„Jakkoli se ví, že poklesy výroby tu jsou a jsou zřetelné, tak se o tom moc nemluví. Svým způsobem tomu rozumím, protože jinak okamžitě vzniká panika,“ komentuje situaci výrobních podniků pevně navázaných na automotive šéf krajské hospodářské komory Bořivoj Minář. Podle něj však musí firmy reagovat a připravit se na horší časy.
„Zatím nic nenasvědčuje tak dramatickému propadu jako v období minulé krize, ale i tak bude potřeba tuto situaci vnímat a nějak se k ní postavit,“ podotýká.
„Automobilový průmysl lehce klesá, ale u řady dodavatelů už dochází k poklesům o procenta. Je ale potřeba říct, že zatím to není plošná záležitost,“ uvedl mluvčí Sdružení automobilového průmyslu Vojtěch Severýn.
Například šumperská firma TDK vyrábějící pozistory a ferity, které z velké části směřují do různých aplikací v automobilovém průmyslu, pocítila minulou krizi jako jedna z prvních velkých firem v regionu. I teď už zažívá propad.
„Pokles výroby je asi patnáctiprocentní. Dostáváme se na úroveň před dvěma třemi lety, kdy začal razantní nárůst výroby, který jsme zvládali jen za cenu častých přesčasů, protože jsme pořád čelili nedostatku zaměstnanců. V současnosti tak tento problém nemusíme řešit,“ porovnal generální ředitel TDK Šumperk Jiří Fibigr.
Podle něj dochází ke globálnímu poklesu poptávky. „Zákazníci jsou opatrní, je cítit nejistota,“ potvrzuje. Omezení přesčasů je také první opatření, které firma zavádí.
Zatím se hlavně redukují přesčasy a počty agenturních dělníků
Také mohelnická společnost Montix, jež je významným producentem komponentů pro osvětlení aut, konstatuje letos pokles výroby přibližně o patnáct procent.
„Pokles během roku je viditelný, automobilový průmysl jde dolů. Je to tak vždycky, když ekonomika začne oslabovat.Jsme vždycky první na ráně,“ podotýká spolumajitel Montixu Oldřich Svoboda.
Firma zareagovala tím, že snížila o zhruba pět stovek počty agenturních pracovníků. Kmenoví zaměstnanci zůstali.
„V posledních letech jsme šli prudce nahoru, což jsme zvládali kapacitně i personálně jen s velkými obtížemi za cenu přesčasů. Byl problém sehnat lidi. Letošní pokles nás vrací do období před dvěma lety, kdy výroba odpovídala kapacitám,“ řekl Svoboda.
Montix dodává komponenty čtyřem velkým světovým výrobcům světlometů, čímž se snaží o vyšší stabilitu.
„Dříve jsme byli závislí na jednom, což nebylo dobré. Naši odběratelé jsou sice ze stejné branže, ale každý se zaměřuje na jiné segmenty, takže přece jen výkyvy lépe vstřebáváme. Snažíme se také vyrábět stále náročnější díly, abychom byli pro odběratele co nejzajímavějším partnerem. To klade zvýšený nápor na náš vývoj,“ popsal Svoboda.
Nejistá budoucnost jménem elektromobilita
Také Koyo Bearings, olomoucký výrobce ložisek, která putují ve velké míře do výroby automobilů, hlásí pokles oproti loňsku o deset procent.
„Těch příčin je podle mě víc. Jednak je to ochlazení čínského trhu, ochlazení evropské ekonomiky, především německé, a také nervozita ohledně brexitu,“ komentuje vývoj ředitel závodu Petr Novák. Nejistota podle něj vzrůstá dokonce i u již uzavřených kontraktů.
„Situace je nepředvídatelná, odběratelé ruší dodávky i v krátkých termínech před zhotovením. To na nás vytváří velký tlak,“ popisuje.
Firma nicméně zatím nepropouští. „Pořád je výroba dostatečně vysoká. Zaměstnancům, kteří jsou na dobu určitou, však už neprodlužujeme smlouvy,“ dodal.
Výrobce ložisek podle Nováka musí reagovat na nové trendy, jako je elektromobilita a hybridní pohon. Do těchto motorů jsou totiž potřeba jiná ložiska.
„To může být zajímavé pro budoucnost, protože Evropská unie sází na elektromobilitu. Nenahrává nám, že tato auta jsou drahá. Pokud nepomohou státy subvencemi, tak se budou prodávat pořád málo. A u aut se spalovacími motory se zvýší cena v Evropské unii kvůli uhlíkové stopě. Tím pádem budou rovněž dražší a poklesne prodej i v tomto segmentu. To všechno bude hrát roli a v příštím roce může přijít další propad,“ odhaduje Novák.