Nová trať vrátí Olomouci tramvaje 3 a 5, musí svézt milion lidí ročně

  13:03aktualizováno  13:03
Milion cestujících ročně. Takový závazek má před sebou právě budovaná nová část tramvajové trati v Olomouci mířící kolem vznikající Galerie Šantovka na Nové Sady. Šlo o jednu z podmínek k získání čtvrtmiliardové dotace ze švýcarských fondů. Podle údajů města by to ale neměl být problém. Také už se ví, že se díky nové trati vrátí linky číslo tři a pět.

Nová tramvajová trať na kolem Šantovky na Nové Sady musí podle podmínek svézt v linkách číslo tři a pět nejméně milion lidí ročně. | foto: Petr Janeček, MAFRA

V průměru téměř tři tisíce cestujících denně. Právě tak bude podle plánů olomoucké radnice vytížená nová tramvajová trať na Nové Sady. Vyplývá to podle informací MF DNES z dokumentů spojených s bezmála čtvrtmiliardovou dotací, kterou na právě budovanou trať Olomouc získala ze švýcarských fondů.

Pokud by tomu tak nebylo, zasáhlo by právě kvůli dotaci ministerstvo financí. Vedení města se však ničeho takového neobává. Každý rok se totiž celkově olomouckými tramvajemi sveze přes pětadvacet milionů osob. Údaj o předpokládaném vytížení tramvajové trati na Nové Sady navíc dodal Švýcarům přímo olomoucký magistrát.

"Je to přibližně milion cestujících za rok," potvrzuje David Stoklasa ze švýcarské ambasády. Právě on má klíčovou dotaci na novou tramvajovou trať v Olomouci na starosti. Ze švýcarských fondů jde na její vybudování 225 milionů korun. Definitivní ano této finanční pomoci pro krajské město řekli Švýcaři loni v květnu.

"Je to jeden z indikátorů projektu. Zjednodušeně řečeno ukazuje, čeho by ten projekt měl dosáhnout, aby byl úspěšný," popisuje údaj o milionu cestujících na nové tramvajové trati Stoklasa.

"Je to zodpovědnost města, musí toho dosáhnout. Takže předpokládám, že si to dobře vypočetli. Kdyby nová trať tolik lidí nepřepravila, řešila by to česká strana, konkrétněji ministerstvo financí," doplňuje Stoklasa.

Olomoucké tramvaje celkem přepraví až 27 milionů cestujících

Něčeho podobného se však vedení Olomouce nebojí. První náměstek primátora Ivo Vlach, který má na radnici na starosti i dopravu, vyzdvihuje, že v posledních letech tramvaje za rok přepravily šestadvacet až sedmadvacet milionů cestujících.

"To představuje na jednu tramvajovou linku v průměru více než pět milionů osob ročně. Proto si myslím, že se předpokládanou vytíženost nové tramvajové trati podaří naplnit," počítá Vlach. Upozorňuje ale, že počet cestujících je jen jednou z jejích charakteristik.

"Dalšími jsou například počet spojů nebo nízká ekologická zátěž. U těchto takzvaných monitorovacích indikátorů je jejich splnění zajištěno již při spuštění tratě," dodává náměstek.

Předpokládaný počet lidí, kteří Švýcary dotovanou tramvajovou linku využijí, Vlach odhaduje na jeden milion a devadesát pět tisíc. Jde o číslo, jež město získalo díky výpočtům odborné firmy.

Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii
Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii...

Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii Šantovka na sídliště Nové Sady u tržnice (vlevo) a napojení na ulici Velkomoravská (vpravo)

Denně se tak v nových tramvajích v průměru vystřídají minimálně tři tisíce lidí. Mezi centrem města a Novými Sady na jižní straně je budou vozit tramvaje číslo tři a pět.

Do jízdního řádu se po letech vrátí linky číslo tři a pět

Tyto linky se do jízdních řádů vrací po řadě let. "Linka tři byla v pravidelném provozu naposledy v květnu 1996. Návratu se dočkala v listopadu 1999, kdy do června 2001 sloužila jako okružní linka z hlavního nádraží přes centrum a třídu Kosmonautů zpět na nádraží. Linka pět jezdila dříve na trase Neředín-Pavlovičky do konce roku 2006," shrnula mluvčí dopravního podniku Magdaléna Kopřivová.

Celkově bude každý všední den mezi Novými Sady a centrem města jezdit každou hodinu šest spojů. Tramvaje s pětkou se lidé na zastávkách dočkají vždy po třiceti minutách, trojka bude jezdit po čtvrt hodině. Obě nové linky obslouží i hlavní nádraží. Pětka se k němu dostane přes třídu Kosmonautů, trojka pojede přes centrum Olomouce. O víkendech se s ní však lidé až na nádraží nedostanou.

"Cestující, kteří budou chtít pokračovat dál směrem k nádraží, vystoupí na náměstí Hrdinů. Sem přijede vždy zhruba dvě minuty poté linka číslo čtyři, na kterou přesednou," vysvětlil již dříve Jiří Dostál, vedoucí dispečerského provozu olomouckého dopravního podniku.

S prvním historickým výjezdem tramvají na jih počítá vedení města letos na podzim. První část nové trati doveze Olomoučany z centra přes Velkomoravskou do Rooseveltovy ulice na úroveň ulice Trnkova, měřit bude bezmála jeden a půl kilometru.

Povede kolem rozestavěné obchodní Galerie Šantovka nad podzemními garážemi a po cestě bude mít tři zastávky. V druhé fázi se pak počítá s položením kolejí až do ulic Zikova a Schweitzerova, na úroveň ulice Družební.

Nejčtenější

Fotbalista frajer dopadne špatně, varuje Buchta. Sám prohrál miliony

Olomoucký gólman Miloš Buchta zasahuje v utkání proti Zlínu.

Po svižném dvouhodinovém tréninku si dopřál ještě regeneraci v bazénu. „Tyhle dlouhé tréninky už nejsou pro mě,“...

Rodině před lety vzali půdu komunisté, teď stát pozemky vyvlastnil znovu

Majitelka části pozemků u Držovic, které stát vyvlastnil kvůli rozšíření sjezdu...

Stěží uvěřitelné déjà vu prožívají nyní potomci rodiny Pospíšilových z Držovic u Prostějova, které v 70. letech...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Kůrovec v jesenických rezervacích vyhrál, ochranáři dál bojovat nebudou

Ekologové opakovaně kritizují způsob, jakým se v Jeseníkách bojuje proti...

S kácením a odklízením padlých stromů i kontroverzním používáním toxických pesticidů proti kůrovci je v Chráněné...

Olomouc - Zlín 3:2, domácí souboj otočili, ale sezona pro ně končí

Olomoucký David Houska oslavuje svůj gól v utkání proti Zlínu.

Olomoučtí fotbalisté dvakrát prohrávali, nevzdali se a nepříznivý stav v semifinálové odvetě skupiny o Evropu otočili....

Další z rubriky

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Olomoucká teologická fakulta bude zkoumat souvislost víry a hladiny hormonů

Lidé bez domova v Praze

I měření hladiny hormonů v souvislosti se spiritualitou mají překvapivě v plánu badatelé z Cyrilometodějské teologické...

To by měl udělat každý, říká mladá veslařka oceněná za záchranu soupeřky

Devatenáctiletá olomoucká veslařka Valentýna Kolářová závodící za VK Přerov s...

V cíli popadala dech poté, co v závěru závodů vydala veškeré síly, když za sebou náhle mladá veslařka Valentýna...

Najdete na iDNES.cz