Olomoucký student Pavel Turek, který zabodoval na Mezinárodní matematické...

Olomoucký student Pavel Turek, který zabodoval na Mezinárodní matematické olympiádě v Rio de Janeiru. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Mladý matematik z olomouckého gymnázia zazářil na olympiádě v Riu

  • 4
Konkurenci čítající téměř šest stovek elitních žáků ze 111 zemí porazil nedávno student olomouckého Gymnázia Hejčín Pavel Turek na Mezinárodní matematické olympiádě (IMO) v Rio de Janeiru. Turek se tam zařadil mezi zlaté medailisty a domů se vrátil celkově jako čtrnáctý nejlepší na světě.

Na mezinárodní matematické klání se Turek probojoval už počtvrté. „Zatím jsem se pokaždé vracel s bronzovou medailí a v celkovém pořadí jsem byl zhruba sto padesátý. Letos jsem doufal ve stříbrnou medaili. Čtrnácté místo je super výsledek, jsem rád, že se to podařilo zrovna mně,“ raduje se osmnáctiletý student.

Kromě jeho zlaté přivezla šestičlenná česká výprava dvě stříbrné a dvě bronzové medaile a v celkovém pořadí států tak skončila také čtrnáctá, což je tuzemské historicky nejlepší umístění za posledních 24 let.

Úspěch Pavla Turka potěšil nejen jeho blízké, ale také kantory, kteří jej na Gymnáziu Hejčín potkávali posledních osm let.

„Pavel byl mimořádný talent. Byl první, kdo chodil na matematiku do vyšších tříd. Ve škole měl individuální vzdělávací plán, aby se mohl účastnit soustředění a celostátních olympiád,“ vzpomíná na Turka učitelka matematiky Šárka Richterková.

IMO je nejvyšší „ligou“ v matematických soutěžích pro studenty středních škol. Je to také nejstarší mezinárodní oborová olympiáda. První se konala v roce 1959 v Rumunsku. Výpravy z Česka jezdí na toto klání pravidelně od roku 1993.

Matematický talent chodil do běžných tříd

Jako tým skončili Češi v absolutním pořadí nejlépe na 10. místě ze 73 zemí, a to hned v prvním roce své účasti. Historicky nejlepší individuální výsledek přivezl právě nyní Pavel Turek.

„Samotná soutěž zabere celkem čtyři a půl hodiny ve dvou dnech. Řeší se většinou úlohy, ve kterých člověk nemusí počítat hodně věcí, spíš jde o správný nápad, co by se v daném problému mohlo hodit. A pak to dokazovat a dokazovat,“ vysvětluje olomoucký maturant, který ze šesti úloh vyřešil čtyři, a to za plný počet bodů.

Matematika baví Pavla už od dětství. Lásku k ní zjevně zdědil po rodičích, kteří oba tento předmět učili. Nechodil ale do žádné specializované třídy, absolvoval klasickou základní školu, jen od druhého stupně přešel na víceleté gymnázium.

„K olympiádám mě přivedli máma s tátou. Zjistil jsem, že je to zábava, tak jsem zkoušel soutěžit pořád dál a ve vyšších kategoriích,“ ohlíží se student, který matematikou vyplňuje i volný čas.

„Je super zapřemýšlet si. Občas dá zabrat, než člověk něco vyřeší, ale jakmile se to podaří, má radost. Když je ta úloha navíc pěkná, tak to potěší dvojnásob,“ popisuje mladý muž.

Studovat by chtěl v Cambridge, zálohou je pražská univerzita

Nyní čeká na zprávy, zda bude přijat na prestižní britskou univerzitu v Cambridge. Pokud ne, má jisté studium matematiky a fyziky na Karlově Univerzitě v Praze.

Na olomouckém gymnáziu na Turka nezapomenou i proto, že jeho úspěchy dodaly odvahu k účasti na olympiádách i dalším dětem.

„Matematika je obecně považovaná za strašáka. Pavlův příběh ale dokázal strhnout k soutěžím další studenty. Myslím, že bez jeho vzoru by se o účast na na nich ani nepokusili,“ tvrdí kantorka Richterková. Pavlu Turkovi přitom předpovídá velkou budoucnost.

„Doufám, že mu vyjde studium na Cambridgi. Na tuto univerzitu chodí ti nejlepší z Česka a já věřím, že o Pavlovi přes všechnu jeho skromnost ještě uslyšíme,“ míní.