Nová trať vrátí Olomouci tramvaje 3 a 5, musí svézt milion lidí ročně

  13:03aktualizováno  13:03
Milion cestujících ročně. Takový závazek má před sebou právě budovaná nová část tramvajové trati v Olomouci mířící kolem vznikající Galerie Šantovka na Nové Sady. Šlo o jednu z podmínek k získání čtvrtmiliardové dotace ze švýcarských fondů. Podle údajů města by to ale neměl být problém. Také už se ví, že se díky nové trati vrátí linky číslo tři a pět.

Nová tramvajová trať na kolem Šantovky na Nové Sady musí podle podmínek svézt v linkách číslo tři a pět nejméně milion lidí ročně. | foto: Petr Janeček, MAFRA

V průměru téměř tři tisíce cestujících denně. Právě tak bude podle plánů olomoucké radnice vytížená nová tramvajová trať na Nové Sady. Vyplývá to podle informací MF DNES z dokumentů spojených s bezmála čtvrtmiliardovou dotací, kterou na právě budovanou trať Olomouc získala ze švýcarských fondů.

Pokud by tomu tak nebylo, zasáhlo by právě kvůli dotaci ministerstvo financí. Vedení města se však ničeho takového neobává. Každý rok se totiž celkově olomouckými tramvajemi sveze přes pětadvacet milionů osob. Údaj o předpokládaném vytížení tramvajové trati na Nové Sady navíc dodal Švýcarům přímo olomoucký magistrát.

"Je to přibližně milion cestujících za rok," potvrzuje David Stoklasa ze švýcarské ambasády. Právě on má klíčovou dotaci na novou tramvajovou trať v Olomouci na starosti. Ze švýcarských fondů jde na její vybudování 225 milionů korun. Definitivní ano této finanční pomoci pro krajské město řekli Švýcaři loni v květnu.

"Je to jeden z indikátorů projektu. Zjednodušeně řečeno ukazuje, čeho by ten projekt měl dosáhnout, aby byl úspěšný," popisuje údaj o milionu cestujících na nové tramvajové trati Stoklasa.

"Je to zodpovědnost města, musí toho dosáhnout. Takže předpokládám, že si to dobře vypočetli. Kdyby nová trať tolik lidí nepřepravila, řešila by to česká strana, konkrétněji ministerstvo financí," doplňuje Stoklasa.

Olomoucké tramvaje celkem přepraví až 27 milionů cestujících

Něčeho podobného se však vedení Olomouce nebojí. První náměstek primátora Ivo Vlach, který má na radnici na starosti i dopravu, vyzdvihuje, že v posledních letech tramvaje za rok přepravily šestadvacet až sedmadvacet milionů cestujících.

"To představuje na jednu tramvajovou linku v průměru více než pět milionů osob ročně. Proto si myslím, že se předpokládanou vytíženost nové tramvajové trati podaří naplnit," počítá Vlach. Upozorňuje ale, že počet cestujících je jen jednou z jejích charakteristik.

"Dalšími jsou například počet spojů nebo nízká ekologická zátěž. U těchto takzvaných monitorovacích indikátorů je jejich splnění zajištěno již při spuštění tratě," dodává náměstek.

Předpokládaný počet lidí, kteří Švýcary dotovanou tramvajovou linku využijí, Vlach odhaduje na jeden milion a devadesát pět tisíc. Jde o číslo, jež město získalo díky výpočtům odborné firmy.

Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii
Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii...

Vizualizace leteckého pohledu na novou olomouckou tramvajovou trať přes Galerii Šantovka na sídliště Nové Sady u tržnice (vlevo) a napojení na ulici Velkomoravská (vpravo)

Denně se tak v nových tramvajích v průměru vystřídají minimálně tři tisíce lidí. Mezi centrem města a Novými Sady na jižní straně je budou vozit tramvaje číslo tři a pět.

Do jízdního řádu se po letech vrátí linky číslo tři a pět

Tyto linky se do jízdních řádů vrací po řadě let. "Linka tři byla v pravidelném provozu naposledy v květnu 1996. Návratu se dočkala v listopadu 1999, kdy do června 2001 sloužila jako okružní linka z hlavního nádraží přes centrum a třídu Kosmonautů zpět na nádraží. Linka pět jezdila dříve na trase Neředín-Pavlovičky do konce roku 2006," shrnula mluvčí dopravního podniku Magdaléna Kopřivová.

Celkově bude každý všední den mezi Novými Sady a centrem města jezdit každou hodinu šest spojů. Tramvaje s pětkou se lidé na zastávkách dočkají vždy po třiceti minutách, trojka bude jezdit po čtvrt hodině. Obě nové linky obslouží i hlavní nádraží. Pětka se k němu dostane přes třídu Kosmonautů, trojka pojede přes centrum Olomouce. O víkendech se s ní však lidé až na nádraží nedostanou.

"Cestující, kteří budou chtít pokračovat dál směrem k nádraží, vystoupí na náměstí Hrdinů. Sem přijede vždy zhruba dvě minuty poté linka číslo čtyři, na kterou přesednou," vysvětlil již dříve Jiří Dostál, vedoucí dispečerského provozu olomouckého dopravního podniku.

S prvním historickým výjezdem tramvají na jih počítá vedení města letos na podzim. První část nové trati doveze Olomoučany z centra přes Velkomoravskou do Rooseveltovy ulice na úroveň ulice Trnkova, měřit bude bezmála jeden a půl kilometru.

Povede kolem rozestavěné obchodní Galerie Šantovka nad podzemními garážemi a po cestě bude mít tři zastávky. V druhé fázi se pak počítá s položením kolejí až do ulic Zikova a Schweitzerova, na úroveň ulice Družební.

Nejčtenější

V den útoku na Kvitovou musel být na stavbě, tvrdí kolega obžalovaného

Obžalovaného Radima Žondru přivádí ke Krajskému soudu v Brně, který se zabývá...

Brněnský krajský soud pokračuje v projednávání případu napadení tenistky Petry Kvitové. Obžalovaným je Radim Žondra,...

Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

V pravidelném provozu olomoucké městské hromadné dopravy začal sloužit první...

Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového...

Zničená stopa či mrtvý divočák. Jeseníky zažívají spory běžkařů s myslivci

Ilustrační snímek

Na jedné straně myslivci, kteří v lesích hospodaří a loví, na druhé straně běžkaři, kteří chtějí mít na lesních cestách...

Moravské derby ovládla Kometa, Olomouc doma porazila po nájezdech

Souboj o kotouč mezi Tomášem Bartejsem z Brna (vlevo) a olomouckým Davidem...

Předehrávka 42. kola hokejové Tipsport extraligy proti sobě po dvou týdnech postavila znovu Brno a Olomouc. I tentokrát...

Noční ulicí zněla rozbrušovačka, zloději kradli katalyzátor z felicie

Zloději uřezali rozbrušovačkou v jedné z olomouckých ulic ze zaparkované...

O tom, že ani vlastnictví výrazně staršího auta není zárukou nezájmu zlodějů, se přesvědčil majitel Škody Felicie. Svůj...

Další z rubriky

Kamion urazil na přejezdu varovná světla a ujel, policie hledá svědky

Neznámý řidič dodávky či náklaďáku urazil na železničním přejezdu na kraji...

Policisté z Prostějova pátrají po řidiči, který na tamním železničním přejezdu při otáčení kamionu poničil...

Muž se zákazem řízení marně ujížděl, policisté ho chytili na lesní cestě

Policie dohlíží na provoz na zasněžených silnicích.

V autě i po svých musela policejní hlídka na Olomoucku pronásledovat muže, který sedl za volant a vyjel na silnice...

Javorovou alej v Prostějově po deseti letech pokácejí kvůli cyklostezce

Pohled na javory tvořící alej, kterou si před deseti lety u příležitosti výročí...

Před deseti lety, v den 90. výročí vzniku Československa, zasadili nadšenci a ochránci přírody z Prostějova mezi...

Najdete na iDNES.cz