Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Černí pasažéři po letech čelí nesplaceným pokutám, dopravce vymohl miliony

  4:51aktualizováno  4:51
Doba, kdy Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) prakticky neměl možnost peníze z černých pasažérů dostat, skončila. Mnohé z žalob, jež dopravce začal podávat na neplatiče v polovině roku 2014, už totiž dospěly do fáze, kdy u dlužníků začali zvonit exekutoři. Za loňský rok tak vymohl přes pět milionů korun.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Janeček, MAFRA

Dopravní podnik vymáhá své pohledávky soudní cestou ve spolupráci s advokátní kanceláří a exekutorskými úřady. K této strategii se uchýlil nedobrovolně před třemi a půl lety kvůli změně legislativy, po které se mu již nevyplatí pohledávky prodávat externím firmám.

„Soudní vymáhání pohledávek je nepochybně zdlouhavější a administrativně náročnější proces než dřívější praxe, nicméně v loňském roce se již efekt dostavil, začínáme sklízet první plody,“ podotkl vedoucí přepravně-tarifního odboru DPMO Roman Tříska.

Jeho vyjádření potvrzují následující čísla. V letech 2015 až 2016, kdy většina žalob na neplatiče, zjednodušeně řečeno, kolovala po soudech, dopravní podnik inkasoval z dlouhodobých pohledávek řádově jen statisíce korun. Loni, kdy se již dostali díky soudním rozhodnutím ke slovu exekutoři, do kasy DPMO přiteklo několikanásobně více – přes pět milionů.

Mezi neplatiči, jejichž dluh řešily soudy, jsou i lidé, kteří možná nikdy jízdenku městské hromadné dopravy nedrželi v ruce.

„Ano, při soudním vymáhání došlo i na recidivisty. To jsou pasažéři, u kterých v extrémních případech evidujeme desítky pohledávek a jejichž dluh vůči dopravnímu podniku dosahuje několika desítek tisíc korun,“ popsal Tříska.

Upomínky vyhazuje do koše asi třetina lidí

Nezastírá ovšem, že soudní vymáhání má své limity, respektive nemusí vždy vést ke kýženému efektu.

„Setkáváme se i s lidmi, kteří jsou předlužení a nemají žádný majetek, exekutor jim tak nemá co zabavit. Je proto na pečlivém uvážení, koho zažalovat,“ uvedl.

Pokutu v olomoucké městské hromadné dopravě podle Třísky v posledních letech neřeší přibližně třetina černých pasažérů. Konkrétně loni ji nezaplatilo asi 4 700 lidí.

„Část z nich má sjednaný splátkový kalendář, nicméně většinu, přibližně pětatřicet procent případů, je nutné řešit následným vymáháním,“ nastínil.

Loni přistihli revizoři bezmála 12 900 černých pasažérů

I přes loňský úspěch v soudním vymáhaní pohledávek tak nakonec dluh neplatičů pokut meziročně neklesl. Naopak mírně se zvýšil – předloni na konci roku ho DPMO vyčíslil na 18,3 milionu, loni 31. prosince představoval 18,9 milionu korun.

Celkově revizoři přistihli v uplynulém roce v olomouckých autobusech a tramvajích bezmála 12 900 černých pasažérů, což je zhruba o tisíc více než o rok dříve. Vedoucí přepravně-tarifního odboru DPMO to vysvětluje změnami přepravní kontroly.

„Došlo ke dvěma personálním obměnám, přičemž noví zaměstnanci se dobře zapracovali,“ uvedl Tříska.

Podle současného sazebníku DPMO, který platí od července roku 2013, černého pasažéra čeká sankce 1 500 korun. Pokud ovšem hříšník pokutu uhradí na místě nebo do 15 dnů, částka se mu snižuje na 700 korun. Naopak při exekuci může kvůli svezení bez jízdenky přijít o věci za tisíce korun.

  • Nejčtenější

Dívka tajně odjela, rodina obvinila muže z vedlejší obce, že ji snědl

Vyhrocený konflikt se odehrál na Prostějovsku, kde rodina začala postrádat šestnáctiletou dceru. Její příbuzní došli k...

Firma dostala pokutu za ochromení lázeňských pramenů, sanaci vrtů odmítá

Desítky tisíc korun musí zaplatit olomoucká firma, která před dvěma lety ve Skalce na Prostějovsku při průzkumných...

ČD nevyjely se slíbenými moderními vlaky, Olomoucký kraj bude žádat slevu

Hejtmanství chystá úpravu smluv s Českými drahami, neboť dopravce doposud nenasadil slíbené moderní soupravy Stadler v...

Premium

Dotované sportovní centrum bosse Černoška prodělává, půjčuje si na mzdy

Projekt sportovního bosse Miroslava Černoška, převážně z dotací vybudované prostějovské Národní sportovní centrum, je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

(Ne)vítej zpátky, Venco. Pilařův návrat do áčka Olomouce provází mlčení

Fotbalistům Olomouce skončil dopolední trénink. Na umělé trávě na okraji města v Řepčíně zůstali už jen záložník Václav...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

V 19. století neměla turnhalle v Olomouci obdobu, teď se krčí u stadionu

Kdysi honosné sídlo „turnerů“ u centra Olomouce se dnes krčí ve stínu zimního stadionu. Koncem 19. století šlo o...

Obchodovat začal z pokojíčku, teď staví stanové hotely na Oktoberfestu

Podnikatelský punk. Tak by se dalo mluvit o byznysových začátcích Petra Bouchala. Dnes jeho firma Pebopro působící v...

Dresem přispěje do aukce pro pozůstalé obětí střelby i hokejová Olomouc

Také olomoučtí hokejisté se zapojí do dobročinné akce sportovních klubů, jež má pomoci rodinám dvou příslušníků...

Uniformy i kusy letadel. Výstava v Přerově připomíná vzdušnou bitvu o benzin

Trosky letadel, ale i originální oblečení letců či jejich osobní věci budou mimo jiné k vidění na výstavě, která začala...

Najdete na iDNES.cz