ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Nová krajská koalice ruší další smlouvu se sportovním bossem Černoškem

  • 1
Nové vedení Olomouckého kraje, které tvoří koalice Pirátů a STAN, hnutí Spojenci a ODS, rozhodlo, že vypoví smlouvu o propagaci a marketingu, kterou má hejtmanství uzavřenou s agenturou TK Plus vlivného prostějovského sportovního bosse Miroslava Černoška.

„Hlavním tématem jsou nyní úspory, které hledáme na každém kroku,“ vysvětlil krok hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN). Podle jeho slov jde o jednu z položek, na které se nyní snaží kraj šetřit.

Smlouvu za celkem 16,5 milionu korun uzavřelo předchozí vedení kraje (ANO, ČSSD, ODS) v prosinci 2018, a to na čtyři roky do roku 2022.

MF DNES již v minulosti popsala, že každoročně má hejtmanství agentuře platit čtyři miliony korun za to, že na akcích, často spojených především se sportem, které navíc sama pořádá, zařídí vyvěšení loga Olomouckého kraje a na některých událostech umožní úvodní slovo některému z krajských politiků.

Už tehdy byla smlouva terčem kritiky opozičních zastupitelů, kterým vadilo, že schválení takto velké částky prošlo pouze krajskou radou, a nikoliv zastupitelstvem. Pochybnosti pak vyjadřovali i nad smyslem propagace formou loga a bannerů.

Plnění komplikoval i covid

Podle hejtmana Suchánka kromě snahy kraje o šetření byl problém i v samotném plnění ze strany agentury kvůli probíhající pandemii.

„Letos se ukázalo, že agentura není schopna plnit smlouvu, jelikož se řada akcí nemohla konat. Oni při vědomí, že chtějí ty peníze, nabízeli náhradní plnění,“ sdělil hejtman. Dodal však, že to je v rozporu se snahami kraje o úspory.

Nové vedení kraje chce podle jeho slov celkově změnit přístup k propagaci.

„Přejdeme v tomto případě na model, že pokud budeme potřebovat nějakou ad hoc podporu, tak si ji ad hoc pořídíme,“ popisuje novou strategii hejtman.

Již krátce po nástupu zrušilo nové vedení kraje také předávání cen za přínos v oblasti kultury za letošní rok. Argumentovalo tím, že během pandemie se mnoho kulturních akcí nekonalo. Každoroční předávání cen přitom také organizovala agentura TK Plus, které za to kraj platil 300 tisíc korun.

Agentuře platil nejen kraj

Agentura TK Plus získala v regionu v posledních letech zakázky za desítky milionů. Již před rokem 2018 měla několik let uzavřenou smlouvu o propagaci s hejtmanstvím, na základě které jí kraj měl vyplatit 21,7 milionu korun.

Letos končí marketingová smlouva, kterou má s agenturou od roku 2018 uzavřenou Olomouc, přičemž Hodnota kontraktu je šest milionů korun. Téměř 37 milionů korun pak zaplatila od roku 2004 TK Plus prostějovská radnice.

Začátkem června navíc primátor František Jura (ANO) přinesl na jednání prostějovské městské rady návrh, aby si město u Černoškovy firmy objednalo svou propagaci za 1,5 milionu korun.

MF DNES přitom v minulosti detailně popsala, že Jura byl roky součástí Černoškova sportovního impéria, s Černoškem jsou přátelé a fotbalový klub, ve kterém Jura figuruje, uvádí TK Plus mezi svými sponzory.

Část prostějovské opozice se před několika dny pokusila systém uzavírání marketingových smluv změnit, argumentovala mimo jiné i probíhající krizí. Návrh ale v zastupitelstvu nezískal dostatečnou podporu.