Pešák pak za svůj počin na nedávném galavečeru českého veteránismu převzal trofej za renovaci roku. Ovšem snad ani prestižní ocenění nemůže dokonale obsáhnout úsilí, které museli mechanici a restaurátoři vynaložit na renovaci trvající téměř celou dekádu.
„Stav vozu při nalezení lze popsat jako totální destrukce. Dochovaly se pouze blatníky, kapoty, maska chladiče, podvozek včetně kol a torza dvou dveří. Renovace trvala celkem devět let. Podle původní dokumentace jsme obnovili karoserii a ‚zgenerálkovali‘ podvozek. Teď je automobil plně funkční a pojízdný,“ nastínil Jakub Walla, marketingový manažer olomoucké Veteran Areny.
Zachráněný unikát |
Vůz pohání šestiválcový motor s obsahem necelé čtyři litry a výkonem přibližně sedmdesát koní.
Model Golden vyráběla automobilka Praga v polovině 30. let 20. století jako svůj nejluxusnější, i proto se jeho produkce v libeňské fabrice počítala jen na desítky.
Ve verzi kabriolet však vzniklo pouze několik kusů. Jeden speciálně upravený pro své potřeby používal prezident Edvard Beneš a i v případě dalších kabrioletů se z velké části jednalo o zakázkovou výrobu.
„Automobilů Praga Golden bylo vyrobeno jen velmi málo, odhaduje se kolem šedesáti kusů všech typů karoserií. Tento konkrétní vůz je typ pětimístný kabriolet a pravděpodobně existoval pouze tento jeden,“ uvedl Walla.
I to zvyšuje hodnotu zachráněného vozu, který proto bude využíván zřejmě jen jako muzejní exponát s případnými zápůjčkami na nejprestižnější akce veteránského hnutí. Zatím není nejnovější přírůstek Veteran Areny nikde k vidění.
„Oficiálně bude vůz prezentován až na jaře,“ předestřel Lubomír Pešák. Muzeum historických automobilů Veteran Arena v Olomouci právě tehdy zahájí sezonu, přesněji jako už tradičně na začátku dubna.