Tragická nehoda se stala 14. května, policie o ní tehdy média neinformovala.
„Mohu potvrdit, že se olomoučtí kriminalisté touto tragickou událostí zabývali. V pondělí vyšetřovatel případ odložil z důvodu, že se ve věci nejedná o podezření z trestného činu,“ uvedla olomoucká policejní mluvčí Petra Vaňharová pro ČTK, která na případ upozornila.
Podle závěrečné zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) parašutista provedl seskok z výšky 1 200 metrů nad terénem, přičemž v ten den šlo o jeho druhý seskok. Vše probíhalo standardním způsobem až do výšky přibližně třiceti metrů.
„Nad západním okrajem doskokové plochy provedl nízko nad zemí ostrou zatáčku o 180° s vysokou pravděpodobností s úmyslem přistát proti větru. Rychlost padáku se prudce zvýšila a parašutista na vzniklou situaci reagoval stažením řídících šňůr. Při tomto manévru ve velké rychlosti narazil do země,“ popsali vyšetřovatelé.
Narazil rychlostí zhruba 70 kilometrů v hodině
Ti vycházeli ze záznamu z outdoorové kamery umístěné na přilbě parašutisty, záznamu bezpečnostní kamery na budově leteckého baru pod věží a výpovědi svědka. Při kontrole padáku nebylo nalezeno žádné poškození či jiná odchylka naznačující technickou závadu.
Zkušený parašutista, který se této zálibě věnoval od roku 1990 a měl za sebou téměř šest stovek seskoků, dopadl na zem rychlostí kolem 70 kilometrů za hodinu a utrpěl mnohačetná zranění, kterým na místě podlehl. Snaha přivolané záchranné služby o resuscitaci tak byla marná. Toxikologické rozbory vyloučily ovlivnění alkoholem či drogami.
Příčinou nehody bylo podle závěrečné zprávy chybné vyhodnocení aktuální výšky před uvedením padáku do ostré zatáčky v kritické fázi přistávacího manévru.
„Rychlý zásah do řízení způsobil zaříznutí náběžné hrany vrchlíku směrem k zemi s následným prudkým zvýšením rychlosti. Parašutista se snažil náraz do země zmírnit plným stažením řídících šňůr, ale v tomto režimu letu byl padák prakticky neovladatelný a nereagoval na řízení,“ popsali dále vyšetřovatelé.