„Rozmístění radarů není náhodné, na vytipovaných místech probíhalo na podzim měření dopravní intenzity i dodržování povolené rychlosti,“ zdůvodnil výběr lokalit ředitel olomoucké městské policie Pavel Skalický s tím, že další alternativy přicházejí v úvahu i v jiných okrajových částech města.
„Primárně se jedná o prevenci a zklidnění dopravy. Nákup či pronájem radarů si sice na sebe takzvaně vydělá, ale to není naším cílem,“ doplnil primátor Miroslav Žbánek (ANO).
Podobně jako už fungující stacionární radary v ulici Švabinského a místní části Chomoutov bude i nový přístroj umístěný v Jižní ulici kombinovat měření úsekové i okamžité rychlosti.
Za pokuty měla v Olomouci přibýt nová parkoviště, dva roky nevzniklo jediné![]() |
Všechny radary jsou napojeny na automatizovaný systém, který předává zdokumentované přestupky k dalšímu zpracování správnímu orgánu.
„V případě překročení rychlosti například o 10 až 19 kilometrů v hodině je výše pokuty taxativně stanovena zákonem na 750 korun. Správní orgán loni v Olomouci převzal k řešení bezmála 20 tisíc přestupků detekovaných stacionárními radary,“ nastínil mluvčí magistrátu Pavel Konečný.
Rychlost nedodržuje 40 až 50 procent řidičů
Podle radnice se opakovaně ukazuje, že povolenou rychlost překračuje v místech, kde radary nejsou, až polovina řidičů. Potvrdilo to například listopadové kontrolní měření odboru dopravy v místní části Droždín nedaleko tamní cihelny i opakované měření letos v lednu.
Také při nedávné kontrolní akci v Jilemnického ulici jelo z 2 500 projíždějících aut příliš rychle 1 041, tedy téměř 42 procent.
Olomoučtí strážníci měří rychlost i jedním mobilním laserovým radarem, k němuž si chtějí letos pořídit nový typ s nočním viděním a automatickým přenosem dat.
Tyto radary používá městská policie pouze na místech, která jim předem odsouhlasila Policie ČR. Jejich seznam lze najít na webu městské policie, loni se počet lokalit rozrostl hned o 11 na celkových 59.