(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Olomoucký kraj dotoval pražský koncert Dalibora Jandy, hájí to propagací

  • 13
Olomoucký kraj poslal dotaci ve výši 60 tisíc korun na uspořádání narozeninového koncertu Dalibora Jandy v pražské Lucerně. Vysvětluje to charitou a propagací regionu, ze kterého zpěvák pochází. Opozici se však takové využití prostředků mimo území kraje nelíbí a kritizuje ho.

„Je celá řada dotací, které Rada Olomouckého kraje navrhuje a následně v zastupitelstvu silou koaliční většiny prohlasovává a my jako opoziční strana jim nerozumíme, přesněji řečeno s nimi nesouhlasíme. Toto je modelový příklad,“ kritizuje předseda zastupitelského klubu Koalice pro Olomoucký kraj Ivo Slavotínek.

Vedení kraje naopak peníze pro Jandovu oslavu pětašedesátých narozenin v Lucerně hájí.

„Zpěvák české pop music Dalibor Janda patří k hrdým rodákům Olomouckého kraje a celá akce měla především charitativní podtext,“ argumentuje náměstek hejtmana František Jura (ANO). Část výtěžku totiž putovala dobročinné nadaci, celkem 94 tisíc korun.

„Podporu této akce doporučila i Komise pro kulturu a památkovou péči Rady Olomouckého kraje,“ hájí Jura podporu „bezpochyby záslužné kulturní akce i mimo svůj region“.

Opozici ani tak neuchlácholil. „V Olomouckém kraji existuje řada charitativních projektů, kterým by přímá podpora v podobě 60 tisíc citelně ulehčila činnost. Nyní budou kraji tyto peníze chybět,“ namítá další opoziční zastupitel Petr Daněk. Navíc upozorňuje, že na dobročinnost neputovaly peníze od kraje, ale část ceny vstupenek, která se pohybovala od 290 do 1 290 korun.

„Byly to tedy jiné peníze, a to 65 korun z každé prodané vstupenky. Nadaci tedy šly přímo peníze od návštěvníků koncertu,“ podotýká zastupitel.

Zkusili jsme to a vyšlo to, říká o dotaci producent

O peníze kraj požádal zpěvák a producent Martin France, jenž Jandův koncert organizoval.

„Dalibor Janda je hrdý rodák z Olomouckého kraje (pochází z Hranic na Přerovsku – pozn. red.), říká to i v rozhovorech. Zkusili jsme proto zažádat o dotaci na kraji a vyšlo to,“ uvedl France s tím, že veřejné peníze - další dotaci 200 tisíc korun totiž získal například i od Středočeského kraje - použil na organizování show.

„Peníze byly použity na všechny úkony, které jsou nutné k produkci takového koncertu – pronájem Lucerny, ozvučení, světelná technika, poplatky OSA a podobně,“ vyjmenoval. Na dotacích z veřejných rozpočtů nic špatného nevidí.

„Snažíme se pomáhat lidem, díky koncertu jsme vybrali skoro sto tisíc,“ uvedl. Celkové náklady na koncert organizátor zatím vyčíslené nemá, v žádosti o dotaci je však odhadoval na asi 1,8 milionu korun.

Šedesát tisíc za logo na plakátu a poděkování

Náměstek hejtmana Jura spatřuje další přínos dotace pražské akci v propagaci regionu. Co tedy za šedesát tisíc kraj dostal? Logo Olomouckého kraje bylo na propagačních materiálech a poděkování podle producenta koncertu Franceho zaznělo i z úst moderátora.

Jandův koncert přitom není první akcí konanou mimo Olomoucký kraj, do něhož hejtmanství v poslední době investovalo peníze na svou propagaci. A už v minulosti odborníci smysl takto vynaložených peněz značně zpochybňovali.

Před časem například MF DNES upozornila na to, že v rámci tenisového Fed Cupu, jehož první kolo letos v únoru hostila opět Praha, se logo kraje vyjímalo na billboardech vedle velkých značek jako například Coca-Cola a J&T. Tehdy přitom šlo o ojedinělý počin – žádný jiný region ani město, s výjimkou domácí Prahy, totiž logo na velkoplošných poutačích tenisového klání neměly.

„Z marketingového hlediska jsem přesvědčený, že propagace formou loga na akci bude mít velmi malý dopad pro zviditelnění kraje. Myslím, že existuje řada efektivnějších propagačních kanálů, které by kraj mohl využít,“ hodnotil tehdy smysluplnost takto vynaložených prostředků Josef Kocourek z Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.