Po části větve trati vedoucí od zastávky Náměstí Hrdinů přes náměstí Republiky k hlavnímu vlakovému nádraží nyní jezdí provizorně tramvaje linky číslo 3, a to na Žižkovo náměstí, kde se otáčejí na obratišti a jedou zpět do centra.
Obratiště ale bude začátkem příštího roku zrušeno, aby mohly být koleje napojeny na nový most přes řeku Moravu a trasa propojena až k nádraží.
„Ukončení provozu přes centrum na Masarykovu třídu touto linkou je plánováno na 9. ledna,“ shrnula mluvčí dopravního podniku Martina Krčová.
Linka pak bude vedena jen v úseku Trnkova – Náměstí Hrdinů a zpět, úsek od Palackého přes Žižkovo náměstí až k nádraží bude obsluhovat náhradní autobusová doprava. Obnovení tramvajového provozu je podle Krčové naplánováno od začátku letních prázdnin.
Kromě zrušení obratiště jsou důvodem i další stavební práce. Nový most, takzvaný Rejnok, vede ve vyšší úrovni než ten původní.
„Musí se tak zvyšovat i stávající povrchy a upravovat celý terén, nejde jen o pokládání kolejí. Budou se dělat i nové troleje a vše se musí napojovat na další paralelní komunikace,“ popsal mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.
Výluka byla podle něj projednána dopředu s městem i dopravním podnikem. „Konec všech stavebních prací je naplánován na srpen 2022, ale už v průběhu léta by se měl vrátit provoz zpět v rámci předčasného užívání mostu,“ upřesnil Chmelař.
Jak podotkla opozice, nadcházející omezení paradoxně bude mít i přínos.
„Výluka je nepříjemná pro všechny, včetně samotného dopravního podniku. Myslím si ale, že ty autobusy, které budou zajíždět až na hlavní nádraží, budou naopak zlepšením,“ připomněl Petr Daněk z klubu Piráti a Starostové.
Z vlakového nádraží totiž v současnosti není žádné přímé spojení směrem k zastávkám U Bystřičky a Žižkovo náměstí, do centra je tak nutné jet dlouhou oklikou.
„Doufejme, že se splní všechny termíny včas, tramvaje zase pojedou, jak mají, a nebude se to dál protahovat,“ dodal Daněk.
Přestavba mostu, jež je součástí protipovodňových opatření, začala na začátku minulého roku, kdy odstartovaly i postupné výluky tramvají.
Město vzniklé situace využilo k tomu, že opravilo další místa na trase trati – most přes Mlýnský potok u Žižkova náměstí či ulici 8. května. V té mimo jiné přibyly nové chodníky, veřejné osvětlení, tramvajové troleje i trať nebo inženýrské sítě.