„Město oslovilo tři dodavatele sdílených kol a další se do výběrového řízení mohli hlásit. Přihlásil se jeden účastník, který nabídl cenu o třicet procent nižší, než s jakou částkou jsme původně počítali. Za každou jednotlivou výpůjčku tak zaplatíme méně,“ shrnul náměstek primátora Vladimír Lichnovský.
Služba přijde letos radnici na necelé dva miliony korun, záležet bude na množství výpůjček. Sdílená kola se v ulicích Přerova objeví od července a k dispozici budou do prosince. Po zimní přestávce poté zase od března.
„Jedná o pilotní projekt na rok a půl. Poté bude vše vyhodnoceno,“ řekl Lichnovský.
„Dávno nejsme jen v Praze, Brně nebo Ostravě. Svoji klientelu si sdílená kola najdou i v menších městech, protože bikesharing skvěle funguje jako alternativa automobilové dopravy nebo prodloužená ruka MHD,“ uvedl jednatel Nextbike Czech Republic Tomáš Karpov.
První čtvrthodina bude zdarma
Společnost do města dodá 140 kol, která budou rozmístěná na 40 stanovištích, například na nádražích, před sportovišti, školami či obchodními centry. Na nich bude možné bicykly vypůjčit či vrátit. Pro odkládání kol poslouží stávající stojany, v případě potřeby město pořídí další.
„Provozovatel nám dodá i aplikaci podporující provoz systému sdílení. Služba by měla přinést Přerovanům možnost se rychle, levně a především ekologicky přemisťovat po městě,“ konstatoval náměstek primátora pro dopravu Tomáš Navrátil.
„Díky městské dotaci budou mít zaregistrovaní uživatelé výpůjčku na prvních 15 minut zdarma, za každou další půlhodinu zaplatí 25 korun,“ dodal.
Provozní riziko přebere dodavatel služby, tedy společnost Nextbike. Stejný model využívají i ostatní města z kraje, v nichž bikesharing funguje, například Olomouc či Prostějov.
„Prostějov byl v roce 2019 naše první české město. Za tu dobu se k nám ve městě přidalo více než 12 tisíc občanů, kteří uskutečnili již téměř 350 tisíc jízd,“ řekl zakladatel českého Nextbiku Lukáš Luňák.
Půjčování kol probíhá prostřednictvím mobilní aplikace naskenováním QR kódu konkrétního kola. Pro ukončení stačí bicykl vrátit na oficiální stanici a manuálně zamknout. Systém počítá i se sankcemi pro ty, kteří kolo nevrátí do stojanu k tomu určenému nebo ho nechají někde povalovat.