Podle nyní zveřejněných informací se například minulý týden v úterý odehrál útok podvodníků, který skončil škodou zhruba 200 tisíc korun.
Šestatřicetiletému muži ze Šumperska dopoledne zazvonil telefon a následně se mu volající představil jako pracovník banky, který volá kvůli zaznamenanému napadení účtu. Banka podle něj eviduje takových útoků více a vše řeší společně s policií, která se tudíž na muže obrátí.
„Krátce poté mu skutečně zavolal další člověk, který se představil jako policista. Muže upozornil, že odteď je v rámci vyšetřování vázán mlčenlivostí a sjednal si s ním termín schůzky,“ uvedla olomoucká policejní mluvčí Petra Vaňharová.
Po navození problematické situace, během které se ovšem aktéři nechovali nijak zvlášť podezřele a vzbudili tak v muži důvěru, následně podvodníci přikročili k akci.
„Muže opět kontaktoval „bankéř“ a vybídl ho, aby se co nejrychleji přemístil k „velmi dobře zabezpečenému bankomatu“ v obchodním centru v Olomouci. Také na něj apeloval, že je potřeba reagovat ihned a tím zabránit finančním ztrátám,“ nastínila mluvčí.
Muž se nechal přesvědčit i k odevzdání půjčky
Muž proto sedl na vlak a během cesty si podle pokynů nainstaloval do mobilu aplikaci pro zasílání zpráv. Také si zvýšil přes internetové bankovnictví limit pro výběr z bankomatu. V obchodním centru pak vybral z účtu necelých sto tisíc korun a následně je dle instrukcí vložil do bankomatu na kryptoměnu, v němž postupně provedl čtyři transakce.
V tu chvíli ho volající uklidnil, že peníze z běžného účtu jsou tím zachráněny, vzápětí ale dodal, že je tu ještě problém s půjčkou. Hovor si poté převzal další člověk, který se představil jako specialista přes úvěry, a muži sdělil, že na jeho účtu bylo zažádáno o předschválenou půjčku, a teď je proto potřeba peníze rychle vybrat, aby se k nim podvodníci nedostali.
Následně muže vmanipuloval do toho, aby přes internetové bankovnictví sám požádal o předschválenou půjčku 150 tisíc korun. Jakmile byly peníze připsány na účet, následovalo opět jejich vybrání z bankomatů v obchodním centru a poté vložení do bankomatu na kryptoměny.
„Ze druhé sumy peněz nakonec muži zachránilo zhruba třetinu to, že bankomat na kryptoměny už byl přeplněný a další vklad hotovosti proto nepřijal,“ doplnila Vaňharová.
V tu chvíli si muž uvědomil, že od transakcí nemá žádné doklady, a začalo mu docházet, že místo záchrany peněz před podvodníky jim je ve skutečnosti právě sám poslal. To mu následně potvrdil skutečný zaměstnanec banky, a muž se proto obrátil na policisty. Ti se pokusí podvodníky, kterým hrozí až pět let vězení, vypátrat a dopadnout.
Žena nakonec transakce zavčas zrušila
Policie varuje, že tento nový způsob podvodů pojmenovaný vishing (zkratka z anglického voice phishing, tedy phishingový podvod prováděný ovšem telefonními hovory), je v poslední době stále rozšířenější. Přímo na Olomoucku se odehrál například i v první polovině května a scénář byl téměř totožný.
Sedmačtyřicetileté ženě z Uničovska zavolal „bankéř“ a pod záminkou údajného napadení jejího účtu ji přesvědčil k zadání dvou plateb v celkové výši 200 tisíc korun na jiný účet. Následně se ji pokusil přesvědčit, aby totéž zopakovala i s penězi na spořicím účtu, což ale nakonec neudělala.
Následoval opět telefonát údajného vyšetřujícího policisty, žena nicméně později zavolala do banky, aby si vše ověřila, a po zjištění skutečného stavu věcí zadané transakce zrušila.
„Když jí později opět zavolal podvodník s tím, že peníze stále nepřišly a zda provedla převody správně, žena mu odpověděla, že vše stornovala. Muž poté beze slova zavěsil,“ popsala policejní mluvčí.