VIDEO: Hydraulika v Olomouci přesouvá nad řeku třistatunový kus mostu

  • 5
V Olomouci začalo nasouvání více než padesát metrů dlouhého a téměř tři sta tun těžkého kusu konstrukce mostu nad jedno z ramen řeky Moravy. Nový most zde po polovinách staví v rámci budování protipovodňových opatření, starý by totiž působil jako zúžení, který by komplikovalo snadné převedení větších záplav přes město.

První polovinu konstrukce nového mostu chystali dělníci na olomoucké Masarykově třídě od poloviny září z dílů, které postupně smontovali, svařili a natřeli.

„Konstrukce je zpevněná dočasnými vzpěrami a deskami tak, aby bylo možné s mostem manipulovat, na konstrukci jsou přimontována kolečka. S konstrukcí se manipuluje s pomocí hydraulických pístů, kterými se velmi pomalu přesouvá nad řeku,“ popsal postup generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

„Nasunutí se uskuteční nejen podélně, aby se konstrukce dostala mezi levý a pravý břeh, ale také příčně o čtyři metry po proudu. Teprve v tento okamžik bude ve finální pozici,“ dodal.

Nasouvání 55 metrů dlouhé a 295 tun vážící konstrukce má trvat deset dní, z bezpečnostních důvodů byla uzavřena přilehlá lávka pro pěší. Náhradní trasa vede z Masarykovy třídy ulicí Dukelskou a Kpt. Nálepky na Gorazdovo náměstí a přes most na ulici Komenského.

Původně měla být mostní konstrukce nasunuta už v první polovině listopadu, podle Povodí Moravy ale problémy spojené s koronavirovými omezeními vedly k dílčímu zdržení při montáži, v říjnu navíc po silných deštích došlo k zaplavení stavby.

Nové koryto s mostem zvládnou 380letou povodeň

Ostatní práce se však zatím drží naplánovaného harmonogramu a dílčí zdržení by tak nemělo mít na celkové datum dokončení vliv. Předpokládané dokončení budování protipovodňových opatření v rámci takzvané II. B etapy je v polovině roku 2022.

Po dokončení nasouvání bude konstrukce zkompletována, nejdříve dělníci osadí bednění a výztuže, a poté se pustí do betonáže mostovky. V příštím roce pak budou přeloženy inženýrské sítě a začne demolice zatím stojícího zbytku starého mostu.

„Na jaře pak začneme s druhou polovinou mostu, což proběhne prakticky stejně jak z hlediska stavebních prací, tak časové náročnosti. Na dokončení mostu naváže propojení náplavky pod mostem směrem k vysokoškolským kolejím,“ nastínil Gargulák.

Nový ocelový most s betonovou deskou složený ze dvou polí bude mít celkovou délku 63,3 metrů a šířku 26,3 metrů, ode dna řeky ho dělí 7,7 metrů. Společně s korytem v okolí je navržen tak, aby zajistil převedení průtoku 380leté vody o průtoku 650 metrů krychlových za sekundu.