VIDEO: Lékaři záchranky vzlétají z Olomouce k lidem ve staronovém vrtulníku

  • 1
V novém, ale přitom dobře známém stroji, míří nyní k pacientům lékaři zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje ve chvílích, kdy je potřeba povolat helikoptéru. Slovenský provozovatel nahradil dosavadní téměř třicet let starý vrtulník novějším, a to stejným typem, jaký používala předchozí firma.

„Vrtulník Agusta A109 K2 jsme se rozhodli vyměnit z důvodu optimalizace nákladů na údržbu. Musel být pravidelně servisován v našem vlastním středisku na Slovensku, zatímco údržba nového stroje bude na základě smlouvy probíhat přímo v České republice,“ uvedla mluvčí společnosti Air Transport Europe (ATE) Zuzana Hopjaková.

Lékaře a pacienty tak nyní bude přepravovat dvoumotorová helikoptéra Airbus H135, což je nicméně jen novější označení pro stroje nesoucí dříve typový název Eurocopter EC135 T2. Konkrétní kus byl vyroben v roce 2004 a ke konci roku měl nalétáno 3 325 hodin.

Podle záchranné služby mají oba typy vrtulníků své výhody i nevýhody, jejich práce ale změnou nijak výrazně ovlivněna nebude.

„Agusta je například uvnitř prostornější, takže je kolem pacienta více místa, zatímco Eurocopter je trochu stísněnější. Ale v obou strojích se pracuje dobře a záchranáři i lékaři mají vše po ruce,“ uvedla mluvčí krajské záchranky Lucie Urbanová.

Airbus zase podle záchranářů mimo jiné poskytuje více bezpečí při pohybu kolem helikoptéry, neboť hlavní vrtule se nachází výše a tudíž je výrazně nižší riziko vážného či dokonce smrtelného úrazu hlavy. Zadní rotor je zase krytý v uzavřené ocasní části, takzvaný fenestron.

Tendr na leteckou záchranku byl terčem kritiky, padla i pokuta

Vrtulníky Airbus H135 používá například i česká policie a rovněž v něm létala záchranná služba v regionu k případům do začátku roku 2017, neboť ho používal předchozí dodavatel leteckých služeb pro záchranku, společnost Alfa-Helicopter.

Používaná helikoptéra byla vyrobena roku 2010, když tak společnost ATE vyhrála výběrové řízení se stroji Agusta, které byly sice vyvinuty speciálně pro leteckou záchrannou službu a podíleli se na tom i švýcarští záchranáři, kteří je také používali, nicméně pocházely z počátku 90. let, vyvolalo to kritiku.

A to především poté, co necelé tři týdny po zahájení provozu musel stroj, který měl nalétáno zhruba čtyři a půl tisíce hodin, nouzově přistát i s pacientem na palubě.

Zástupci firmy i krajské záchranky následně zdůrazňovali, že nešlo o závažný problém. Přístroje začaly signalizovat kovovou částečku v oleji motoru a podle manuálu je v takové situaci nutné kvůli maximální bezpečnosti co nejdříve přistát. Jak se ukázalo, šlo o šupinku dlouhou čtyři milimetry o síle lidského vlasu, a paradoxně mohlo jít i o následek toho, že nedlouho předtím byly některé části motoru vyměněny za nové.

Prohlédněte si dosavadní vrtulník olomoucké záchranky Agusta v akci:

16. února 2017

Později nicméně ministerstvo zdravotnictví dostalo za chybu v tendru pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, neboť Agusty formálně nesplňovaly certifikaci požadovanou v zadávacích podmínkách. Na to si stěžoval neúspěšný druhý uchazeč, česká firma DSA. Zprvu mělo ministerstvo zaplatit 3,75 milionu korun, později byla částka snížena na 1,25 milionu.

Změna nastane i na pozici záložního vrtulníku. Dosud jím byla další Agusta A109 K2, v nejbližších dnech ale začne tuto úlohu plnit moderní stroj Bell 429, které jsou na trhu teprve desátým rokem.