Kruhový objezd na kraji Olomouce poblíž nákupního centra Globus patří k...

Kruhový objezd na kraji Olomouce poblíž nákupního centra Globus patří k nejvytíženějším dopravním místům regionu a často se zde tvoří kolony. | foto: Tomáš Frait, MAFRA

Kolony na D35 u olomouckého Globusu čekají řidiče ještě nejméně sedm let

  • 12
Řidiči vysněný plynulejší a bezpečnější provoz bez nervů v nekonečné koloně před kruhovým objezdem u olomouckého hypermarketu Globus začíná konečně dostávat obrysy. Ředitelství silnic a dálnic získalo od ministerstva životního prostředí klíčové razítko pro více než dekádu chybějící úsek západního obchvatu města.

Trasa finálního napojení západní tangenty bude začínat z pohledu řidičů přijíždějících od Mohelnice před nadjezdem u Břuchotína, vyhne se křelovské fortové pevnosti, naopak protne místní zahrádkářskou kolonii a na stávající obchvat se napojí, zjednodušeně řečeno, v zatáčce za kruhovým objezdem u zmiňovaného hypermarketu.

Součástí investice bude také stavba mimoúrovňových křižovatek, plotu kolem dálnice a s největší pravděpodobností také protihlukové stěny u obce Křelov-Břuchotín. Resort životního prostředí s umístěním trasy nemá problém.

„Všechny podstatné vlivy záměru na životní prostředí a veřejné zdraví byly v dokumentaci řádně vyhodnoceny, a to jako přijatelně nízké a akceptovatelné,“ uvedli úředníci ministerstva s tím, že proti vedení úseku ani neprotestoval žádný z dotčených úřadů včetně kraje a křelovské radnice.

Mapa zobrazující trasu dosud chybějícího úseku dálnice D35 na západním okraji Olomouce, která má vyřešit dopravní problémy na kruhovém objezdu u hypermarketu Globus. Pro zvětšení klikněte.

Svůj souhlas se stavbou ovšem ministerstvo podmínilo více než čtyřiceti body, které ŘSD musí splnit. V seznamu figurují požadavky týkající se ochrany živočichů, zemědělské půdy, ale také obyvatel obce Křelov-Břuchotín v souvislosti s předpokládaným hlukem z dálnice.

Díky ministerskému razítku se investor může pustit do shánění dalších povolení.

„V roce 2018 se předpokládá aktualizace dokumentace pro územní rozhodnutí a inženýrská činnost související s vydáním územního rozhodnutí,“ stojí v aktuálním informačním letáku ŘSD, který se týká dálnice D35.

Po „provizorním řešení“ jezdí řidiči už přes deset let

Ze stejného dokumentu dále vyplývá, že silničáři by mohli mít v roce 2023 v ruce stavební povolení a ve stejný rok začít s výstavbou. První motoristé by na nový úsek mohli vyjet o dva roky později, tedy v roce 2025. Výši investice ŘSD odhaduje na 1,2 miliardy korun.

Po prozatímním obchvatu řidiči jezdí od roku 2007. Tehdejší odhady ohledně zprovoznění finálního napojení předběžně hovořily o roce 2012. Nakonec se ale termín odsunul na neurčito mimo jiné kvůli sporům o umístění silnice.

„Původně existovaly tři návrhy řešení. Přednost dostala prostřední, kompromisní varianta. Pro nás by samozřejmě bylo nejlepší, kdybychom mohli postavit trasu nejblíže Křelovu, která je nejkratší a vyšla by nejlevněji, ta ale není přijatelná pro obec,“ řekl už dříve ředitel olomouckého závodu ŘSD Martin Smolka.

Na dokončení tangenty čekají zejména řidiči mířící od Brna a Ostravy na sever kraje či Hradec Králové. Díky první části obchvatu se sice frekventovaným olomouckým ulicím vyhnou, před kruhovým objezdem u Globusu se ovšem mnohdy zaseknou v koloně.

Křižovatka se také smutně proslavila jako místo častých nehod. Nejznámější, při které v místě havarovala známá herečka Chantal Poullain, se stala v roce 2003.