Do olomouckého Moravského divadla se vrátila po renovaci unikátní opona ze 70....

Do olomouckého Moravského divadla se vrátila po renovaci unikátní opona ze 70. let minulého století, která je zřejmě největší ručně tkanou reliéfní tapisérii na světě (snímek ze slavnostní prezentace). Motivem je obraz Olomouce, v němž se hlavní památné stavby spojují s novou výstavbou do znaku šachované orlice. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Unikátní opona, jejíž tkaní trvalo čtyři roky, je zpět v olomouckém divadle

  • 2
Zrestaurování vzácné historické opony si mimo jiné nadělilo ke svému výročí sta let existence olomoucké Moravské divadlo. Ručně tkané dílo o celkové ploše 80 metrů čtverečních, v němž je zatkáno 35 tisíc metrů kobercové vlněné příze, se v uplynulých dnech vrátilo zpět do divadla.

Největší ručně tkanou reliéfní tapiserii na světě vytvořila výtvarnice Oluše Vítková, které to trvalo čtyři roky. Jde o obraz Olomouce, v němž se hlavní památné stavby spojují s novou výstavbou do znaku šachované orlice Diváci mohli oponu poprvé spatřit 11. června 1976 na premiéře operní inscenace Aida.

„Skoro dvacet let se tato opona nepoužívala, přitom se jedná o unikát, který si zaslouží vrátit na jeviště. Chceme, aby byla k vidění při slavnostních příležitostech,“ uvedl ředitel divadla David Gerneš.

Renovace opony byla svěřena specializované firmě z Jindřichova Hradce, na odborných pracích se podílelo devět zaměstnanců a dalších deset provádělo manipulační práce. Kvůli velkým rozměrům tapiserie probíhaly úpravy v rytířském sále španělského křídla jindřichohradeckého zámku.

„Tapiserie byla z rubu i líce vícekrát vyluxována přes krycí síť kvůli možnému poškození a byly tak odstraňovány volné prachové částice. Také jsme demontovali původní potrhané a již nefunkční podšívky,“ nastínil část prací jednatel firmy Jan Fidler.

Celkové náklady na zrestaurování historické opony se vyšplhaly na 470 tisíc korun.