Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zakázek ubývá. Nejde o krizi, ale opatrnost, míní výrobci autosoučástek

  4:54
Firmám v Olomouckém kraji, které vyrábějí komponenty pro automobilový průmysl, se v průběhu letošního roku propadl objem zakázek o desetinu a často i více. Manažeři se však zdráhají mluvit přímo o možné předehře krize a pokles přičítají spíše opatrnosti odběratelů, která může situaci firem příští rok ještě zhoršit.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

„Jakkoli se ví, že poklesy výroby tu jsou a jsou zřetelné, tak se o tom moc nemluví. Svým způsobem tomu rozumím, protože jinak okamžitě vzniká panika,“ komentuje situaci výrobních podniků pevně navázaných na automotive šéf krajské hospodářské komory Bořivoj Minář. Podle něj však musí firmy reagovat a připravit se na horší časy.

„Zatím nic nenasvědčuje tak dramatickému propadu jako v období minulé krize, ale i tak bude potřeba tuto situaci vnímat a nějak se k ní postavit,“ podotýká.

„Automobilový průmysl lehce klesá, ale u řady dodavatelů už dochází k poklesům o procenta. Je ale potřeba říct, že zatím to není plošná záležitost,“ uvedl mluvčí Sdružení automobilového průmyslu Vojtěch Severýn.

Například šumperská firma TDK vyrábějící pozistory a ferity, které z velké části směřují do různých aplikací v automobilovém průmyslu, pocítila minulou krizi jako jedna z prvních velkých firem v regionu. I teď už zažívá propad.

„Pokles výroby je asi patnáctiprocentní. Dostáváme se na úroveň před dvěma třemi lety, kdy začal razantní nárůst výroby, který jsme zvládali jen za cenu častých přesčasů, protože jsme pořád čelili nedostatku zaměstnanců. V současnosti tak tento problém nemusíme řešit,“ porovnal generální ředitel TDK Šumperk Jiří Fibigr.

Podle něj dochází ke globálnímu poklesu poptávky. „Zákazníci jsou opatrní, je cítit nejistota,“ potvrzuje. Omezení přesčasů je také první opatření, které firma zavádí.

Zatím se hlavně redukují přesčasy a počty agenturních dělníků

Také mohelnická společnost Montix, jež je významným producentem komponentů pro osvětlení aut, konstatuje letos pokles výroby přibližně o patnáct procent.

„Pokles během roku je viditelný, automobilový průmysl jde dolů. Je to tak vždycky, když ekonomika začne oslabovat.Jsme vždycky první na ráně,“ podotýká spolumajitel Montixu Oldřich Svoboda.

Firma zareagovala tím, že snížila o zhruba pět stovek počty agenturních pracovníků. Kmenoví zaměstnanci zůstali.

„V posledních letech jsme šli prudce nahoru, což jsme zvládali kapacitně i personálně jen s velkými obtížemi za cenu přesčasů. Byl problém sehnat lidi. Letošní pokles nás vrací do období před dvěma lety, kdy výroba odpovídala kapacitám,“ řekl Svoboda.

Montix dodává komponenty čtyřem velkým světovým výrobcům světlometů, čímž se snaží o vyšší stabilitu.

„Dříve jsme byli závislí na jednom, což nebylo dobré. Naši odběratelé jsou sice ze stejné branže, ale každý se zaměřuje na jiné segmenty, takže přece jen výkyvy lépe vstřebáváme. Snažíme se také vyrábět stále náročnější díly, abychom byli pro odběratele co nejzajímavějším partnerem. To klade zvýšený nápor na náš vývoj,“ popsal Svoboda.

Nejistá budoucnost jménem elektromobilita

Také Koyo Bearings, olomoucký výrobce ložisek, která putují ve velké míře do výroby automobilů, hlásí pokles oproti loňsku o deset procent.

„Těch příčin je podle mě víc. Jednak je to ochlazení čínského trhu, ochlazení evropské ekonomiky, především německé, a také nervozita ohledně brexitu,“ komentuje vývoj ředitel závodu Petr Novák. Nejistota podle něj vzrůstá dokonce i u již uzavřených kontraktů.

„Situace je nepředvídatelná, odběratelé ruší dodávky i v krátkých termínech před zhotovením. To na nás vytváří velký tlak,“ popisuje.

Firma nicméně zatím nepropouští. „Pořád je výroba dostatečně vysoká. Zaměstnancům, kteří jsou na dobu určitou, však už neprodlužujeme smlouvy,“ dodal.

Výrobce ložisek podle Nováka musí reagovat na nové trendy, jako je elektromobilita a hybridní pohon. Do těchto motorů jsou totiž potřeba jiná ložiska.

„To může být zajímavé pro budoucnost, protože Evropská unie sází na elektromobilitu. Nenahrává nám, že tato auta jsou drahá. Pokud nepomohou státy subvencemi, tak se budou prodávat pořád málo. A u aut se spalovacími motory se zvýší cena v Evropské unii kvůli uhlíkové stopě. Tím pádem budou rovněž dražší a poklesne prodej i v tomto segmentu. To všechno bude hrát roli a v příštím roce může přijít další propad,“ odhaduje Novák.

  • Nejčtenější

Policie dopadla cizince, který před Andrův stadion nastražil prasečí hlavy

13. dubna 2024  18:01,  aktualizováno  15.4 11:10

Vandala, který v sobotu 13. dubna ráno polepil Andrův stadion v Olomouci plakáty proti vedení a...

„Ten váš krokodýl je jako živý.“ Dundee se stal celebritou, krmí ho celá vesnice

15. dubna 2024  5:45

Nový seriál iDNES Můj mazel představuje netradiční chovatele a jejich miláčky v Olomouckém kraji....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Olomouci uvedli do funkce nového arcibiskupa. Obřadu přihlížely tisíce lidí

13. dubna 2024  10:11,  aktualizováno  10:54

V pořadí 15. arcibiskup olomoucký a metropolita moravský Jozef Nuzík se ujal úřadu. Na bohoslužbu v...

Lidé dojíždějící do Olomouce ušetří, už si nemusí automaticky platit MHD

14. dubna 2024  7:57

Do systému integrované dopravy Olomouckého kraje přibyla nedávno technická zóna s číslem 710....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tvarůžkový král na olomouckém festivalu vyhrál se syrečkovým dipem k bramboráku

16. dubna 2024  11:04

Víkendová Olomouc se již posedmé proměnila ve tvarůžkové království a akce to byla rekordní nejen...

Za pokuty měla v Olomouci přibýt nová parkoviště, dva roky nevzniklo jediné

18. dubna 2024  4:54

Vedení olomoucké radnice čelí kritice, že se speciálním fondem mobility hospodaří v rozporu s jeho...

Úspěšná prostějovská série skončila s Vyškovem. Chyběla odvaha, hlesl kouč

17. dubna 2024  20:44

Třetí skalp silného soupeře v řadě fotbalisté Prostějova nezískali. Ve 23. kole druhé nejvyšší...

Zkoumat místo, kde byla šibenice? Nikdo si to netroufl, líčí historik podivná úmrtí

17. dubna 2024

Premium Šibenice, mučení, zamotané vraždy, ale třeba také připravovaný atentát. Pestrou škálu zločinů,...

Nezájem trvá. Do páté aukce Hanáckých kasáren v Olomouci se nikdo nepřihlásil

17. dubna 2024  13:28

Do dnešní elektronické aukce Hanáckých kasáren v centru Olomouce se nikdo nepřihlásil a dražba byla...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...