Vizualizace vzhledu křižovatky ulic Rooseveltova a Zikova po dokončení výstavby...

Vizualizace vzhledu křižovatky ulic Rooseveltova a Zikova po dokončení výstavby druhé etapy tramvajové trati na Nové Sady. | foto: Magistrát města Olomouce

Olomouc získala pozemky pro nový kus tramvajové tratě, ukázala jeho podobu

  • 9
Po dvou letech jednání získala olomoucká radnice konečně všechny pozemky potřebné pro vybudování druhé etapy tramvajové trati na Nové Sady. Stát bude kolem 300 milionů, nejlidnatější sídliště s centrem koleje propojí už za dva roky.

Na řadě je nyní územní rozhodnutí, město o tento předstupeň požádá do konce letošního roku. Jakmile jej získá, bude na řadě stavební povolení a také výběr firmy, která další kus dvoukolejné trati postaví.

„Když vše půjde dobře a budou v rozpočtu finanční prostředky, není vyloučené, že by se v roce 2019 mohlo začít stavět. Ale je to skutečně ideální varianta za předpokladu, že nenastanou žádné zásadní komplikace,“ přibližuje náměstek olomouckého primátora Filip Žáček, který na radnici zodpovídá mimo jiné za investice.

Stavba se podle něj dá stihnout během jedné stavební sezony. „To znamená, že hovoříme o jaru až podzimu daného roku. Alespoň takový je v tuto chvíli předpoklad,“ podotýká náměstek.

Na starost měl také jednání s majiteli potřebných pozemků, šlo například o parcely společnosti Billa Reality. Doslova v cestě tramvajím pak stál jednopatrový dům v Rooseveltově ulici, město se s jeho vlastníky pokoušelo dohodnout celé roky.

Magistrát si kvůli vleklým jednáním dokonce nechal prověřit možnost nemovitost vyvlastnit. Vše se zaseklo na rozdílných představách o kupní ceně, svoji roli sehrál i citový vztah majitelů k domu.

„Jejich rodina jej vlastní více než šedesát let,“ řekl tehdy Žáček.

Majitelé domu, jenž stál v cestě, kývli městu na pět milionů

Majitelům domu se neústupnost ve výsledku vyplatila, na vyvlastnění nedošlo. Radnice jim původně nabízela tři miliony korun podle znaleckého posudku. Odmítli, a tak nakonec od města přišla nabídka pěti milionů.

Jak bude nový úsek vypadat

Žáček hovořil o jediném možném řešení v reálném čase. Přeplatek město hájilo tím, že šlo o ojedinělou situaci, v níž neexistovalo vhodnější řešení. Na pětimilionovou kupní cenu už vlastníci minulý rok kývli. Dům, který stojí jen pár metrů od nynější konečné stanice, tak čeká demolice. Dělníci poté položí 1 300 metrů kolejí, budou na nich tři zastávky.

„Dvě vzniknou poblíž křižovatek Zikovy ulice s ulicemi Werichova a Rožňavská, třetí v ulici Schweitzerova,“ uvedla již dříve mluvčí magistrátu Radka Štědrá. Konečná zastávka se tak posune na úroveň Družební ulice, do blízkosti dnešní autobusové zastávky U Kapličky.

Prozatím se tramvajové linky číslo tři a pět ve směru na jih Olomouce nedostanou dál než na zastávku Trnkova v Rooseveltově ulici. Druhá etapa je odsud dovede přes Zikovu ulici do ulice Schweitzerova.

„Projekt má stěžejní význam pro celou jižní část města, na tramvajovou dopravu bude napojeno nejlidnatější olomoucké sídliště,“ vyzdvihuje primátor Antonín Staněk. Na Nových Sadech žije kolem patnácti tisíc lidí, Olomouc počítá s tím, že tramvajemi tady v budoucnu bude v obou směrech jezdit kolem třinácti tisíc cestujících.

Město tlačí čas, aby stihlo na stavbu čerpat dotace

Fakt, že město už důležité pozemky získalo, je důležitý i kvůli dotaci, která je už teď na další kus trati vyčleněná. Předpokládané náklady se pohybují kolem 300 milionů korun, přičemž evropské peníze určené na takzvané integrované teritoriální investice (ITI) mohou pokrýt až pětaosmdesát procent nákladů.

„Pokud by majetkoprávní vztahy nebyly včas dořešeny, hrozilo by, že město nestihne dotaci vyčerpat,“ potvrzuje za radnici mluvčí Michal Folta.

Pro srovnání, náklady na dnes již hotovou první část tratě přesáhly 270 milionů korun, lidem slouží od konce roku 2013.

Ani u Družební ulice by se ovšem tramvaje neměly nadobro zastavit. V plánech narýsovaných ještě dřívějším vedením města v čele s tehdejším primátorem Martinem Novotným se počítá také s třetí a současně poslední etapou.

Díky ní by koleje měly vést až do Slavonína, kde by podle nynějších vizualizací měla u křižovatky ulic Schweitzerova a Jižní vzniknout pro tramvaje klasická točna. Třetí etapa vyjde předběžně na zhruba sto milionů, radnice už připravuje dokumenty, které jsou nutné pro získání důležitých razítek.

„Současně jednáme s vlastníky pozemků o vyřešení majetkoprávních vztahů,“ uzavírá Žáček.