Olomouc čelí kvůli kamionům v ulicích ultimátu, obyvatelé hrozí blokádou

  5:54aktualizováno  5:54
Obyvatelé některých olomouckých čtvrtí jsou připravení blokovat dopravu. Vadí jim, že ulicemi u jejich domů denně projíždí desítky nákladních aut. Zároveň mají pocit, že se to radnice nesnaží změnit. Podle primátorova náměstka je teď vše v rukou státní správy, která posuzuje návrh na omezení dopravy.

Lidé z některých olomouckých ulic, například Erenburgovy (na snímku) roky volají po omezení vjezdu těžkých kamionů, které jezdí hned u domů. Teď kvůli tomu hrozí blokádou dopravy. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Olomoucká radnice už loni v květnu představila plán, jak kamiony z většiny Olomouce vyhnat. Dosud ale na jeho uskutečnění nedošlo. Pokud však chtějí politici zabránit hrozícím pravidelným blokádám dopravy, mají na činy už jen řádově měsíce.

Právě tolik času dává radnici Jan Nepožitek z Olomouce. Se sousedy a dalšími odpůrci kamionů spustili internetové stránky
dopravaolomouc.weebly.com, kde poukazují na to, jak se vytlačení nákladní dopravy z krajského města stále odkládá.

Lidem chtějí zákaz kamionů

„Někteří z nás se neúnosnou dopravní situací zabývají více než patnáct let. Začalo to lokálním problémem v ulici Erenburgova, v jejímž okolí většina z nás bydlí a kde je situace zdaleka nejhorší,“ přiblížil Nepožitek.

Fotoreportér MF DNES tam v pondělí kolem poledne během třiceti minut napočítal zhruba desítku kamionů. Těžká nákladní doprava má podle Nepožitka jasné a konkrétní dopady.

„Jde o neustálé otřesy domů, emise, enormní hlučnost, kdy se někteří řidiči zvláště v nočních hodinách ani neobtěžují jet předpisovou rychlostí a probudí tak půlku ulice,“ shrnul a argumentoval i vlivem na zdraví. Především senioři dle něj trpí poruchami spánku či mají další nervové obtíže.

Kamiony si krátí cestu centrem města

Hlavním cílem místních obyvatel je omezit dopravu především v okolí Erenburgovy ulice. Problém se podle Nepožitka týká i středu Olomouce.

„Kamiony s kamením jezdí přes náměstí Hrdinů, třídu Svobody, ulice Palackého či Dobrovského. Podle našeho názoru to není odůvodnitelné. Je s podivem, že to město vůbec dovolí. Kamiony a nákladní vozy až na výjimky nemají cíl ani v Hejčíně, ani v Řepčíně a je jim umožněno zkrátit si cestu přes historické centrum města a obytné čtvrti,“ rozzlobil se Nepožitek.

Se sousedy mají proto připravené i krajní řešení. „Pokud město v horizontu několika měsíců neprovede konkrétní opatření, tedy neomezí zde průjezd těžké nákladní dopravy, začneme pravidelně blokovat dopravu. Nejprve Erenburgovu ulici, a pokud se přidají i lidé z jiných ulic v Olomouci, plně je podpoříme. Zdraví máme jen jedno, chceme pouze slušně bydlet a žít,“ varoval Nepožitek.

Policie s návrhem města nesouhlasí

Navrhované omezení vjezdu

Olomoucký magistrát chce v budoucnu pro projíždějící nákladní dopravu zcela...

Plánované omezení kamionů. Pro zvětšení mapky klikněte.

První zóna bude zapovězená pro nákladní vozy těžší než šest tun. Zahrnuje městskou památkovou rezervaci a vilovou čtvrť ohraničenou ulicí Krapkova a třídou Svobody po křižovatku třídy 17. listopadu, třídy Kosmonautů a Wittgensteinovy ulice.

Druhá zóna zakáže vjezd autům těžším než dvanáct tun. Spadají do ní tři části Olomouce. Na západě jde o kus města vymezený třídou Míru a ulicemi Hněvotínská, Okružní, Keltská a okolím Neředínské. Na severu jde o oblast ohraničenou Mlýnským potokem, Ladovou, Tomkovou a Erenburgovou ulicí. Spadají sem i ulice Na Trati, Svatoplukova a jejich okolí. Třetí oblast je vymezená Lazeckou ulicí, korytem Mlýnského potoka a směrem k řece Moravě ulicemi Václava III. a Hermannova.

S vizí o vyhnání nákladních aut přišlo současné vedení města před rokem. Na obchvat je má dostat mimo jiné 123 značek. Krajské město by se rozdělilo na dvě zóny - do první přísnější by byl zakázán vjezd nákladním autům těžším než šest tun, do druhé pak by nemohly vozy nad dvanáct tun. Výjimku by dostalo pouze zásobování.

Otázkou ovšem zůstává, kdy a zda vůbec se tyto plány stanou skutečností. Již dříve proti nim vystoupila dopravní policie. Svůj souhlas podmínila návratem kamionů na Foerstrovu ulici. Politici o tom však nechtějí ani slyšet.

Podle náměstka olomouckého primátora Aleše Jakubce záleží na státní správě. „Což je věc, kterou samozřejmě nemůžeme a ani nesmíme ovlivnit,“ zdůraznil Jakubec.

Na magistrát v reakci na plán o vyhnání kamionů dorazila i nesouhlasná vyjádření. Rozhodující bude, jak se s nimi popasuje oddělení stavebního odboru, jež má na starosti správu pozemních komunikací.

„Stavební úřad žádáme, aby vydal opatření obecné povahy, což je vlastně povolení těch 123 značek. Jestli ho vydá, nebo nevydá, bude jasné do konce května,“ doplnil Jakubec.

Zda tedy tímto město zažehná blokády dopravy, nedokáže v tuto chvíli nikdo říct. Sám Jakubec dodal, že autorům webu kolem Jana Nepožitka rozumí.

„Pokud budou tyto protesty dělat, nejsem schopen jim více pomoci. Dělám pro to maximum,“ uvedl náměstek s tím, že jeho vliv je coby zástupce samosprávy velice omezený.

„Můžeme navrhovat a je otázkou státní správy, zda tyto návrhy přijme a schválí. Pokud neprojde tato varianta, zkusíme připravit nějaké kompromisní řešení,“ přislíbil Jakubec.

Nejčtenější

Neznačený kraj sjezdovky, pozdní příjezd sanitky. Úraz lyžařky provází spory

Ilustrační snímek

Nepříjemnou pacientskou zkušenost má za sebou zdravotní sestra šumperské záchranky. Na lyžích si poranila páteř, přesto...

Grafik vrátil čas. Vytvořil „snímek“ Keltů na skále, na níž dnes stojí Olomouc

Snímek zobrazující skálu, na níž dnes stojí historické centrum Olomouce....

Přes objektiv se olomoucký fotograf a grafik Michal Botek dokázal podívat do dávné minulosti města. Po týdnech příprav...

Další polská stopa? Veterináři zachytili 320 kilo problematického masa

Food sniffer měří vepřové, hovězí, drůbeží i rybí maso.

Veterináři na Moravě zachytili na dvou místech celkem 320 kilogramů problematického drůbežího a vepřového masa. Bylo...

Legenda Brückner: Nikdy jsem nevedl hráče k nefér chování a simulování

LEGENDA. Karel Brückner převzal Evropskou cenu Fair Play s názvem „Spirit of...

Obřadní síň olomoucké radnice zaplnili sportovci a vestoje dlouho, předlouho aplaudovali bělovlasému muži, který vše...

Čecha postihla v Anglii mrtvice, pomoc mu zajistila linka 112 z Olomouce

Operátor olomouckého operačního střediska tísňové linky 112 a 150 Martin...

Poskytnutí pomoci přes půl Evropy zvládlo v uplynulých dnech operační středisko tísňové linky 112 z Olomouce. Díky ní...

Další z rubriky

Žena si nic nedělala ze zákazů řízení, soud ji vykázal z Kroměřížska

Ilustrační snímek

Na obecně prospěšné práce poslal kroměřížský soud mladou ženu z Prostějova, která opakovaně porušila už několik zákazů...

Restaurátoři vrátili cenné obrazy v čase, vypadají jako v půlce 18. století

Srovnání ukazuje, jak se restaurátorům podařilo oživit více než 250 let staré...

Přes osm let zabrala restaurátorům záchrana jednoho z největších obrazových souborů křížové cesty v Česku. Teď je...

Ukradl jsem ten nápad přírodě, říká vynálezce včelího úlu hubícího roztoče

Vynálezce termosolárního úlu Roman Linhart. Úl dokáže řízeným ohřevem zahubit...

Se svým termosolárním úlem se Roman Linhart snaží o malou revoluci v chovu včel. Pomocí regulovaného ohřívání se jeho...

Najdete na iDNES.cz