Soupis zhruba šedesáti míst pro policii vytipovala veřejnost. Hlavním kritériem bylo nedodržování povolené rychlosti. Hlídky sem už vyrazily předminulý týden, na pokutách vybraly přes osmdesát tisíc korun. A nebylo to naposledy.
Seznam míst, kde v regionu nejvíce řádí piráti silnic, policisté sestavili kvůli prvnímu ročníku velké bezpečností akce Speed Marathon. Kam mají namířit radary, jim určili lidé, kteří naposílali své tipy. Policisté tak hromadně v celé republice obsadili více než tisíc míst, přímo pro Olomoucký kraj vznikl seznam s šesti desítkami položek.
V celé republice lidé upozornili na více než deset tisíc míst
Jsou na něm jak části dálnic D1, D35 či D46, tak i několik ulic v Olomouci či silnice v nejrůznějších obcích z celého Olomouckého kraje. „Většina lidí k tipování přistoupila odpovědně. Ale našli se i takoví, kteří označovali nedůležitá místa, a to pouze z recese či legrace,“ přibližuje krajský policejní mluvčí Petr Piňos.
V celé republice lidé upozornili na více než deset tisíc míst, policisté z nich vybrali tisíc problematických lokalit. V Olomouckém kraji při Speed Marathonu zastavili přes 240 aut a řešili zhruba stejný počet přestupků. „Ve 213 případech se jednalo o překročení maximální povolené rychlosti,“ upřesňuje mluvčí Marie Šafářová.
Téměř 87 tisíc korun pak řidiči zaplatili na pokutách. A nebylo to naposledy. Policisté soupis rizikových míst rozhodně neplánují založit do šuplíku.
„Dopravní policie s ním bude i nadále pracovat. Místa určená občany budeme i v budoucnu využívat podle svých možností a situace k měření dodržování rychlostních limitů,“ upozorňuje Piňos.
Policie tak podle něj sází právě na hlídky s radary. Snížit na některém z vytipovaných míst maximální povolenou rychlost zatím neplánuje.
„Především je nutné, aby se změnil přístup řidičů. Striktní dodržování maximálně povolené rychlosti by bezesporu přispělo k snížení počtu jak dopravních nehod, tak především jejich následků na majetek a zdraví,“ vysvětluje Piňos.
K rychlé jízdě svádějící silnice se kříží s cyklostezkou
Vážná dopravní nehoda například podle Olomoučanů hrozí v ulici Jarmily Glazarové ve čtvrti Hejčín. Rovná k rychlé jízdě svádějící silnice se kříží s frekventovanou cyklostezkou.
„Předjíždělo mě tady nedávno auto, jelo sedmdesát či pětasedmdesát kilometrů v hodině. Není to dlouho, co jsem zhruba stejnou rychlostí tudy viděl jet i nákladní auto s návěsem,“ vybavuje si tajemník komise městské části Hejčín Aleš Vánský.
Bydlí nedaleko ulice Jarmily Glazarové. „V poslední době tady ovšem přibyly nové domy s řádově desítkami či i stovkami bytů. A na této silnici původně ani nebyly přechody, počítalo se tu pouze s dopravou,“ přibližuje Vánský.
Před časem stál u zrodu petice, díky níž už tu jeden přechod vznikl, potřeba je i druhý. Vánský s ním již počítá. „Zatím jej nikdo nevybudoval. Ale už máme z města přislíbené, že by to v nejbližší době mělo být. Bez něj dochází zbytečně k vyhroceným situacím, kdy lidé musí přes silnici utíkat. Auta brzdí, troubí,“ líčí Vánský.
Do obce vjíždí řidiči příliš rychle
S rychlými auty mají problém i v Horní Moštěnici na Přerovsku. „Rychlost tu řidiči nedodržují na začátku obce při vjezdu od obchvatu,“ popisuje starosta Vladimír Martínek.
I jeho pálí chybějící přechod, jenž býval nedaleko tohoto kritického místa. Místní o něj před časem přišli kvůli novým normám, které jejich původní zebra nesplňovala. „Nemůžeme ho sem proto vrátit a je to obrovský problém, protože tady děti, když chodí ze školy, přebíhají silnici,“ podotýká Martínek.
Místa, kam v Olomouckém kraji vyrazí policisté s radaryD46, 26-38 km v obou směrech; D35, 261- 296 km v obou směrech; D1, 296- 311 km v obou směrech; Běla p. Pradědem sil. II/450; Česká Ves, sil. I/44; Ostružná, obec, sil. II/369; Mikulovice, sil. I/44; Javorník, Bílý Potok sil. I/60; Zlaté Hory, sil. II/457; Vlčice, Bergov, sil. I/60; Rejvíz, Osada, sil. II/453; Vidnava, město, sil. II/457; Jeseník, ul. Šumperská, sil. I/44; Přerov, ul. 9. května; Horní Moštěnice; Přerov, ul. Polní, Tržní; Přerov, ul. Lipnická; Slavíč; Hranice, ul. ČSA; Černotín, Milotice, sil. I/35; Bělotín, obec; Polom, sil. I/48; Hrabůvka, obec; Olšovec; Olomouc, ul. J. Glazarové; Olomouc, ul. Arbesova; Olomouc, ul. Okružní; Dlouhá Loučka, sil. II/449; Olomouc, ul. Slavonínská II/570; Olomouc-Šternberk, sil. I/46; Olomouc, konec okresu, sil. I/55; Rozvadovice, sil. II/449; Slatinice, sil. II/570; Olomouc, ul. Brněnská, sil. I/46; Olšany, sil. I/11; Loučná nad Desnou, sil. I/44; Libivá, sil. I/44; Mohelnice, sil. I/35; Petrov nad Desnou, sil. I/11; Rovensko, sil. II/369; Hanušovice, sil. II/369; Jindřichov, II/369; Nový Malín, sil. II/446; Mohelnice, Stavenice, sil. II/444; D 46, hranice s Vyškovem; Hvozd, centrum obce; Čelechovice na Hané, ul. Hlavní; Klenovice na Hané, centrum obce; Vrchoslavice, centrum, sil. I/47; Křiž. Čechůvky-Kralice; Protivanov, obec; Prostějov, ul. Vrahovická; Dobrochov, centrum; Kostelec na Hané, obec; Bělotín, sil. I/47; Jezernice, sil. I/47; Osek nad Bečvou, sil. I/47; Přerov-Lýsky, sil. I/47 |