,“ popsala.
Bezplatné poradenské služby sdružení podporuje ministerstvo průmyslu a obchodu, podle dotačních pravidel ale mohou pokrýt náklady maximálně do výše 70 procent. Zbylé prostředky si musí poradny zajistit samy.
Studenti práv zdarma radí lidem místo advokáta, případů mají desítky![]() |
„Spotřebitelské organizace však mají jedno specifikum, a to, že by o finanční podporu neměly podle mého názoru žádat komerční subjekty, zejména velké firmy. Může to totiž ohrozit jejich nezávislost a nestrannost,“ podotkla Horáková.
Sdružení každoročně podporují kraj i města, ale ani od nich se podle Horákové nepodařilo získat dostatek peněz na provoz poraden v Přerově a Zábřehu.
„Proto jsme přistoupili do odvolání k uzavření části poraden a navýšení hodinové kapacity jinde,“ dodala.
Radnice se snažily s provozem pomáhat
Olomoucký kraj loni sdružení podpořil částkou 36 tisíc korun, přičemž žádalo o dotaci 112 tisíc.
„Dotace byla přiznána v roce 2022 v uvedené výši s ohledem na množství vyčleněných finančních prostředků a objemu požadavků, které byly v žádostech podány. Letos lze z tohoto dotačního titulu žádat od 23. ledna,“ uvedla za hejtmanství Radka Kmochová.
Například v roce 2020 dostalo sdružení od kraje téměř 107 tisíc, rok předtím 64 tisíc korun.
Stále víc lidí nemá na základní potřeby, charitu oslovil i otec samoživitel![]() |
Poradnu podporoval také Přerov v rámci dotačního programu pro sociální oblast.
„Jednalo se o symbolické roční částky ve výši pět až deset tisíc korun. Loni ještě dotaci ve výši pět tisíc dostali, ale žádost o podporu na rok 2023 si už sdružení nepodalo, tudíž ji nemohlo ani dostat,“ objasnila mluvčí radnice Lenka Chalupová.
Zábřeh poradně bezplatně pronajímal prostory v knihovně domu s pečovatelskou službou poblíž centra.
„K tomu v letech 2020 až 2022 poskytlo město na provoz dotaci tři tisíce korun. S finanční podporou jsme počítali i letos,“ řekla mluvčí magistrátu Lucie Mahdalová.
Osobní setkání má své výhody
Lidé z Přerova a Zábřehu o možnost pomoci nepřišli úplně. Poradnu mohou kontaktovat na dálku. Podle Horákové takových klientů přibývá.
„Je to trend posledních let. Více spotřebitelů vyhledává poradenství po telefonu nebo online,“ nastínila.
Objevuje se ale i druhý trend, zcela opačný. „Spotřebitelé dnes řeší řadu komplikovaných případů a složité smluvní vztahy, v nichž se obtížně orientují. Tady mají podle našeho názoru osobní poradny zcela nezastupitelné místo,“ upozornila právnička.
„Nejenže má poradce možnost nahlédnout do všech smluv a dalších písemností a doptat se na potřebné informace, ale může spotřebitelům také pomoci některá podání sepsat a ověřit si, že dotyčný rozumí svým právům,“ nastínila.
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska aktuálně provozuje své výjezdní poradny v kraji v Hranicích a Olomouci. Kromě toho v Přerově město od ledna obnovilo spolupráci s Českou obchodní inspekcí. Každý první čtvrtek v měsíci tak dochází pracovník olomoucké pobočky na živnostenský úřad, kde lidem poskytuje osobní poradenství.
„Po šesti měsících vyhodnotíme, jak je poradna efektivní, a rozhodneme, zda budeme ve spolupráci pokračovat,“ přiblížila Chalupová.
Dotazy odráží, co zrovna letí mezi „šmejdy“
Spotřebitelské poradny v Olomouci, Hranicích či Prostějově často řeší zamítnuté reklamace, dodání poškozeného zboží či jeho nedodání vůbec. Obrátit se na ně mohou i lidé, kteří potřebují poradit ve věcech všech spotřebitelských smluv.
„V poslední době též často řešíme problémy související se smlouvami o dílo, zejména s rekonstrukcemi, kdy spotřebitelé uzavírají se zhotoviteli smlouvy pouze ústně a je poté velice obtížné dobrat se toho, na čem se vlastně domluvili,“ uvedla právnička Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace Alena Máčová.
Odborníci řeší v poradnách i nekorektní nabídky zprostředkovatelů energií, podezřele vysoké ceny a pomáhají i s problémy při ukončení činnosti současných dodavatelů.
„Díky novele energetického zákona z roku 2022 ubylo problémů se zprostředkovateli energií, takzvanými aukčními společnostmi. Nová právní úprava zpřísnila podmínky jejich činnosti a díky tomu v tuto chvíli řešíme minimum takových stížností,“ konstatovala Máčová.
„Na druhou stranu ale přibylo problémů přímo s dodavateli energií, z nichž někteří svým klientům neoprávněně měnili zafixované ceny na jiné dražší produkty nebo stanovovali neúměrně vysoké zálohy,“ dodala.
Pomoc nabízí i právnická fakulta
Osobní, e-mailové či telefonické poradenství za rok využijí v kraji tisíce lidí.
„Klientů máme stále mnoho. Počty a obsah spotřebitelských dotazů se postupně mění v závislosti na tom, čím se zrovna ,šmejdi‘ zabývají a v jaké oblasti objeví zákonem neupravenou oblast. V té pak vesele ‚podnikají‘ až do doby, než vstoupí v platnost nové zákony, které jejich činnost omezí,“ uzavřela Máčová.
Zdarma nabízí pomoc i studentská právní poradna Univerzity Palackého těm, kteří si nemohou dovolit služby advokáta. Ročně se zabývá dvěma stovkami případů.
„Naprostá většina je z oblasti občanského práva, jedná se o dědictví, převody majetku z rodičů na děti, závěti, exekuce a insolvence, rozvody a péči o děti,“ shrnula za poradnu Lucia Madleňáková.
Kam se obrátit s žádostí o pomocVe spotřebitelských poradnách lze řešit záležitosti ve věcech všech spotřebitelských smluv, ať už se jedná o smlouvy kupní, o dílo, s mobilními operátory či poskytovateli internetu, dodavateli energií nebo třeba cestovními kancelářemi.
|