Zmíněné úpravy nyní získaly územní rozhodnutí, v duchu shánění kulatých razítek pro druhou etapu tramvajového napojení Nových Sadů se však ponese celý letošní rok.
Nové semafory se po prodloužení trati budou starat mimo jiné o hladké odbočení tramvají z Rooseveltovy do ulice Zikova a v opačném směru.
„Součástí projektu je i zřízení světelné signalizace na stávajícím přechodu pro chodce v ulici Rooseveltova u domu s pečovatelskou službou,“ stojí v územním rozhodnutí s tím, že změn dozná i přechod v nedaleké ulici U Dětského domova.
„Tyto stavební objekty přímo souvisejí s prodloužením trati na Nové Sady. K nim vydané územní rozhodnutí je vůbec první, které stavební úřad vydal v rámci druhé etapy tramvajové trati na Nové Sady,“ uvedl náměstek primátora Filip Žáček.
Pokud půjde vše dobře, stavba by mohla začít příští rok
Žádost o územní rozhodnutí pro vybudování samotných kolejí a trolejového vedení radnice podala v závěru loňského roku a nyní ji posuzují úředníci stavebního úřadu.
Jak bude nový úsek vypadat |
„Pokud vše půjde dobře, do konce letošního roku bychom mohli mít i stavební povolení, které následuje po územním rozhodnutí, a také vypsanou soutěž na zhotovitele. Za tohoto předpokladu by akce mohla – samozřejmě po uzavření smlouvy se zhotovitelem – začít v příštím roce,“ nastínil Žáček.
Kolik času zabere dělníkům vybudování přibližně 1 300 metrů dlouhého tramvajového úseku, jehož součástí budou tři nové zastávky Werichova, Rožňavská a Družební, si zatím netroufl odhadnout.
„Vzhledem k tomu, že jde o poměrně rozsáhlou a složitou investici, která si vyžádá celou řadu přeložek inženýrských sítí, jedna stavební sezona na ni stačit nebude. Bližší informace ohledně harmonogramu budeme mít po vydání stavebního povolení,“ dodal náměstek.
Vybudování dalšího úseku trati bude stát zhruba 300 milionů
Každopádně nejzazším termínem pro dokončení druhé etapy je období let 2022 a 2023, do kdy radnice musí vyčerpat evropskou dotaci, kterou má na projekt přislíbenou v rámci podpory takzvaných integrovaných teritoriálních investic Olomoucké aglomerace.
Příspěvek může dosáhnout až pětaosmdesáti procent nákladů, které radnice předběžně odhaduje na zhruba 300 milionů korun.
Sídliště Nové Sady patří k nejlidnatějším ve městě, v místních domech žije přibližně patnáct tisíc obyvatel. Podle odhadů vedení města by tramvajovou trať na jih Olomouce mělo využívat denně kolem třinácti tisíc cestujících v obou směrech.
První etapa trati, jež zahrnuje úsek z centra města do Trnkovy ulice, měří 1,4 kilometru. Tramvaje na ni vyjely v listopadu roku 2013. Investice tehdy vyšla na přibližně 280 milionů korun. Náklady radnice zaplatila s pomocí dotace z Programu švýcarsko-české spolupráce, příspěvek pokryl více než polovinu celkových nákladů.