V Přerově, kde lidé podle odhadů nyní využívají přes tři tisíce nelegálních parkovacích míst, je problém s odstavováním aut například v ulicích Trávník, Budovatelů a v celé místní části Předmostí. Město leckde stání v rozporu s předpisy dočasně tolerovalo kvůli několika dopravním stavbám, jež parkování omezovaly.
„Nedostatek míst vede k neoprávněnému stání na komunikacích. Letos ale velké dopravní stavby končí, a tak se chceme zabývat návrhem nové parkovací politiky,“ vysvětlil radní pro dopravu Tomáš Navrátil.
Nelegální parkování může být podle dopravního experta a krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze velmi problematické.
„Stání na veřejné zeleni a chodnících či zábory ploch nejsou řešením. Může to způsobit potíže třeba integrovanému záchrannému systému, například znemožnit průjezd hasičů,“ upozornil.
Radní proto v Přerově zřídí novou skupinu, která bude na parkovací politice pracovat. Nyní je ve městě asi 270 míst na tisíc obyvatel, jedním z řešení je dle Navrátila vybudování nových míst, jichž by mohlo vzniknout kolem sta na každých tisíc Přerovanů.
„Nebo může najít jiné východisko, je třeba ale nalézt shodu,“ dodal radní.
Problémy jsou někde i ve staré zástavbě
Skupina bude kromě nové výstavby řešit rovněž rezidentní parkování nebo výši poplatků a možnosti jejich úhrady. Svá řešení by měla prezentovat i veřejnosti.
„Skupinu vytvoří nejen koaliční politici, ale také zástupci všech politických stran, které jsou v zastupitelstvu. Součástí budou i úředníci z odboru majetku, rozvoje, zástupci technických služeb i městské policie,“ shrnula mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová. Kdy by mohlo dojít k prvním změnám zatím město neví, jasněji bude nejdříve v průběhu léta.
Na nedostatek parkovacích míst si Přerované hojně stěžují. „Už se parkuje i tam, kde se nedá. Kolikrát jsou to eskamotérské kousky,“ podotkla na sociálních sítích například Jitka Zedková.
Se stejným problémem bojují třeba i v Prostějově. „Potíže s parkováním pociťujeme na území celého města, zejména na sídlištích a v centru. Výjimkou ale nejsou ani místní části se starší zástavbou, kde se často setkáváme s případy nelegálně zabraných veřejných prostranství pro parkování,“ přiblížila mluvčí magistrátu Jana Gáborová.
Letos ve městě přibudou místa například na sídlištích Dobrovského nedaleko centra a Svornosti v místní části Vrahovice.
Parkovací dům se chystá stavět jen Šumperk
V Hranicích v současnosti chybí až 600 parkovacích míst, letos by jich mělo vzniknout více než sto.
„Na sídlišti Struhlovsko nyní evidujeme 162 parkovacích stání, po dokončení celkové regenerace jich přibude 39,“ řekl místostarosta Daniel Vitonský. Kromě toho vznikne pět desítek míst v ulici Jiřího z Poděbrad a radnice uvažuje rovněž o vybudování více než 20 v Bezručově ulici.
Kontrolní akce ukázaly, ve městě se parkuje leckdy živelně. „Auta parkují kvůli nedostatku stání na úzkých komunikacích, tudíž nelegálně. Těchto vozů bylo vždy kolem 250,“ popsal Vitonský s tím, že další stovky aut lidé nechávají odstavené na širších silnicích, kde alespoň neporušují předpisy.
V Šumperku do podzimu přibude 70 míst v Erbenově ulici. „Kapacita parkování se tak v této lokalitě zdvojnásobí. Všechna místa opatříme monitorovacím zařízením poskytujícím informace o obsazenosti parkoviště,“ sdělila mluvčí radnice Soňa Singerová.
Kromě toho by se letos mělo rozšířit o zhruba tři desítky míst i parkoviště ve vnitrobloku městské úřadovny v Jesenické ulici a s novým parkovištěm se počítá také v rekreačním areálu na Benátkách. V budoucnu zde má vzniknout 160 míst.
Situaci výhledově pomůže i parkovací dům na sídlišti mezi ulicemi Bratrušovská a Gagarinova, jehož stavba letos začne.
„Ve dvoupodlažním domě vznikne 70 míst, v jeho okolí dalších 30,“ nastínila Singerová. Hotový má být v příštím roce.
V centru Olomouce hodina až za sto korun
Parkování se zlepší i v některých částech Šternberka. Dvě desítky míst vzniknou u plaveckého bazénu, další v ulicích Generála Eliáše a Lidická, jež město začalo opravovat.
„Celkově tam vybudujeme 130 míst plus osm pro postižené,“ uvedla mluvčí radnice Irena Černocká.
V Olomouci se radnice rozhodla jít jinou cestou a problém s nedostatečnými kapacitami v centru vyřešit zvýšením cen za krátkodobé stání a prodloužením doby placení. Od 2. května se kvůli tomu nynější zpoplatněná zóna rozdělí na dvě, v pěší zóně v jádru města se cena zvedne na 100 korun za hodinu, v okolí pak na 40 korun.
„Ceny se mění pouze pro návštěvníky využívající krátkodobé parkování v historickém centru. Cenu dlouhodobého parkování změna nezasáhne,“ upřesnil za útvar hlavního architekta Martin Luňáček.
Podle Charouze to však příliš nepomůže. „Tam, kde to bude extrémně drahé, nebudou lidé parkovat a zatíží tak levnější vnější prstenec. Ještě víc se zahustí parkování tam, kde je už teď náročné sehnat místo. Je mi líto, že se víc neřeší záchytná parkoviště,“ shrnul.