Pondělí 6. prosince 2021, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. prosince 2021 Mikuláš

Zdražení jízdného v Olomouci. Lidé nasednou do aut, varuje opozice

  5:30
Zdražovali už loni a nyní zvažují představitelé olomouckého dopravního podniku tento nepopulární krok znovu. Olomoucká opozice záměr kritizuje. Firmě ale chybějí peníze a zdražení jízdného je možností, jak ekonomiku městského podniku vylepšit.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

„Zdražovala se základní jízdenka ze 14 na 18 korun. Na druhou stranu jsme zlevnili celoroční. V případě zvýšení ceny chci, aby se opět navýšila cena jen za základní lístek, a ne celoroční jízdné, které má cílit na občany města a dlouhodobé uživatele,“ sdělil předseda dozorčí rady podniku Josef Kaštil. O zvýšení jízdného musí rozhodnout rada města.

Podle opozice to není dobrý krok. „Jsme na pomyslném maximu, co jsou lidé za tuto kvalitu dopravy ochotní zaplatit,“ zdůraznil za opoziční klub Piráti a Starostové Petr Daněk. 

„Když se navýší ceny, tak si lidé řeknou, proč dávat dvacet korun za jízdenku, když benzin stojí méně. Například ve Zlíně zdražovali před pár lety a ukázalo se tam, že už se nevybere více peněz, protože začne ubývat cestujících,“ nabídl srovnání.

Náměstek primátora Martin Major (ODS), který má oblast dopravy na starost, s názorem opozice nesouhlasí. „Pokud vím, tak pořád zlevňujeme. Nejdříve to byly děti do tří let, potom maminky, pak doprovod a snižovala se věková hranice seniorů pro jízdu zadarmo,“ popsal.  

„Pokud porovnáte cenovou úroveň jízdenek v České republice, tak je Olomouc na dolních příčkách,“ argumentoval Major.

Devítimilionová ztráta

Z výroční zprávy z roku 2020 vyplývá, že kvůli koronavirové pandemii skončilo hospodaření městské firmy s devítimilionovou ztrátou. Podnik tak zvažuje, zda odloží určité investice. 

„Některé tramvajové úseky jsou ve velmi špatném stavu. Musíme vyhodnotit, jestli jistá část tratě vydrží ještě třeba rok, aniž by hrozilo, že část koleje například praskne,“ upozornil Kaštil.

Hlavní podíl mají na současné situaci instituce nižší tržby, podle výroční zprávy z minulého roku byly nižší o téměř 37 milionů oproti roku 2019. Letos podnik předpokládal, že budou téměř 158 milionů korun, tedy zhruba o 25 milionů vyšší než loni. 

Podle mluvčí dopravního podniku Martiny Krčové však budou pravděpodobně nižší.

„O kolik, to zatím nedokážeme úplně odhadnout,“ sdělila. Navíc podnik dostal v tomto roce i méně peněz od města. „V roce 2019 byla provozní dotace od města 358 milionů korun, v roce 2020 to bylo 331 milionů a letos 315 milionů,“ porovnal Kaštil.

Velké stavby přesto pokračují

Navzdory ztrátám společnost nepřerušila velké stavby a investice. V srpnu začala se stavbou odstavného kolejiště pro tramvaje u vlakového nádraží za téměř 300 milionů korun. Většinu pokryje evropská dotace, i tak ale dopravní podnik zaplatí zhruba 45 milionů ze svého.

Značné výdaje měla firma při nákupu tramvaje, která stála 27 milionů korun.  K tomu se přidala servisní smlouva na 27 let za 15 milionů. Touto investicí se Olomouc zařadila podle webu Zdopravy.cz mezi města s nejdražšími tramvajemi v zemi. 

„Bohužel jsme potřebovali druhé vozidlo do páru, jelikož se při předchozím nákupu série objednal lichý počet. Udělala se tehdy chyba,“ připustil Kaštil.

Podle opozice je problém v plánování. „Olomouc má mít plán krátkodobých a střednědobých investic a ty permanentně komunikovat s obyvateli,“ uvedl Pavel Grasse z opozičního hnutí ProOlomouc. 

S tím souhlasí i Daněk. „Neustále nejsou peníze, takže se vše dělá po krůčcích, což je ve výsledku dražší. Je to jako s odstavným kolejištěm, které se udělá malé a částečně něco vyřeší, a potom se čeká, až budou peníze na větší depo,“ řekl.

Náměstek primátora investice hájí

Náměstek primátora Major je však toho názoru, že bylo odstavné kolejiště i nákup tramvaje potřeba. „Jsme v situaci, kdy naše tramvaje nemají přes noc kde parkovat. Stojí na všech konečných v Olomouci,“ oponoval Major.

Tramvaje parkují například v Sokolské, kde lidem překáží. „Je to nekomfortní, musíme je střežit kamerovým systémem, a navíc je třeba řidiče rozvážet všude možně, aby mohli zahájit svoji směnu,“ vysvětlil.

Nová vozidla město podle něj pořídilo za cenu, která nebyla  přemrštěná. „Kdybychom je koupili teď, tak by buď nebyly, nebo by šly s cenou tak vysoko, že by to bylo už neekonomické. Na větší sérii nemáme,“ doplnil  Major.

Nicméně třeba ve srovnatelně velkém Liberci se dokáže dopravní podnik udržet v kladných číslech. Potvrzuje to výroční zpráva z roku 2020, podle které skončilo hospodaření podniku se ziskem 228 tisíc korun. Přes pokles plánovaných tržeb o 50 milionů. 

Podle ekonomického ředitele Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Milana Červenky pomohla úsporná opatření v době pandemie.

„Ušetřili jsme na pohonných hmotách, na mzdách, ale především jsme zastavili velké opravy, například ty za 50 milionů korun,“ řekl.

Opozice vyzývá: šetřete

Šetřit by měla podle opozice i Olomouc. „Jsme proti tomu, aby dopravní podnik vynakládal prostředky na podobné záležitosti, jako byl nákup pozemku pro akvapark za dvacet milionů. Chceme, aby peníze dával jinam,“  navrhl Grasse. 

Peníze by měly jít například do zonace. Tím by se pomohly vyřešit i další problémy města, jako je například parkování. Bylo by levnější jízdné na kratší trasy, tedy například tři zastávky za polovinu ceny, a lidé by tak nemuseli jezdit do centra auty,“ argumentoval.  

Podle Majora však investice byla nezbytná. „Akvapark splácí úvěr v bance, takže není schopen si půjčit na nákup pozemku, o kterém ví, že ho bude potřebovat. Dosavadní vlastník pozemku nám ho prodal za cenu, jež byla velmi dobrá a odpovídá předloňským cenám. Akvapark si tuto parcelu od dopravního podniku pronajme nebo si ji od něj koupí,“ vysvětlil Major.

Kritiku obyvatel na sociálních sítích vzbudily i mnohem menší výdaje podniku, třeba nákup vánočního osvětlení na tramvaje za 290 tisíc korun. Mluvčí instituce odůvodnila investici tím, že má obyvatelům přinést radost.

  • Nejčtenější

Výluka měla přinést nové zastávky, lidé ale budou muset do autobusů znovu

Třítýdenní výluka na regionální trati mezi Olomoucí a Drahanovicemi měla tento měsíc přinést rekonstrukce zastávek na...

Česko pokryl sníh, hrozí náledí. Největší silniční trable řeší jižní Morava

Většinu území České republiky od rána zasypává sníh. Na některých místech začal sníh tát a hrozí náledí. Největší...

Olomouc - Slavia 0:1, utrápená výhra, gól Kuchty zřejmě platit neměl

Slávističtí fotbalisté po pěti týdnech znovu porazili Olomouc 1:0 a i po 17. kole pokračuje jejich série vítězství bez...

Štefková skončila kvůli infekci z Číny, teď pomáhá Muchové: Chci jí ulehčit život

Premium V kavárně si objedná rostlinné kapučíno a vypadá šťastně. Přitom před dvěma roky se usměvavé slečně Barboře Štefkové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opilá řidička po nehodě usnula za volantem, policii přivolalo její auto

Ukázkovou funkčnost systému automatického volání na tísňovou linku po nehodě vyzkoušela řidička, která nabourala na...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Vznik nové ScioŠkoly v Přerově záleží na rodičích, pomůže i beseda

V Přerově by se měla od září příštího roku otevřít nová ScioŠkola. Podnět k jejímu otevření podal Petr Marek, jehož...

V kamenolomu se z výšky deseti metrů zřítil nakladač, řidič vyskočil

Velkou duchapřítomnost prokázal řidič nakladače v kamenolomu na Jesenicku. Když se pod strojem utrhlo podloží a začal...

Už i tříletým dětem děláme kvůli kazům zubní protézy, říká lékařka

Premium Není výjimkou, že už dětem ve věku kolem tří let musejí stomatologové trhat mléčné zuby, což zase může mít negativní...

Gepardi slaví svůj den, olomoucká zoo si jejich svátek připomíná

Ve volné přírodě v Africe zřejmě není v současnosti ohroženější šelma. Podle odborníků na tomto kontinentu žije...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Jiří Krampol je hospitalizovaný se zápalem plic

Jiří Krampol leží v pražské nemocnici Na Františku. Třiaosmdesátiletý herec je během posledních tří měsíců už potřetí...