Město zavřelo zkratku přes trať, lidé prostříhali plot a chodí tudy dál

  4:52aktualizováno  4:52
Navzdory zákazu radnice Olomoučané dál chodí přes železniční trať na rozhraní čtvrtí Hejčín a Nová Ulice. Desítky let jim tady sloužila lávka nad kolejemi, město ji ale před časem zavřelo a později strhlo kvůli havarijnímu stavu. V místě, kde stávala, je teď plot, během pár dní ho ale někdo prostříhal.

„Chápu, že lidé z okolí s plotem nesouhlasí, a cestu si proto otevřeli. Protože obcházet to, buď kolem restaurace U Anči, nebo kolem sila, je nepříjemné. Je to zacházka,“ komentuje předseda komise městské části Hejčín Jaroslav Rotter fakt, že oplocení někdo nedávno poničil.

Lidé tak mají přes lokální jednokolejnou železniční trať opět volný průchod. Desítky let se nad ní klenula železná lávka, časem zchátrala, a tak ji město koncem loňského roku zavřelo a v polovině letošního června nechalo strhnout.

Oficiálně tak nyní přes koleje žádná cesta nevede, realita je však kvůli prostříhanému plotu jiná. Jeho obnovu ovšem město nechystá, nechce zabřednout do přetahované s veřejností.

„Neumím si představit, že jej opravíme a lidé ho zase rozstříhají. A pak znovu. Plot tady musel být, aby se zbořená lávka dala vymazat z katastru. Kdyby tam nestál, nebylo by to, alespoň podle informací, co mám, možné. Jestli tam lidé přecházejí, je to už na jejich zodpovědnost,“ podotýká náměstek primátora Aleš Jakubec.

Fotogalerie

Kromě díry se na plotě objevila také výzva k podpisu petice, jejímž prostřednictvím lidé zhruba od poloviny června usilují o obnovu lávky či vybudování přechodu přes koleje. Zatím jsou na ní přes dvě stovky podpisů, přibývají téměř každý den.

„Bydlím v ulici Na Trati přes šedesát let a lávka byla nejkratším a nejbezpečnějším spojením s centrem,“ okomentovala svůj podpis na webu petice24.com například Olomoučanka Dagmar Dohnalová.

Radnice se správou železnic dohodla stavbu podchodu

Ani s lávkou, ani s přechodem však město nyní nepočítá. Se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje vyhloubení podchodu. Už je k němu hotová studie, 18. července ji dostanou na stůl olomoučtí radní. Obsahuje dvě varianty, jak by mohl podchod vypadat. Ani v jedné však její autoři nepočítají s výtahem, jenž by mohl posloužit handicapovaným či maminkám s kočárky.

„Výtah tam být nemusí, bude tam jen rampa. Součástí studie je i parková úprava zeleně okolí v ulici Na Trati,“ dodává Jakubec.

V první variantě pak zjednodušeně řečeno povedou schody i nájezdová rampa do podchodu z Václavkovy ulice, ve druhé jsou schody rovněž ve Václavkově ulici a rampa v sousední Kašparově ulici.

Dvě možnosti jsou ve hře i ohledně toho, kdo bude nový podchod platit. Pokud město, má podle Jakubce šanci získat dotaci ve výši kolem pětaosmdesáti procent. Pokud bude investorem SŽDC, mohla by být dotace až stoprocentní.

„Správa železniční dopravní cesty se tomu nebrání, to mám potvrzené. Vše je ještě v jednání. Svolám ho, jakmile studii prostuduje rada města,“ doplňuje Jakubec.

Místní chtějí jiné řešení, podle města ale nejsou možná

Místní se ale s podchodem nechtějí smířit. Rotter ho považuje za plýtvání penězi. „Naše komise městské části se bude spolu s ostatními komisemi snažit přimět město, aby hledalo jinou náhradu,“ uvádí.

Lidé začali chodit přes koleje hned po uzavření zchátralé lávky

Jako jednu z možností zmiňuje zábradlí, jímž by lidé před kolejemi museli de facto „prokličkovat“, díky čemuž by i při spěchu museli u železnice zpomalit a také se rozhlédnout.

„Trať tady není tolik vytížená. O kus dál mezi gymnáziem a zahrádkářskou kolonií lidé přes koleje také chodí a nepamatuji se, že by tam došlo k nehodě,“ argumentuje Rotter.

Jakubec však takovou možnost odmítá. „Nejde to, legislativa to neumožňuje,“ vysvětluje.

Mimo hru je i malý železniční přechod s výstražnými světly - kvůli vedení potřebných kabelů z hlavního nádraží by byl velice drahý. Jakubec vylučuje i možnost stavby nové lávky, do budoucna má být totiž trať elektrifikovaná.

Nejčtenější

Exprimátor Přerova zemřel na lyžích, politiky se vzdal i kvůli sportu

Přerovský politik Vladimír Puchalský.

Bývalý primátor Přerova Vladimír Puchalský ve čtvrtek náhle zemřel. V čele města stál do loňských komunálních voleb. V...

Největší lavina za 20 let. V Jeseníkách se utrhly stovky metrů sněhu

Zřejmě největší lavina za posledních dvacet let v Jeseníkách spadla v těchto...

Zhruba 300 metrů měřila na délku obrovská lavina, která v těchto dnech spadla v Jeseníkách. Místní takovou nepamatují...

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Hledaný muž v ženských šatech prchal 14 hodin kanály až do vyčerpání

Hledaný muž převlečený za ženu se dal před policisty na útěk nejdříve potokem a...

Náročné pronásledování, které se nakonec změnilo spíš v záchrannou akci, absolvovali v úterý policisté s hasiči v...

Cyklokrosová mafie, hřímá Hekele. O českou medaili přišel v depu

Emil Hekele v depu na cyklokrosovém mistrovství České republiky v Holých Vrších.

Do cíle mistrovství republiky v cyklokrosu už nezbývalo ani pět kilometrů a Emil Hekele se při průjezdu do...

Další z rubriky

Sucho trvá už pět let, na metr čtvereční chybí místy až šedesát litrů vody

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Vůbec nejvíc z celé České republiky doplatil na loňské sucho a nedostatek srážek Olomoucký kraj. Krajina zde tak trpí...

Nechte nám mobilní kluziště déle, zní opět v Prostějově. Radnice to zváží

Prostějovské mobilní kluziště před budovou muzea přilákalo tisíce dětí.

Lidé v Prostějově si již druhý rok stěžují, že mobilní kluziště v centru města končí zbytečně brzy. Radnice je možná...

Sdílením fotek z nočníku či demonstrace rodiče děti ohrožují, varují experti

Ilustrační snímek

Stále větším problémem se podle odborníků začínají stávat rodiče, kteří své zážitky s potomky přehnaně sdílejí na...

Najdete na iDNES.cz