Problematické místo tvoří zhruba 200 metrů dlouhý úsek nad křižovatkou se stopkou při cestě z Olšan u Prostějova do Držovic, křižující cesta spojuje Dubany a Smržice. Hlavně nezkušeným řidičům tam hrozí kolize.
„Jednou se mi stalo, že jsem brzdil i očima, když se v protisměru vynořilo v zúženém místě auto. Bylo to na jaře a do cesty předtím ještě zasahovaly neostříhané keře, takže tam byl mizerný rozhled,“ svěřil se se svou zkušeností například řidič, který se představil jako Michal.
Dodal, že nepříjemný zážitek měl, když tamtudy poprvé objížděl ucpanou dálnici. Silnice je navíc v kritickém úseku na krajnicích rozbitá.
Značky u cesty informují, že je cesta soukromá a jízdu lidé podstupují na vlastní nebezpečí. Nesmějí tam nákladní auta.
Expert: Měl by se přidat záliv a sloupky
Že je zúžené místo nebezpečné, si myslí i krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz.
„I když se jedná o soukromou komunikaci, vhodný by byl alespoň jeden vyhýbací záliv. Přeci jen se jedná o možnou objízdnou trasu v případě nehody na dálnici,“ řekl. Řešením by podle něj bylo i umístění směrových sloupků.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
„Pokud tudy jezdí řidiči i za snížených světelných podmínek, správce komunikace by měl zajistit správnou informaci pro řidiče. Minimálně by tam měly být směrové sloupky, případně dopravní značka zúžení, aby nenastala situace, že neznalý řidič najede do krajnice, protože si nevšiml, že se cesta zúžila,“ míní Charouz.
Seriál Dopravní úlety v kraji |
Podle experta na bezpečnost na silnicích by mělo být i v zájmu obce, v jejímž katastru se silnice nachází, aby umístění značek či směrových sloupků majiteli navrhla.
„Dá se to tedy řešit i v souladu se zákonem,“ připomněl Charouz.
V případě, že by vlastník komunikace požádal odbor dopravy prostějovského magistrátu o případnou změnu nebo doplnění dopravního značení, změnu by podle mluvčí Prostějova Jany Gáborové úředníci projednali standardním způsobem.
Obec o rozšíření usilovat nechce
Úsek od „Šamanova“ do Olšan, na kterém se zúžení nachází, má několik vlastníků, například stát, zemědělce či obec Olšany. Podle katastrální mapy patří silnice v kritickém místě státu, přesněji Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.
„Pokud po silnici pojedete, uvidíte, že na našem katastru je udržovaná,“ ubezpečil starosta Olšan Milan Elfmark.
S rozšiřováním ale v obci nepočítají. Už v minulosti se starosta vyjádřil, že obec nemá zájem na silnici zvyšovat provoz kvůli bezpečnosti. Silnice totiž vede v Olšanech kolem základní školy.
Značky matou cyklisty. Navádí je, aby jeli mimo trasu a přes plnou čáru |
Komunikace je podle odboru dopravy prostějovského magistrátu dopravně nevýznamná, slouží převážně pro provoz zemědělské techniky a aut, která si zkracují cestu mezi přilehlými obcemi nebo se chtějí vyhnout poplatku na dálnici.
„Podle policie tu byly hlášeny v minulosti jen drobné nehody bez zranění, v místě zúžení žádné,“ argumentovala mluvčí Prostějova Gáborová. Silnici podle ní využívají převážně místní obyvatelé a rychlost jízdy přizpůsobují tamní situaci.
„Aktuálně je vozovka udržovaná, náletové křoviny jsou kolem komunikace ořezané a výtluky po zimě byly opraveny,“ ujistila mluvčí.
V regionu nejde o jediné problematické místo. Například na křižovatce u Dubčan na Olomoucku už vyhasly dva lidské životy. Při odbočování zde totiž musejí řidiči na hlavní cestě zpomalit až na třicet kilometrů za hodinu, aby vůbec ostrou zatáčku projeli ve zdraví. Výhled v zatáčce navíc komplikují vysoké stromy a terénní nerovnost.
9. srpna 2023 |