Horská trať testuje odmrazování trolejí. Může odolat ledové kalamitě

  17:08aktualizováno  17:08
Zahřát dráty a rozpustit led na trolejích – vychytávka, která dokáže v drsných horských podmínkách v zimě odvrátit kolaps dopravy. Novou technologii, která umožní rychle a efektivně odstranit námrazu z trakčního vedení, nyní testuje provozovatel Železnice Desná.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Železnice Desná patří Svazku obcí údolí Desné a provozuje ji firma SART Šumperk. Právě ta přišla s nápadem na odmrazovací systém. Pokud jej posvětí i Drážní úřad, jeho uvedení do provozu už nic nebude stát v cestě.

„Vzhledem k místním podmínkám podhorské železnice se díky nové technologii vyhneme situacím, které nastaly například před třemi lety. Tehdy tady námraza doslova paralyzovala dopravu,“ sdělil starosta Rapotína a šéf Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Nikde jinde na železnicích v Česku podobný systém nefunguje

Technologická vychytávka přišla na pět milionů korun, svazek obcí na ni mohl čerpat dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury. Nikde jinde na železnicích v Česku podobný systém nefunguje.

„Elektrifikace trati Šumperk – Kouty nad Desnou byla dokončena v roce 2016. Zimní období s sebou od té doby přineslo i několik cyklů výskytu námrazy a tvorby ledu na trakčním vedení, což mělo dopad na pravidelnost grafikonu vlakové dopravy. Proto chceme problémům s námrazou předejít nebo je alespoň minimalizovat,“ vysvětlil Jan Komárek z firmy SART Šumperk.

 Technologie se paradoxně testovala naprázdno, končící zima totiž výjimečně námrazu na trolejích v podhůří Jeseníků nepřinesla. Projekt podle požadavků provozovatele zpracovala brněnská společnost SUDOP.

„Systém elektrického ohřevu umožní v případě výskytu silné námrazy a tvorby ledu na trakčním vedení jednoduchým způsobem s pomocí vloženého odporu ohřát vodiče a led tak odstranit,“ popsal Komárek.

Podle něj firma využila zahraničních zkušeností, zejména na dráze v oblasti Tater na Slovensku. „Hodnotili jsme i ekonomickou stránku tohoto řešení, díky ní totiž šetříme nemalé náklady za náhradní dopravu,“ vysvětlil Komárek.

Troleje lze odmrazit v přestávkách mezi vlaky

Technologie umožní ohřát dráty na teplotu až 180 stupňů Celsia. „Podle našich propočtů ale bude stačit ohřev na 60 stupňů. Na tuto teplotu se dráty dostanou zhruba do 15 minut. V přestávkách mezi průjezdy vlaků tak budeme schopni troleje bez problémů odmrazit,“ řekl Komárek s tím, že nejde o univerzální řešení vhodné pro všechny tratě.

Drážní úřad potvrdil, že žádost o schválení nové technologie do provozu obdržel.

„Čekáme na další informace. Vše poté prověříme, naplánujeme technickou prohlídku a vlastní zkoušku. Teprve pak lze oficiálně o žádosti rozhodnout,“ sdělil mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

U novinek je podle něj standardní, že systém jde nejprve do zkušebního režimu, který je pak po určité době vyhodnocen. „Teprve poté může provozovatel požádat o oficiální schválení,“ dodal Novák.

Celý proces podle něj trvá měsíce a déle. „Uděláme vše pro to, abychom povolení získali a příští zimu už mohla technologie fungovat naplno,“ podotkl Komárek.

První (a neúspěšné) pokusy o odmrazování přišly už v roce 1972

Samotná snaha odmrazovat trakční vedení není nová. V roce 1972 se o to pokusili v Plané u Mariánských Lázní, vše ale skončilo neúspěchem, podobně jako několik dalších pokusů. Pokud Železnice Desná dostane na odmrazovací systém povolení, bude na českých tratích průkopníkem.

Správa železniční dopravní cesty, (SŽDC) vlastnící jak hlavní, tak převážnou většinu regionálních tratí v republice, však o nasazení rozmrazovací technologie do budoucna neuvažuje.

„Technické řešení je známé, v praxi je však v síti SŽDC těžko použitelné,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Při ohřevu trolejí totiž nesmí několik minut projíždět vlak.

„U Železnice Desná je to možné, protože se jedná o krátkou trať, kde jsou dostatečně dlouhé prodlevy mezi jednotlivými vlaky,“ vysvětlila mluvčí SŽDC.

  • Nejčtenější

Nemocnice si kvůli rekondičnímu pobytu „šťouchla“ do Zemana, Ovčáček se zlobí

Nařčení z neetického chování, kterým by se měl zabývat ministr zdravotnictví, si od mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka...

Dílo nechápeme, rozpustil bych vás, zkritizoval primátor odborníky za sochu

Výběr sochy filozofa Edmunda Husserla, která má stát v prostějovském centru na náměstí nesoucím jeho jméno, může...

Fandové řvali: Dejte mu dýchnout! Alkohol vylučuji, brání se sudí Houdek

„Dejte mu dýchnout!“ skandovali na adresu hlavního rozhodčího Jiřího Houdka olomoučtí fanoušci při utkání první...

Prostějov vyhlásil boj byznysu s chudobou, centrum zaplňují nepřizpůsobiví

Situace s nepřizpůsobivými lidmi, kteří se v poslední době stěhují do centra Prostějova, je kritická. Radnice už...

Sražení dítěte naštvalo Droždín, chce okamžitě zvýšení bezpečnosti chodců

Lidem z olomoucké městské části Droždín došla trpělivost s nebezpečným provozem ve vsi. Poté, co zde nedávno auto...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Rošády v Loučné. Odvolaného starostu nahradila dříve sesazená starostka

Starostování v Loučné nad Desnou na Šumpersku není v tomto volebním období právě nejstabilnější práce. Petra Harazímová...

PŘEHLEDNĚ: Jak Olomoucký kraj změní jízdné ve vlacích a kdo bude platit víc

Rozsáhlé a především na první pohled značně nepřehledné změny čekají od příštího roku cestující, kteří v Olomouckém...

Dílo nechápeme, rozpustil bych vás, zkritizoval primátor odborníky za sochu

Výběr sochy filozofa Edmunda Husserla, která má stát v prostějovském centru na náměstí nesoucím jeho jméno, může...

Sovětská okupace vzala v kraji život 38 lidem, většinou umírali při nehodách

Proti těžkému sovětskému vojenskému náklaďáku neměl osmnáctiletý Jaromír Zubal před 40 lety šanci. Jel na motorce,...

Advantage Consulting, s.r.o.
ÚDRŽBÁŘ - ZÁMEČNÍK

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 23 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz