Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Olomoučané nechtěli u trati podchod, nakonec zkratku nejspíš přehradí zeď

  12:08aktualizováno  12:08
Do poněkud absurdního finále spěje spor ohledně železniční trati na rozhraní olomouckých čtvrtí Hejčín a Nová Ulice. Místo zbouraného mostku přes koleje chtěli místní lávku či přechod, město ale prosazovalo podchod, který lidé odmítli. Teď je ve hře úplně nové „řešení“ - zeď, která by zkratku přes koleje zcela uzavřela.

Olomoučané přišli o zkratku vedoucí přes železniční trať, protože zchátralou lávku město zavřelo a posléze zbouralo. Plot, který místo ohradil, ovšem někdo zakrátko prostříhal a lidé tudy chodí dál. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Na plánech podchodu, který měl sloužit místo loni zbourané ocelové lávky, město pracovalo donedávna. Nyní už to ale neplatí.

„Podchod měl nahradit zrušenou lávku, lidé ho ale nechtějí. Rada města na základě projednání celé situace v odborných komisích od přípravy stavby podchodu ustoupila,“ uvedl mluvčí radnice Pavel Konečný. Protihluková stěna je tak nyní jedinou možnou stavbou, o níž se ve spojitosti se zdejší tratí jedná.

S náhradou za lávku u ulic Václavkova a Na Trati, která lidem sloužila od roku 1984, politici kvůli úsporám nejprve ani nepočítali.

Ke změně názoru je přiměli lidé ze tří blízkých čtvrtí, kteří sepsali petici. Lávka totiž představovala jedinou „legální“ cestu přes trať v dlouhém úseku mezi hostincem U Anči a křižovatkou u železniční stanice Olomouc město.

„Bydlím v ulici Na Trati přes šedesát let, lávka byla nejkratším a nejbezpečnějším spojením s centrem,“ uvedla na webu petice24.com jedna z místních Dagmar Dohnalová.

Lidé tak po zboření lávky i za cenu rizika chodili přímo přes koleje, posléze časem dokonce prostříhali plot, jejž radnice podél trati nechala natáhnout.

Plot lidi na dlouho nezastavil

V petici pak požadovali buď novou lávku, nebo malý bezbariérový přechod pro pěší i cyklisty s výstražnými světly. Podobný stojí třeba u Flory.

Současné vedení města však mělo jinou představu, přičemž se odvolávalo na jednání se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). 

Ta radnici již dříve upozornila, že by se při vybudování přechodu musel položit nový kabel, jenž by vedl až na olomoucké hlavní nádraží.

„A to představuje navýšení původních nákladů až o dalších deset milionů,“ vyčíslil primátor Miroslav Žbánek s tím, že by nový přejezd se závorami byl novým zdrojem hluku, jeho provoz a údržba by navíc spolykaly další peníze.

Peníze jsou v případu rozhodující, což město připustilo, už když odmítlo novou lávku.

„Je nereálná kvůli vysokým nákladům a novým, přísnějším normám, které by vyžadovaly například bezbariérovost takové stavby,“ uvedl na jaře Michal Folta z tiskového oddělení magistrátu.

Prioritou města tak byl stále podchod. „SŽDC zopakovala, že za jediné bezpečné a vhodné řešení považuje vybudování podchodu,“ podotkl primátor.

SŽDC nemá námitky ani proti nové lávce

V tomto se ovšem se správou železnic zcela neshodne. Její mluvčí Marek Illiaš v reakci na dotazy MF DNES uvedl, že podchod by sice byl nejvhodnějším, nikoli ale jediným možným řešením.

„SŽDC nemá žádné námitky k vybudování nové lávky, přestože část obyvatelstva ji nevyužívala a trať prokazatelně přecházela zvláště nebezpečným způsobem,“ poznamenal Illiaš. Případnou stavbu lávky i pochodu by však podle něj musela platit Olomouc.

O vztyčení nízké protihlukové stěny už SŽDC se Žbánkem jednala. Zda nakonec bude na rozhraní Hejčína a Nové Ulice stát, ale ještě definitivně rozhodnuto není.

„V současnosti zjišťujeme technické možnosti a přínosy takové stavby,“ popsal Illiaš.

  • Nejčtenější

Dívka tajně odjela, rodina obvinila muže z vedlejší obce, že ji snědl

Vyhrocený konflikt se odehrál na Prostějovsku, kde rodina začala postrádat šestnáctiletou dceru. Její příbuzní došli k...

Po otevření nového úseku D1 ucpávají Přerov kamiony, zákaz nezabírá

Nedávné otevření nového čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 u Přerova dopravě ve městě nepomohlo. Spíše naopak....

Firma dostala pokutu za ochromení lázeňských pramenů, sanaci vrtů odmítá

Desítky tisíc korun musí zaplatit olomoucká firma, která před dvěma lety ve Skalce na Prostějovsku při průzkumných...

Premium

Dotované sportovní centrum bosse Černoška prodělává, půjčuje si na mzdy

Projekt sportovního bosse Miroslava Černoška, převážně z dotací vybudované prostějovské Národní sportovní centrum, je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

(Ne)vítej zpátky, Venco. Pilařův návrat do áčka Olomouce provází mlčení

Fotbalistům Olomouce skončil dopolední trénink. Na umělé trávě na okraji města v Řepčíně zůstali už jen záložník Václav...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Trikolóra má v Přerově zastupitele, do hnutí vstoupila část místního sdružení

Nedávno založené politické hnutí Trikolóra, za kterým stojí Václav Klaus mladší a olomoucká poslankyně Zuzana Majerová...

Dívka tajně odjela, rodina obvinila muže z vedlejší obce, že ji snědl

Vyhrocený konflikt se odehrál na Prostějovsku, kde rodina začala postrádat šestnáctiletou dceru. Její příbuzní došli k...

Olomoucká továrna chystá nové dělníky do provozu ve virtuální realitě

Nejmodernější technologii začal při zaučování zaměstnanců používat olomoucký výrobce ložisek Koyo Bearings. Aby omezil...

Premium

Rozesmáli jsme i anglickou královnu, vzpomíná olympijský trenér šermu Földes

Nejdřív trénoval v Československu šerm, pak přivedl britské moderní pětibojaře k olympijskému zlatu. Díky tomu se...

TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?
TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?

Dvacet autosedaček pro děti různého věku podrobil německý autoklub testu bezpečnosti. Prošly všechny. U některých se ale objevily podstatné nedostatky.

Najdete na iDNES.cz