Vyhlížené dokončení chybějícího úseku západní tangenty Olomouce má začít příští rok. Umožní další stavby, která by pro auta znamenala možnost dostat se jednoduše z průmyslových areálů na dálnici D35.
Kruhový objezd označovaný „u Globusu“ podle blízkého hypermarketu v nákupní zóně je nechvalně známý po celé zemi. Kvůli nedokončenému obchvatu přes něj musí veškerá dálková doprava od Ostravy, Zlína i Brna, která pokračuje na Mohelnici. Důsledkem jsou časté zácpy a kolony.
Přesto by mohl pomoci čtvrtím na severu Olomouce, pokud by se podařilo přidat k němu páté rameno. Rozšíření už krajský úřad prověřoval v roce 2010, původní plán byl dokončit stavbu o rok později.
Na změnu všichni čekají
„Všichni netrpělivě čekáme, aby už to bylo hotové. Ideální je řešení od Globusu až po Moravské železárny, to je stěžejní pro obyvatele Hejčína i Řepčína,“ vysvětlil předseda komise městské části Řepčín Václav Kryl.
Nová silnice má vést přes Křelovskou ulici mezi hřebčínem a obytnou částí směrem k železárnám, kde by měla ústit na silnici do Horky. „Mají se tam vybudovat nové průmyslové haly pro lehkou výrobu, proto je nejdříve vůbec potřeba udělat komunikaci,“ doplnil Kryl.
Průzkum prověří, zda v trase poslední části obchvatu Olomouce neleží munice |
První etapa prací zahrnuje kromě nového propojení mezi stávající okružní křižovatkou u Globusu také nově navržený rondel na silnici druhé třídy ve zmíněné Křelovské ulici.
„S ohledem na aktuální stav projektové přípravy lze předpokládat, že v případě dořešení všech majetkoprávních vztahů s majiteli stavbou dotčených pozemků bude stavba počátkem roku 2025 připravena k zahájení,“ uvedla mluvčí hejtmanství Alena Minxová.
Potom bude záležet na rozhodnutí orgánů kraje, zda na její realizaci vyčlení potřebné finanční prostředky.
Lokalitu čeká rozvoj průmyslu
V lokalitě nabízí halové prostory například Panattoni Park Olomouc. I pro developera průmyslových nemovitostí je rozšíření rondelu u dálnice podstatné.
„V současné době řešíme dobudování pátého ramene kruhového objezdu, na jehož projektování jsme ve shodě s úřady spolupracovali. Projekt parku s ním počítá a nyní má potřebná povolení,“ sdělil PR manažer společnosti Panattoni Karel Taschner.
Motorkáři mění horskou silnici v závodní dráhu, láká je šířka i dobrý asfalt |
Řepčínský předseda Václav Kryl však upozornil, že nejprve musí být hotové propojení dálničního obchvatu.
„Dokud se nedostaví západní tangenta, není páté rameno technicky možné. Kruhový objezd by kapacitně nestačil. Čeká se, až se odkloní nákladní doprava na Mohelnici, takže nebudou všechna nákladní auta jezdit přes něj,“ informoval Kryl.
Další rameno omezí dopravu v Hejčíně
Rozšíření kruhového objezdu by mohlo pomoci i snahám Olomoučanů omezit nákladní dopravu v Erenburgově ulici v Hejčíně, která supluje chybějící napojení na dálnici i severní obchvat.
„Zde ale narážíme na podmiňující stanovisko dopravního inspektorátu policie, který požaduje nejprve vybudování pátého ramene na okružní křižovatce u Globusu,“ přiblížil před dvěma lety tehdejší primátorův náměstek pro dopravu Martin Major (ODS).
Ze všeho nejdřív ale musejí auta začít jezdit po dokončeném obchvatu. Ten je od otevření v roce 2007 rozdělený kruhovým objezdem, jelikož obec Křelov v minulosti nesouhlasila s navrženým vedením trasy. Nově ji tedy projektanti vedou dále od vesnice přes pole za křelovským fortem.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radek Mátl před dvěma týdny na sociální síti Twitter informoval, že státní podnik zahájil výběrové řízení na zhotovitele stavby dálnice mezi Křelovem a olomouckou částí Slavonín.
„Předpokládaná hodnota zakázky je 1,15 miliardy korun bez DPH. Stavba délky 3,2 kilometru, která dokončí dálniční obchvat Olomouce, má vydané stavební povolení v právní moci a dokončuje se majetkoprávní příprava,“ informoval Mátl.
Na jaře mělo ŘSD vypořádáno 98 procent listů vlastnictví v trvalém záboru. Po pyrotechnickém průzkumu budou území zkoumat archeologové.
Stavba začne pravděpodobně už příští rok
ŘSD chce stavbu dálnice zahájit v příštím roce a v roce 2026 ji uvést do provozu. „Dokončením bude zkompletován obchvat Olomouce a D35 vytvoří nepřerušený tah mezi Mohelnicí a Lipníkem nad Bečvou mimo město Olomouc,“ uvádí informační leták ŘSD.
Obchvat tvoří v oblasti střední Moravy součást křížení tranzitních cest mezistátních i vnitrostátních – východní Čechy – Morava, Ostrava – Praha, s vazbou na oblast Jeseníků.
Mezi Olomoucí a bývalou pevností vznikne mimoúrovňová křižovatka. „Je navržena jako všesměrná s okružním prstencem v dolní úrovni, která bude zajišťovat spojení z Olomouce jak na Mohelnici, tak na D46 ve směru na Brno,“ doplňuje informační leták ŘSD.
V lokalitě připravuje projekty i Olomouc, která letos chystá kvůli špatnému stavu demolici mostu pro pěší a cyklisty přes Pražskou ulici mezi Olomouc City a Řepčínem. Výstavba je v plánu příští rok.
Připravuje se také instalace semaforů na křižovatku Pražská a Erenburgova, kam by se mohl vrátit v minulosti zrušený přechod.
Diskuse se vedou rovněž nad novou křižovatkou na Pražské, která by napojila pozemky podél silnice, na nichž mohou v budoucnu vzniknout stovky bytů.
31. července 2023 |