Po zimní pauze začali dělníci pracovat na pokračování celkové rekonstrukce olomouckých ulic Tovární a Velkomoravská. I tentokrát musejí řidiči počítat s uzavřenými sjezdy a nájezdy.
„Zhruba měsíc potrvá dokončení nových povrchů sjezdů a nájezdů u vlakového nádraží a u Baumaxu. Rampy dělníci opraví za jejich úplné uzavírky. Obousměrně neprůjezdné sjezdy i nájezdy nahradí značená objízdná trasa městem. Konkrétně přes třídu Kosmonautů, stejně jako v loňském roce,“ uvedl k investici za zhruba sedmadvacet milionů korun Miroslav Mazal z krajské správy Ředitelství silnic a dálnic.
Uzavírky krajských silnicokres Olomouc:
okres Prostějov:
Zdroj: Krajský úřad Olomouckého kraje |
Lze očekávat nepříjemné situace. „Mám obavu, že v krajském městě bude trochu problém s dopravou. Máme zavřenou Pasteurovu, k tomu se uzavřou nájezdové rampy na průtahu, u krajského úřadu se bude opravovat kryt vozovky okolo nádraží, pro řidiče to bude velice náročné,“ nastínil možné potíže krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz.
Objížďky řidiči ignorují
Ačkoli jsou stanovené objízdné trasy, řidiči je často nedodržují, což je případ zmíněné Pasteurovy ulice. Ta je kvůli opravě parovodu zavřená do 19. dubna.
Auta místem projíždějí i navzdory zákazu nebo stavbu objíždějí přes parkoviště supermarketu Senimo, ačkoli tam značky průjezd zakazují.
„Apeloval bych na uživatele ulic, aby sledovali stránky správce komunikace, objízdné trasy. Případně naplánovali jízdu v čase uzavírek jinudy nebo se snažili využít veřejnou dopravu, pokud to jde,“ doporučil Charouz.
Řidiči by také v dohledné době měli začít častěji potkávat krajské cestáře. „Peníze jsou v rozpočtu Správy silnic Olomouckého kraje vyčleněny, materiál je smluvně zajištěn. Jakmile to umožní počasí a další okolnosti, jako je úklid po zimě, začnou opravy podle důležitosti silnic a závažnosti poruch souběžně na všech jedenácti cestmistrovstvích v rámci všech tří středisek údržby,“ informovala mluvčí hejtmanství Alena Minxová.
Dopad zimního období na silnice podle ní kraj nevyhodnocuje. „Opravy výtluků na silnicích druhých a třetích tříd Olomouckého kraje budou pravděpodobně obdobně náročné jako v předchozích letech,“ dodala mluvčí.
Podle Charouze ovšem povrch krajských silnic utrpěl. „Nízké teploty v předchozích zimách nebyly tak kruté jako střídání teplot tuto zimu. Hlavně na silnicích nižších tříd se poškození jeví jako poměrně zásadní,“ domnívá se.
Z větších akcí letos kraj z vlastního rozpočtu vydá 31 milionů korun na opravu silnice ze Seloutek na Domamyslice na Prostějovsku. O dalších drahých opravách rozhodne, zda se podaří získat dotace.
Ze Státního fondu dopravní infrastruktury chce kraj zaplatit vylepšení cest v úsecích Uničov–Troubelice, Kostelec na Hané – Lešany – Zdětín – Ptení či v Moravičanech.
Možné uzavírky zatím nejsou známé. „Termíny uzavírek a návrhy objízdných tras na krajských silnicích řeší silniční správní úřady na příslušných obcích s rozšířenou působností na základě žádosti zhotovitele akce,“ uvedla Minxová.
Jedete a drncáte
Nejdražší by měly být dvě stavby placené s využitím evropských dotací. Začít by mohly letos, skončit příští rok. Jde o silnice druhých tříd mezi Lipníkem nad Bečvou a Přáslavicemi a mezi Přerovem a Doloplazy. Obě se pohybují kolem 180 milionů korun.
Panelovou cestu přes Přáslavice využívají řidiči jako náhradu dálnice D35, což spolu se stářím přispělo k jejímu špatnému stavu.
„Je dost neutěšený. Od sedmdesátých let přepravila polovinu Evropy. Zrovna v úseku kolem naší obce, pokud pominu opravu mostů a nový povrch na krátkých úsecích, je původní. Jedete a jen drncáte,“ přiblížil starosta Dolního Újezdu Zdislav Ház.
Nejvíce však podle něho silnici ublížilo přeřazení z první do druhé třídy, čímž přešla ze státu pod kraj.
„Nebyl to dobrý krok. Fakticky neexistuje odpovídající alternativní objízdná trasa pro dálnici. Navíc nás trápí nákladní doprava, protože silnice je jakožto dvojka bez mýta a je tu spousta těch, kdo dálnici objíždějí přes vesnice,“ dodal starosta. „I kdyby ovšem kraj získal dotaci, oprava je rozdělená na etapy a my budeme až druzí na řadě, nevítáme to,“ dodal Ház.
Kraj dlouhodobě upozorňuje, že na zlepšení stavu silnic, které na něj stát v minulosti převedl, by potřeboval kolem dvaceti miliard korun. Ačkoli stav silnic druhých tříd se daří zlepšovat, u „trojek“ je trend opačný.
„Při průměru 96 kilometrů rekonstruovaných a opravených komunikací ročně to odpovídá průměrné periodě opravy silnice jedenkrát za 32 let, což je stále hodnota výrazně vyšší než životnost konstrukce živičné vozovky,“ uvádí koncepční dokument k silnicím, který krajské zastupitelstvo schvalovalo v prosinci.
Hlavní tah Šumperk Jeseník
Ředitelství silnic a dálnic spustí 13. dubna práce na opravě hlavní trasy vedoucí od Šumperka do Jeseníku.
„Silnici I/44 mezi Adolfovicemi a Bukovicemi čeká výměna povrchu v podobě recyklace za studena na místě současně s provedením nových asfaltových vrstev. Náplní harmonogramu je také obnova značení a bezpečnostního zařízení,“ popsal Miroslav Mazal z ŘSD.
Práce od 57 po 59,6 kilometr komunikace potrvají do poloviny června. „Napřed dělníci odstraní starý povrch cesty a pustí se do oprav obrubníků včetně vodicích řádků a vpustí za řízeného obousměrného provozu,“ řekl Mazal.
Úplná uzavírka silnice i I/44 vypukne 22. dubna v úseku mezi Adolfovicemi a Bukovicemi.
„Zákaz vjezdu na hlavní tah do Jeseníku nahradí objízdné trasy „První vede přes Hanušovice, Brannou, Ostružnou a Lipovou-lázně, druhá bude značena přes Sobotín, Rýmařov, Bruntál, Andělskou Horu, Vrbno pod Pradědem, Zlaté Hory a Mikulovice,“ přiblížil.