náhledy
Uplynulý rok byl v Olomouckém kraji plný událostí, které zachycovali i fotoreportéři MF DNES Stanislav Heloňa a Miloslav Jančík. Když v únoru zaplavily při masopustu olomoucké náměstí tisíce lidí, málokdo si dokázal představit, že půjde o jednu z posledních příležitostí bez omezení se pobavit. „Chasa táhla od podniku k podniku, kde ji hostili slivovicí, koblihami či uzeným, a přihlížející se dávali do tance. V jindy unylém městě to byl nečekaně vřelý dotyk tradic,“ popisuje fotograf Miloslav Jančík.
Autor: Miloslav Jančík, MF DNES
V březnu se oblast Litovelska a Uničovska vzbudila do karantény. Lidé ji až na výjimky nesměli opustit, aby se zabránilo šíření koronaviru, příjezdové cesty hlídala policie. „Covid-19 přináší situace, které by nás donedávna ani nenapadly. Nemoc byla v té době velkou neznámou. Litovli pak po první vlně zůstal neopodstatněný cejch nebezpečného místa,“ připomíná Stanislav Heloňa.
Autor: Stanislav Heloňa, MAFRA
Na začátku dubna vyšel superúplněk, kdy je měsíc větší než obvykle. „Bazilika na Svatém Kopečku u Olomouce je na obzoru, proto se pro kompozici s vycházejícím úplňkem vyloženě nabízí. Pak to chce jen trefit správné místo a použít objektiv s hodně dlouhou ohniskovou vzdáleností,“ líčí fotoreportér Miloslav Jančík.
Autor: Miloslav Jančík, MF DNES
Po první vlně koronaviru se v květnu vrátily děti do škol. „Ochotný rodič vyrobil pro celou třídu štíty a vznikla tak úplně jiná fotka než s rouškami,“ vyzdvihuje fotograf Miloslav Jančík.
Autor: Miloslav Jančík, MF DNES
Jindy neškodnou Dražůvku v červnu na Uničovsku rozvodnily přívalové deště. „V Břevenci voda brala vše, auta, cesty a bohužel i lidský život. Za šest týdnů jsem se vrátil a fotil stejná místa, už uklizená. Lidé si pomohli,“ říká Miloslav Jančík.
Autor: Miloslav Jančík, MF DNES
Obyvatelé a návštěvníci Olomouce měli v červnu na Horním náměstí jedinečnou příležitost sledovat veřejný trénink baletního souboru Moravského divadla, které stejně jako celý kulturní sektor procházelo loni těžkou zkouškou. „Skákající baletky v kulisách historického centra byly pro kolemjdoucí nezvyklou záležitostí a stejně tak pro tanečníky potlesk diváků za cvičné sestavy,“ vzpomíná na nevšední událost fotograf Stanislav Heloňa.
Autor: Stanislav Heloňa, MAFRA
Malíř a restaurátor Radomír Surma při rekonstrukci olomoucké radnice vrátil barvy třinácti erbům na fasádě. „Za lešením se v různých etapách oprav přesouvaly jeho provizorní ateliéry, v nichž vrátil erbům a také slunečním hodinám někdejší krásu,“ podotýká Stanislav Heloňa.
Autor: Stanislav Heloňa, MAFRA
V srpnu skončila po třech letech rekonstrukce části hradu Helfštýna. „Obnova se podařila skvěle, propojila historii a moderní prvky, navíc nabízí krásný rozhled do okolí. Bohužel byl palác kvůli koronavirovým omezením přístupný pro veřejnost jen dva měsíce,“ mrzí Stanislava Heloňu.
Autor: Stanislav Heloňa, MAFRA
V září otrávil kyanid uniklý do Bečvy 40 tun ryb. „Prošedivělý muž vytáhl podběrákem z hromady mrtvých ryb jednu větší a řekl: ‚To je parma a trvá deset let, než doroste do takové velikosti. A teď je všechno pryč, 99 procent ryb nepřežilo. Stál jsem a nechápavě zíral na tu spoušť, zatímco chlapi nakládali lopatami uhynulé ryby do popelnic,“ vybavuje si fotograf Miloslav Jančík. Viník katastrofy zůstává dosud neznámý.
Autor: Miloslav Jančík, MF DNES
Tanečních si mládež užila minimálně, a když už, tak v rouškách. „Přes náročnější pohyb bylo znát, že se pod rouškami všichni usmívají. Nervozita dál plynula hlavně ze snahy učit se kroky a držet rytmus,“ míní Stanislav Heloňa.
Autor: Stanislav Heloňa, MAFRA