Pohled na dron Vysoké školy báňské, která je partnerem projektu, v rámci...

Pohled na dron Vysoké školy báňské, která je partnerem projektu, v rámci kterého se bude na Střední průmyslové škole v Jeseníku vyučovat kurz práce s bezpilotními letouny. | foto: SPŠ Jeseník

Virtuální realita, roboti či drony. Průmyslovky přechází na moderní trendy

  • 8
Seznamování s robotikou, programování robotů či CNC strojů, kreslení ve 3D nebo třeba praktické využívání 5G sítí. To jsou jen některé z moderních trendů, které se stále víc prosazují ve výuce na průmyslových školách v Olomouckém kraji.

Například osmnáctiletý student Střední průmyslové školy Jeseník Jan Lukáš ví, že díky zkušenostem s virtuální realitou bude mít při hledání práce výhodu.

„Baví mě, že si mohu vyzkoušet, co se dá s takovými technologiemi zvládnout a jaké to v určitých směrech může být zjednodušení práce nebo rozšíření možností,“ svěřuje se Lukáš.

Tyto zkušenosti také vnímá jako výhodu pro navazující studium.

Jesenická škola stejně jako průmyslovky v regionu klade velký důraz na zapojení technologických novinek přímo do výuky. Už teď plánuje nové projekty, ve kterých budou hrát hlavní roli sítě nové generace 5G.

Jesenickou školu podpoří ministerstvo

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyzdvihlo právě jesenickou školu jako příklad dobré praxe.

„Studenti díky výuce moderních trendů získají nové kompetence a budou lépe nachystaní pro budoucí povolání. Dostanou nejnovější know-how a budou připraveni na digitalizaci 21. století. 5G sítě umožní mladým lidem vyzkoušet si nové technologie v oblasti dronů, robotizace, rozšířené a virtuální reality,“ jmenuje ředitel školy Jiří Viterna.

V budoucnu chce škola zapojit studenty do projektů chytrých řešení správy budov, jako je ostraha nebo efektivnější hospodaření s energiemi. Průmyslovka připravila i projekt pilotování dronů nebo projekt vzdáleného ovládání robota.

„V současné době jsme se zapojili do tvorby využití brýlí s rozšířenou realitou, Nreal 5G. Do budoucna bychom chtěli využít 5G v záměru vybudování robotického a dronového centra zde na škole,“ dodává Jiří Viterna.

Ministerstvo hodlá školu podpořit přes Národní plán obnovy. „Jeseník je v tomto smyslu opravdu napřed. Velice tyto snahy oceňujeme, je to nad rámec standardních učebních osnov. Je dobře, že je v Jeseníku tak intenzivně a aktivně zavádějí do výuky,“ oceňuje náměstek ministra pro digitalizaci a inovace Petr Očko.

Na automatizaci a roboty jsou speciální obory

Dobře si s novými technologiemi vědí rady také Střední průmyslové školy v Šumperku a Přerově.

„Hodně se věnujeme robotizaci, sestavování a programování robotů, programování CNC strojů, kreslení ve 3D,“ popisuje Jan Sládeček ze Střední průmyslové školy Přerov.

Ve výuce digitálních technologií představuje špičku Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, která zavedla obor mechatronika. Věnuje se především automatizaci a zavádění automatizačních prvků do výroby.

„Spolupracujeme s progresivními firmami v regionu a snažíme se studenty připravovat tak, aby po ukončení školy mohli být okamžitě platní ve výrobě a vývoji,“ vysvětluje tamní ředitel Karel Neumann.

Olomoucká škola má skvělé výsledky také ve výuce CAD modelování, při kterém studenti vytváří modely ve 3D. Ty mají praktické uplatnění například při plánování výroby, statických výpočtech konstrukcí, simulaci výrobních procesů a dalších aplikacích.